1 787 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur ljudisolera sekelskiftesgolv mellan kök o sovrum
Halloj,
Har ett kök med sovrum under. Tänkte renovera köket o samtidigt byta golv och då passa på att ljudisolera mot grannen under så bra det går inom rimliga gränser. Det är ett sekelskifteshus med träbjälklag och gissningsvis är isoleringen fylld med byggmästarfyllning som jag förstår att det heter, dvs allt möjligt skit som fanns över på bygget. Vad är bäst att göra tycker ni?
Längst upp skall det vara fiskbensparkett som jag antar man limmar fast istf spikar.
Min tanke är följande.
1 Ta bort gammal fyllning mellan balkar och ersätta med något modernare, typ mineralull? Är det självklart bättre än vad som ligger där idag?
2 Lägga i ett lager gips under mineralullen dvs mot grannens undertak, det brukar ju vara enkla tvärgående plankor som utgör undersidan som byggmästarfyllningen vilar på
3 lägga golvspån ovanpå träbalkarna och mineralullen
4 Golvgips ovanpå det
5 fiskbensparkett
Skall man ha ljudmatta för att minska stegljud?
Tacksam för alla tips…
Har ett kök med sovrum under. Tänkte renovera köket o samtidigt byta golv och då passa på att ljudisolera mot grannen under så bra det går inom rimliga gränser. Det är ett sekelskifteshus med träbjälklag och gissningsvis är isoleringen fylld med byggmästarfyllning som jag förstår att det heter, dvs allt möjligt skit som fanns över på bygget. Vad är bäst att göra tycker ni?
Längst upp skall det vara fiskbensparkett som jag antar man limmar fast istf spikar.
Min tanke är följande.
1 Ta bort gammal fyllning mellan balkar och ersätta med något modernare, typ mineralull? Är det självklart bättre än vad som ligger där idag?
2 Lägga i ett lager gips under mineralullen dvs mot grannens undertak, det brukar ju vara enkla tvärgående plankor som utgör undersidan som byggmästarfyllningen vilar på
3 lägga golvspån ovanpå träbalkarna och mineralullen
4 Golvgips ovanpå det
5 fiskbensparkett
Skall man ha ljudmatta för att minska stegljud?
Tacksam för alla tips…
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Vad vill du isolera från?
Luftburet ljud typ tal & musik?
Stegljud?
Generellt sett är det porös massa i bjälklaget du vill åt så t.ex. sågspån och sand är bra.
Det är viktigt att det är lufttätt om du vill stoppa ljud.
Stegljud fixas med ett mjukt mellanskikt så det tar och jämnar ut stötarna
1. Kolla hur bjälklaget ser ut när du öppnar upp, några glipor neråt? Täta dessa i så fall
2. Fyll upp med valt fylle, t.ex. Sågspån är prisvärt. Sista 45mm kan man lägga en stenullsmatta om man vill
3. Stäng igen med golvspånskiva så det blir lufttätt
Nu har vi en bra bas, sen kommer ditt "övergolv"
4. Stegljudsskiva/foam/matta etc.
5. Flytande golv
Lägger du in ett flytande golv med integrerad stegljudsskiva så har dom runt 20dB(A) stegljudsdämpning direkt utan något extra underlag
Exempel:
https://proffs.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C001340-id-click-ultimate
Luftburet ljud typ tal & musik?
Stegljud?
Generellt sett är det porös massa i bjälklaget du vill åt så t.ex. sågspån och sand är bra.
Det är viktigt att det är lufttätt om du vill stoppa ljud.
Stegljud fixas med ett mjukt mellanskikt så det tar och jämnar ut stötarna
1. Kolla hur bjälklaget ser ut när du öppnar upp, några glipor neråt? Täta dessa i så fall
2. Fyll upp med valt fylle, t.ex. Sågspån är prisvärt. Sista 45mm kan man lägga en stenullsmatta om man vill
3. Stäng igen med golvspånskiva så det blir lufttätt
Nu har vi en bra bas, sen kommer ditt "övergolv"
4. Stegljudsskiva/foam/matta etc.
5. Flytande golv
Lägger du in ett flytande golv med integrerad stegljudsskiva så har dom runt 20dB(A) stegljudsdämpning direkt utan något extra underlag
Exempel:
https://proffs.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C001340-id-click-ultimate
Tack
Det jag vill isolera mot är den typ av ljud som normalt kan uppstå i ett kök. Inte direkt hög musik el så. Stegljud är ju bra att isolera för.
Det kommer vara stavparkett längst upp som läggs av en golvläggare men det är alltså lagren under jag funderar på.
Det du föreslår är att inte ta bort byggmästarfyllningen utan bara fylla på med typ spån och toppa upp med mineral ull?
Golvspån sen då, och efter det golvgips.?, ljudmatta och sen stavparkett på det? Limmar man stavparkett på ljudmatta?
Det jag vill isolera mot är den typ av ljud som normalt kan uppstå i ett kök. Inte direkt hög musik el så. Stegljud är ju bra att isolera för.
Det kommer vara stavparkett längst upp som läggs av en golvläggare men det är alltså lagren under jag funderar på.
Det du föreslår är att inte ta bort byggmästarfyllningen utan bara fylla på med typ spån och toppa upp med mineral ull?
Golvspån sen då, och efter det golvgips.?, ljudmatta och sen stavparkett på det? Limmar man stavparkett på ljudmatta?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Normalt i bostadsrättsföreningar så har man själv endast rätt att röra golvets ytskikt medan allt under som bjälklager och fyllningen i det tillhör föreningens ansvarsområde och får därför inte röras utan tillstånd av styrelsen.
Nä det förstår jag är föreningens ansvar men varför skulle föreningen motsätta sig en bättre isolering mot grannen? Ovanför bjälklaget är ju medlemmens ansvar åtm. så alla lager därovan kan jag ju justera oavsett. Men varför skulle de motsätta sig det menar du? Allt görs ju för det bättre?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Antingen pratar man med dom eller så gör man som man vill och hoppas ingen bryr sig. Man kan säga att man vill återfylla ihopsjunket spån med nytt spån.
Om det ligger grovt bös i bjälklaget som kan skapa luftfickor rensa bort dessa och sen på med sågspån.
Stavparketten vill nog golvläggaren lägga på ett stabilt underlag, så då får du nog lägga en stegljudsdämpande matta på golvspånet och sen ytterligare en skiva ovanpå detta. Eller en stegljudsmatta avsedd för limmat golv t.ex. korkmatta
Kolla runt lite här, och prata med golvläggaren vad dom vill ha för ytskikt innan parketten
https://www.imex.se/golvakustik?tag=För+under+parkettgolv
https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
Om det ligger grovt bös i bjälklaget som kan skapa luftfickor rensa bort dessa och sen på med sågspån.
Stavparketten vill nog golvläggaren lägga på ett stabilt underlag, så då får du nog lägga en stegljudsdämpande matta på golvspånet och sen ytterligare en skiva ovanpå detta. Eller en stegljudsmatta avsedd för limmat golv t.ex. korkmatta
Kolla runt lite här, och prata med golvläggaren vad dom vill ha för ytskikt innan parketten
https://www.imex.se/golvakustik?tag=För+under+parkettgolv
https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ljudisolera och förstärka mellanväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Ljudisolera vägg mellan kök och sovrum. Extra väggskikt?
Isolering -
Ljudisolerad mellanvägg med innerdörr, hur reglar jag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ljudisolera mellanbjälklag, behöver tips!
Isolering -
Ljudisolera mellan våningsplan
Isolering