Hej!
Efter att det börjat läcka vatten ur rören under diskhon i vårt nyinköpta 70-talshus så har jag bestämt mig för att säkra upp utrymmet. Jag tänker installera nya rör och även Tollcos bänkskåpsinsats.
Min fråga är dock hur jag ska göra med hålet som lämnats längst in i skåpet (se bild). Jag tänker att hålet har lämnats där eftersom sockeln inte är löstagbar (som den kanske brukar vara i nyare kök?). Samtidigt tänker jag att det vore bra att sätta igen hålet för att förhindra att vatten läcker ner där vid eventuellt läckage.
Min tanke är att skruva en mindre regel i sidoväggarna (vars överkant ligger i liv med underkant på ”golvskivan”) och sedan placera en laminerad träskiva med urtag för rören där. På denna kommer sedan bänkskåpsinsatsen. Detta möjliggör att komma åt utrymmet (även om insatsen behöver slitas upp).
Ska tillägga att köket kommer att renoveras framåt i tiden, och att kostsamma, krångliga och tidskrävande lösningar inte känns jätteaktuellt..
Vad tror ni? 🤔
Efter att det börjat läcka vatten ur rören under diskhon i vårt nyinköpta 70-talshus så har jag bestämt mig för att säkra upp utrymmet. Jag tänker installera nya rör och även Tollcos bänkskåpsinsats.
Min fråga är dock hur jag ska göra med hålet som lämnats längst in i skåpet (se bild). Jag tänker att hålet har lämnats där eftersom sockeln inte är löstagbar (som den kanske brukar vara i nyare kök?). Samtidigt tänker jag att det vore bra att sätta igen hålet för att förhindra att vatten läcker ner där vid eventuellt läckage.
Min tanke är att skruva en mindre regel i sidoväggarna (vars överkant ligger i liv med underkant på ”golvskivan”) och sedan placera en laminerad träskiva med urtag för rören där. På denna kommer sedan bänkskåpsinsatsen. Detta möjliggör att komma åt utrymmet (även om insatsen behöver slitas upp).
Ska tillägga att köket kommer att renoveras framåt i tiden, och att kostsamma, krångliga och tidskrävande lösningar inte känns jätteaktuellt..
Vad tror ni? 🤔
Produkter som diskuteras: "Tollcos"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
Jag är inte insatt i el men fundera på om det är lämpligt med el så nära läckande vatten.M MarcusNils skrev:Hej!
Vad tror ni? 🤔
Hej,
Tidigare läcka är åtgärdad, men fick mig att tänka att rörsystemet förmodligen har passerat bäst före, och därför ska det bytas.
Sladden går till diskmaskinen. Vart brukar eluttaget till diskmaskinen vara placerat vid nybygge?
Tidigare läcka är åtgärdad, men fick mig att tänka att rörsystemet förmodligen har passerat bäst före, och därför ska det bytas.
Sladden går till diskmaskinen. Vart brukar eluttaget till diskmaskinen vara placerat vid nybygge?
Du har nog rätt att det är så uttag brukar placeras så även vid nybyggnation. Tyckte det såg lite läskigt nära ut i kombination med läckande vatten. Har du jordfelsbrytare?M MarcusNils skrev:
Föreslår att du lägger in ett läckageskydd, finns kit att köpa på byggvaruhusen. Gissar att du behöver ordna något stöd för mattan i bakkant hos dig, men det borde ju vara rätt enkelt.
Att både ha vattentätt och löstagbart tror jag är svårt, föreslår att du prioriterar det första.
Så här blev det under min diskbänk. Inget är ändrat förutom lite mer ordning och reda och rörklammer som flyttats.
Eluttaget ser jag inte som ett problem. Sprutar det vatten har man helt andra saker att fokusera på ändå. Ingen kommer dö av att det droppar lite vatten på ett vägguttag.
Att både ha vattentätt och löstagbart tror jag är svårt, föreslår att du prioriterar det första.
Så här blev det under min diskbänk. Inget är ändrat förutom lite mer ordning och reda och rörklammer som flyttats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttaget ser jag inte som ett problem. Sprutar det vatten har man helt andra saker att fokusera på ändå. Ingen kommer dö av att det droppar lite vatten på ett vägguttag.
Tjena!MathiasS skrev:Föreslår att du lägger in ett läckageskydd, finns kit att köpa på byggvaruhusen. Gissar att du behöver ordna något stöd för mattan i bakkant hos dig, men det borde ju vara rätt enkelt.
[bild]
[bild]
Snyggt ju!
Precis, jag har köpt ett läckageskydd som ska in. Bra tanke med att det kanske räcker med att ha stöd i bakkant för skyddet. Så får det nog bli!
Sen är det synd att tidigare ägare har varit en gör-det-självare med total avsaknad av detaljkänsla, så mitt utrymme kommer nog inte bli lika snyggt som ditt 🤣
Jag tror du kan få ordning på det där. Jag skulle köpa ett nytt avlopp+vattenlås av lite modernare snitt för då kommer du få undan det längst bak i utrymmet. Rören går säkert att räta ut lite och klamra på väggen så det blir rakt och snyggt.
tjusigtMathiasS skrev:Föreslår att du lägger in ett läckageskydd, finns kit att köpa på byggvaruhusen. Gissar att du behöver ordna något stöd för mattan i bakkant hos dig, men det borde ju vara rätt enkelt.
[bild]
[bild]
en mönsterinstallation
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lösa underlag för dörrtröskel ?
Fönster & Dörrar -
Två lösa betongpannor under takhuv
Tak & Vind -
Varför stinker det avlopp under diskmaskinen och i källarutrymmet?
Vatten & Avlopp -
Vindskydda utrymmet under huset
Byggmaterial & Byggteknik -
Jag behöver kondensskydda utrymmet under ett plåttak
Tak & Vind