20 821 läst ·
12 svar
21k läst
12 svar
Hur limma gips på spånskiva
Tänkte limma upp 6mm renoveringsgips på spånskiva. Jag vill undvika skruv i möjligaste mån du det ligger ångtät plast direkt under spånskivan.
Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att limma upp renoveringsgips, sist jag försökte göra det använde jag PL600 (dåligt val så här i efterhand kanske, men jag vill ha något som var någotsånär hälsosamt). Gipset fäste dåligt då jag tryckte dit den och jag var tvungen att springa runt som ett skållat troll och komplettera med skruv för att sätta skivan i press. Blev väl drygt hälften så mycket skruv som jag skulle ha använt om jag hade skippat limmet helt..
Som jämförelse satta jag senare upp gips på tegelvägg med hjälp av kakelfix - bara att trycka dit och släppa, den sög fast direkt.
Nåväl, tips på lim och arbetsgång?
Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att limma upp renoveringsgips, sist jag försökte göra det använde jag PL600 (dåligt val så här i efterhand kanske, men jag vill ha något som var någotsånär hälsosamt). Gipset fäste dåligt då jag tryckte dit den och jag var tvungen att springa runt som ett skållat troll och komplettera med skruv för att sätta skivan i press. Blev väl drygt hälften så mycket skruv som jag skulle ha använt om jag hade skippat limmet helt..
Som jämförelse satta jag senare upp gips på tegelvägg med hjälp av kakelfix - bara att trycka dit och släppa, den sög fast direkt.
Nåväl, tips på lim och arbetsgång?
Ja, det funkar. Mycket bättre än PL400 i alla fall. Med fixet blir det full täckning bak skivan och när det har härdat blir det som betong.kalubah skrev:
Att dra ut PL400 i strängar gör att det kommer att bli "bom" på vissa partier, inte alls lika stabilt.
Kör du kakelfix antar jag att du bör prima spånet innan så inte det suger ut fukten ur fixet innan det brunnit?
Diggar mycket med LIP Flexicol (dock ej priset) då man efter att ha dragit ut det med en fixkam garanterat har bra vidhäftning och sedan pallar det skapliga rörelser med. En annan fördel även är att man slipper det dryga med att blanda. Fattig blir man dock som sagt...
Diggar mycket med LIP Flexicol (dock ej priset) då man efter att ha dragit ut det med en fixkam garanterat har bra vidhäftning och sedan pallar det skapliga rörelser med. En annan fördel även är att man slipper det dryga med att blanda. Fattig blir man dock som sagt...
Det blir nog PL400 + att jag står beredd med en och annan skruv. När jag skruvat 6mm förut så blir det rätt fult och gipsen buktar ut runt skruvhålet. Ska man köra gipsskruv för hårdgips, eller vad är det som gäller?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden