Ranchn skrev:
Grymt...
Skulle du kunna utveckla detta lite mer, gärma med bilder och beskrivning. Hur gjorde du med galler?

Så här blev det..starkt och väldigt bra OCH billigt!

• drn2liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
färdigt..

• drn4liten.JPG
    Skapa konto
skiss..

• DRN.jpg
    Skapa konto
en till..

• drnliten.JPG
    Skapa konto
Tack TorpAnders

Grymt bra beskrivning
Ngt liknande kommer jag att göra. Tackar

Har nu pratat med kommunen och de skulle ta tag i saken, det var visserligen vägverkets väg, men även vatten från kommunens väg landar på min gård.

Återkommer med rapport.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Finns det någon mer än Plastmo som gör dessa?

TorpAnders, jag är imponerad - men var fick du tag i galler?

mrpos

TorpAnders TorpAnders skrev:
en till..
Snyggt! @TorpAnders - Planerar något liknande. Jag funderar på om man istållet kan fylla betngrännan med dränerande makadam och dölja den helt (typ täckdike). Så slipper man köpa galler?

Det kan säkert fungera men inte hos oss då skyfallen drar med sig sand från vägen ovan vilket betyder att man måste rensa och spola systemet typ vart annat år. Men med mycket makadam så kanske...

TorpAnders TorpAnders skrev:
Det kan säkert fungera men inte hos oss då skyfallen drar med sig sand från vägen ovan vilket betyder att man måste rensa och spola systemet typ vart annat år. Men med mycket makadam så kanske...
Ja det är ett problem förstås. Det kanske kan fungera att svepa in makadamen i markduk med ett topplager grus över väg och ränna för att stoppa sanden.. jag kan alltid gjuta bredden för att kunna byta till galler om det inte funkar..

Makadammetoden har den nackdelen att den troligen är genomfrusen när smältvattnet kommer på våren.

Kör med galler och öppen ränna.

Protte

Jag är egentligen mest orolig för skyfall som tenderar är gräva fåror i en backe. Jag tänkte mig anlägga rännan ovanför backen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.