Byggahus.se

Hur långt tillbaka får en kommun fakturera?

1. DYEUffe
    Medlem Nivå 3
    Vi flyttade in i vårat hus 2010 och då ringde jag om avläsning av vattenmätare och påpekade då att dom behövde höja vattenförbrukning då det bott en gammal tant där innan och vi har 2 barn som gillar att bada badkar.
    Jag har läst av mätaren varje år och meddelat kommunen och 2015 hörde dom av sig och sa att något måste vara fel för förbrukningen var för hög för deras system???
    Jag skickade då in alla siffror igen, sen hörde jag inget.
    I December nu fick jag en räkning på vatten som förbrukats förmycket varje år sedan vi flyttat in på 11000kr.

Kan en kommun komma så långt efter och kräva betalt för det?
    Och när jag dessutom påtalat att dom ska höja förbrukningen utan att göra det,och dessutom ta betalt för det priset som gäller idag?

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    3 år bakåt har jag hört att man kan få betala.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    3 eller 10 år. Det beror på...
    https://lawline.se/answers/7072

Men om du har alla uppgifter om den löpande förbrukningen så ska du så klart inte betala hela förbrukningen enligt dagens pris.

4. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag har för mig att, på den tiden jag arbetade med liknande grejer, så kunde vi fakturerar länge tid tillbaka än 3 år. Jag har för mig att de manuella avläsningarna från kommunens håll skedde dels vid flyttar och sedan var 5:e år eller något sådant. Ville man som kund har en mer korrekt förbrukning så fick man själv läsa av och rapportera in.

Det låter ju väldigt märkligt från kommunens sida att de inte ändrat din schablonförbrukning efter den faktiskt som du rapporterat in. Jag tycker inte att du ska behöva betala hela summan då de verkar ha klantat sig. Dock är det ju så att du trots allt förbrukat vattnet så en viss del kanske du borde betala i alla fall.

5. S
    Medlem · Nivå 13
    Sen när du verkar ha så bra koll på allt så borde du väl ha sett på räkningarna att de inte ändrat nåt? Dessutom borde väl sluträkningarna varje år ha baserats på din avläsning?

6. N
    Tillbyggare · Nivå 9
  7. S
    Besserwisser Nivå 1
    Skulle säga att kommunen gör reglerna i kraft av sitt kommunala självstyre. Men du kan alltid klaga, lokalblaskan, kommunalråd osv

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1
  9. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Får du inte en räkning där beräknad mätarställning står?

I övrigt håller jag med om att de kan debitera 3år som mest.

• Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 4
    När du skriver att du meddelat kommunen varje år, har du fått någon form av kvittens på att de mottagit din rapportering?
    Om ja, då har du ett enklare "case" mot kommunens argumentering.

• Laddar…
  11. T
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Priset på vattnet borde ju ha ändrats under åren så minst hade jag krävt aktuellt pris per m2 och år, men för att få sitta med faktureringar på kommunen behöver man ingen utbildning så finns säkert marginaler de gör fel på som man kan utnyttja, att du informerat dem är nog strunt samma, deras jobb att läsa av eller att tvinga dig att läsa av. har de brustit är det inte kundens ansvar (i övrig handel!) preskiberingstiden vet jag ej något om men du har nog en bra chans för du kommer undan med mord på 10 år, så 11 för en vattenräkning låter länge

12. M
    Medlem Nivå 2
    man får inte förväxla kommunen med kommunens bolag. är det så att vattenleveranserna sker från ett kommunalt bolag så brukar det vara 2 eller 3 år. för mitt företag är det enl. revisor 2 år,efter det kan man glömma fodringarna.

13. Mats: Gårdsägare
    Medlem Nivå 1
    2 år bakåt. Inte mer.

14. Y
    Medlem · Nivå 6
    10 år har företag. Har en vän som renoverade sitt badrum. Rörmokaren gjorde bra i från sig då han kopplade in elementen på rätsidan för luftvatten pumpen. Samt satte han rören fel inne i badrummet med. Han ringde o klagade på vvs företagetoch chefen körde dit och rättade till allt. De kom överens om han inte skulle betala för felen.

5år senare fick han en faktura på 25 000kr på det matrial och tid felen hade tagit. Stod även på fakturan att de har 10års rätt att ta betalt i efterhand på ett arbete. Han fick ta ett lån och betala de 25 000kr då det hade kostat mer att ta upp det i ett rättsligt väsen.

15. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Nej det har de inte.