Byggahus.se

Hur liten toa kan man ha?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Kan man bygga en toalett med bara toastol och ett handfat på en yta som är 1 x 1,2 m.
    Det kommer att bli i ett annat uthus som det finns 2 tonårsrum/gästrum i. Tror ni att det funkar??

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Absolut! En liten toa är bättre än ingen alls. Det finns många små och fina handfat att använda på små ytor, även mkt små hörnhandfat finns. Var sitter dörren till toan? På lång- eller kortsidan?

3. J
    Medlem · Nivå 8
    Ja. det borde gå. Tänker närmast på en hytt på någon Ålandsfärja. Det utrymmet var väl inte så stort och dessutom hade man fått in en dusch.

4. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Mitt enda avträde är 1*1,10 och det fungerar, men man nästan backa in och sitta med armbågen i handfatet.

5. J
    Medlem Nivå 3
    Tack för snabba svar :) Dörren kommer att bli på långsidan, kan sätta den hur som helst där.

6. G
    Medlem · Nivå 14
    toan vid ena kortsidan och vsk vid den andra med dörr ungefärr mitt i långsida
    gaia

7. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Nja, hellre dörren så att den sitter mer åt det håll där handfatet sitter, annars kan det bli svårt att komma in (en toastol är väl ca 65cm lång/djup).

8. M
    Moderator · Nivå 18
    80X120 är det minsta jag har varit med om men den funkade som toa

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 1
    Vår lilla toa är 1,22X0,95. Dörren är på långsidan. När man sitter så kan man bara luta sig lite framåt och samtidigt tvätta händerna.

10. viltfjall
    Medlem Nivå 6
    Nuvarande hemsnickrade toa är 0.92x0.95. Ha dörr på ena sidan, toastol i ett hörn lite snett ut mot dörren och litet hörnhandfat. Får plats med badrumsskåp, helspegel, handdukstork OCH tidningsställ. Bara man inte låser sig vid avloppet å vatten kan man nog får till det bra på 1 kvm. Bra också att leta efter rätt wc-stol, IFÖn stom står där nu mäter 63 cm fram/bak

11. G
    Medlem · Nivå 14
    ja, det var bättre. Jag överskattade "långsigan" :)
    gaia

12. K
    Medlem Nivå 7
    Våran lilltoa är bara 100x70 cm.
    Det funkar men det är trångt!

• Laddar…
  13. B
    Medlem · Nivå 15
    Gud va sött! Väcker nästan beskyddarinstinkter och moderskänslor ... ;)

14. T&H
    Medlem Nivå 5
    Kamy>>>Den var jättefin! Behöver all inspirratation jag kan få till mitt minitoa-bygge på övervåningen.

(Hörde precis med byggnadsinspektören om eventuella krav på handikappsavstånd brevid toan, men dessa 60 cm behövdes inte om den var avsedd som gästtoa, dvs att man i huset utöver detta har ett större badrum/toa som har dessa extrautrymen.)

15. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har lika liten toalett som KAMY fast toastolen under fönstret och handfatet på sidan. Visst räcker det. När sönerna var 1,5 och 2,5 så kom de alltid in tillsammans med vår schäfer och stängde och låste dörren.

Tonåringarna säger att man måste ju öppna dörren för att kunna torka sig i baken.