Jag ska i en liten klädkammare ha fördelare för tre slingor. Jag har uponors 17 mm slang och spårade spånskivor på golvet. Från höger och vänster kommer slingorna in från intilliggande rum och de leds in i spåren i golvet under innerväggarna. Framifrån i mitten kommer returen från den tredje slingan och matningen till den slingan får gå i golvbjälklaget då jag inte kunde fräsa ner den på ett bra sätt.

Så till frågan... Kan jag med hjälp av bockfixturer gå direkt från spåren upp till fördelaren eller ska jag först gå ner under golvspånet en bit innan fördelaren och på så vis få en mer rätvinklig och tätare uppgång genom hål i golvet?

Hur tätt ska slangarna gå upp i fördelaren? Nånstans hörde jag cc 50 mm både i sidled och mellan de två raderna.

Den sista frågan var ju inte så svår att googla fram så jag kan svara själv att det är cc 50 mm.

Någon som har något tips vad gäller min huvudsakliga fråga?

Rita så vi fattar bättre. Men generellt låter man slangen gå ner från spåret under golvet en bit från fördelaren, sen upp i separat hål mot fördelaren. Vid riktigt knepiga vinklar finns böjstöd som kan användas, med personligen anser jag det vara nödlösning (vid t.ex. betonggolv). Med trägolv är det bättre att skippa böjstöd/skarpa vinklar och låta PEX:en stiga upp i mer naturlig böj.

En bra regel är att PEX-slangen inte ska vara "naken" någon annanstans än i spåret...så fort den dyker från spånskivan ska den löpa genom skyddsrör. Jag intalar mig att det skyddar mot åverkan/gnagare samt att eventuell PEX-läcka kommer att tryckas ut vid skyddsrörets ändor, där den kanske är lättare att märka. Overkill? Kanske...

Själv brukar jag förbereda anslutning mot fördelaren i förväg, genom att klämra och fixera tomslang i korrekta vinklar (i bottenplattan eller golvets nedre del). När slingor sedan läggs så trycker jag bara PEX-slangen genom tomslangen tills den kommer ut vid fördelaren. Då vet man att allt kommer ut på rätt ställe. Fördelaren får gärna vara några dm över golvet då det blir lättare att lufta, plus att eventuella rörböjar från intilliggande rum blir mindre skarpa.Skyddsröret får löpa så högt det går utan att det blir problem med anslutning till fördelaren. ff2013-10-10 19-48-43 - IMG_3160.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
fg2012-03-12 20-00-34 - IMG_1208.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Zakalwe, tack för ett väldigt bra svar. Jag hade garanterat gjort som du beskriver om jag kunde varit mer involverad när snickarna byggde om utrymmena det gäller men nu ligger redan spårad golvspån som jag ogärna bryter upp i onödan. Jag snackade med rörmokaren som var här i annat ärende och han tyckte det gick bra att gå upp direkt från spåret med bockfixturer.

En rörände kommer dock komma upp ur golvet. Vad för skyddsrör ska användas? Funkar det med flexrör/flexslang som används vid elinstallation? Jag har 17 mm golvvärmeslang. Skulle det då funka med 20 mm flexrör eller bör jag ha 25 mm eller rent av 32 mm?

Hej! Jag använder 25mm LK tomrör, då jag även använde 16mm LK PEX-slang för golvvärmen.Så rent spontant känns 25mm rätt för din del.

Märkligt att snickarna inte la färdiga "uppstigningsfixturer" i förväg...

Kanon, då kör jag på 25 mm.

Inte så konstigt att snickarna inte gjorde mer än de gjorde. Det blev lite hastigt och lustigt med golvvärmedelen så de hade inte så mycket info från vår sida. Det är en tillbyggnad på 25 m2 och ombyggnad på 15 m2 och vi har inte vattenburet i övriga huset. Vi kom på att det var lika bra att förbereda med golvvärme när vi ändå höll på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.