10 378 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Hur livsfarlig är denna gamla vedkap?
när man kapar med såna här maskiner..
Då får man tänka tvärtom..
Blir pinnen för lång.. Då kapar man den delen som är för mycket och håller i den delen som är precis efter måttet..
Jag har en liknande maskin till traktorn dock med klyv..
En sak som du bör skaffa är en plåt som styr undan det du kapat en bit i från klingan men också ifrån marken nedanför.. runda pinnar gör att fötterna vill dansa..
klingan skall skränkas och slipas riktigt vass innan du använder den.
Finns skränk klockor eller så lämnar man in den på slipning.. jag lämnar in mina..
Har 5 klingor som fixas varje år..
kostar mig ca 150 kr per klinga.. Men jag kapar stora mängder ved också..
Då får man tänka tvärtom..
Blir pinnen för lång.. Då kapar man den delen som är för mycket och håller i den delen som är precis efter måttet..
Jag har en liknande maskin till traktorn dock med klyv..
En sak som du bör skaffa är en plåt som styr undan det du kapat en bit i från klingan men också ifrån marken nedanför.. runda pinnar gör att fötterna vill dansa..
klingan skall skränkas och slipas riktigt vass innan du använder den.
Finns skränk klockor eller så lämnar man in den på slipning.. jag lämnar in mina..
Har 5 klingor som fixas varje år..
kostar mig ca 150 kr per klinga.. Men jag kapar stora mängder ved också..
Gör ett försiktigt test som den är…..
Personligen vill jag bara använda såna där som jag är ”lagom rädd” för och avbryter arbetet när rädslan försvinner (blir oförsiktigare då)
En sån där gammal utan skydd skulle användas lite men falla i glömska då det skulle kännas omständigt att använda den…..
Rekommenderar annars en:
https://pwvedmaskiner.se/produkter/vedkapar/rattvikskapen/
Personligen vill jag bara använda såna där som jag är ”lagom rädd” för och avbryter arbetet när rädslan försvinner (blir oförsiktigare då)
En sån där gammal utan skydd skulle användas lite men falla i glömska då det skulle kännas omständigt att använda den…..
Rekommenderar annars en:
https://pwvedmaskiner.se/produkter/vedkapar/rattvikskapen/
Hmm , vi har också en sådan kap stående som jag ev. tänkte kolla över till våren,
och det tror jag är en Faxe men den har inte skydden som man såg på Skoges
länk så antingen är de bortplockade av tidigare ägare eller så fanns de inte
Har inte använt den på 15 år men tänkte se om den funkade än.
Och som Maskintok skriver : runda pinnar gör att fötterna vill dansa.. så man får vara
försiktig och stå stadigt.
Och som Maskintok skriver : runda pinnar gör att fötterna vill dansa.. så man får vara
Japp eller fixa lite plåtar som styr veden rätt..galento skrev:
Hmm , vi har också en sådan kap stående som jag ev. tänkte kolla över till våren,
Kan ju vara så att skydden kommit på senare årgalento skrev:
Nu har jag prototypat lite! Spontant skall det nog vara lite bredare skydd, i alla fall mot användaren till. Sedan saknas den bortstyrande plåten för de kapade bitarna, men den är nog lättare att hitta en plats för när det andra är klart. I det hela känns det mycket säkrare! Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir bra kör på denhobbs skrev:
Nu har jag prototypat lite! Spontant skall det nog vara lite bredare skydd, i alla fall mot användaren till. Sedan saknas den bortstyrande plåten för de kapade bitarna, men den är nog lättare att hitta en plats för när det andra är klart. I det hela känns det mycket säkrare! Vad tror ni?
[bild]
[bild]
[bild]
kom ihåg att ha bra tag emot vippbryggan.
Annars följer vedträdet med klingan och slår av dig tummen...
var försiktig och kör lugnt så går det bra
Redigerat av moderator:
Helt livsfarlig men användbar. Gör en avvägning på nytta/konsekvens.
Använd inte om du är ofokuserad, stressad eller trött.
Använd inte om du är ofokuserad, stressad eller trött.
Var noga att hålla rent kring fötterna för att inte snubbla, sedan är det en god idé att vikta/fästa den så den inte välter, alternativt att man bara lyfter på det tyngre virket med vaggan infälld.
Hade en liknande och den ville till att tippa om man var oförsiktig.
Använd tillsammans med vedtransportör så hålls det rent vid fötterna.
Hade en liknande och den ville till att tippa om man var oförsiktig.
Använd tillsammans med vedtransportör så hålls det rent vid fötterna.
Gör ett tydligt streck i vedrännan på 50cm (eller din vedlängd) så måttar du mot den när sista biten kapas. Typ sista biten är 60cm så håller du 50cm i rännan och kapar bort 10cm.
En sån kap med vagga är mycket lättmanövrerad när den är riktigt gjord och inte kärvar någonstans. Så tänk på att dina skyddskåpor görs så de inte ligger och släpar mot något. Den ska vara vridstyv så man kan skjuta in vaggan med höften i bortre änden utan att veden trätar och drar snett mot klingan. Vänster hand håller veden, långt från klingan. Höger hand är då fri men behövs heller inte till något. Fixa ett bra handtag på vaggan för höger hand så man inte lockas att peta på nått nära klingan.
Får man till det där bra är det en ergonomiskt bra maskin som man använder utan ansträngning. Säkerheten beror på vad högerhanden hittar på för hyss. Skydden ser bra ut.
Jag brukar skränka mina klingor med 2 skiftnycklar. Drar en tand åt höger och en åt vänster. Slipar med vinkelslip på fri hand.
En 5minutare då och då så är klingan som ny.
En sån kap med vagga är mycket lättmanövrerad när den är riktigt gjord och inte kärvar någonstans. Så tänk på att dina skyddskåpor görs så de inte ligger och släpar mot något. Den ska vara vridstyv så man kan skjuta in vaggan med höften i bortre änden utan att veden trätar och drar snett mot klingan. Vänster hand håller veden, långt från klingan. Höger hand är då fri men behövs heller inte till något. Fixa ett bra handtag på vaggan för höger hand så man inte lockas att peta på nått nära klingan.
Får man till det där bra är det en ergonomiskt bra maskin som man använder utan ansträngning. Säkerheten beror på vad högerhanden hittar på för hyss. Skydden ser bra ut.
Jag brukar skränka mina klingor med 2 skiftnycklar. Drar en tand åt höger och en åt vänster. Slipar med vinkelslip på fri hand.
En 5minutare då och då så är klingan som ny.