Vi fick en liten surprise häromdagen då vår kommun vill ha betalt för indragning av Vatten och Avlopp,, en nätt summa på runt 120.000 kr. Inget fel med det.. Problemet är bara att det är över tre år sedan de utförde detta arbete.

Vår platta gjöts i slutet av Juni 2009 och i samband med husbygget kom ju en uppsjö av räkningar som gick direkt till byggkreditivet. Ska kolla närmre med banken om de kan spåra i sina arkiv om vi verkligen inte redan betalt denna avgift, men som sagt,, Hur lång tid har en kommun laglig rätt att skicka ut en faktura på detta?

120 papp skojjar man inte fram på en kafferast direkt. I samband med husbygget hade ju denna summa inneburet några extra hundralappar på sin höjd när man varje månad hade amorterat lånen, men nu, det blir ju lite småtight

Någon som vet?

Det borde vara 3 år som gäller, isåfall har du verkligen marginalerna på din sida! Verkar dock konstigt med en sån miss från kommunen, man kan ju undra varför de dröjt så.

"kolla med banken" !!
Kvitton o räkningar på ett husbygge måste väl ändå du själv ha järnkoll på :-/ det är ju viktigt vid en framtida försäljning mm

sänt from my fån

Detta måste vi ju få uppföljning på sen!

Sent from my GT-I8150 using Byggahus

Men då beror det ju på från vilket datum man skall räkna 3 årsgränsen. Efterssom det gäller en anslutningsavgift, så tror inte jag att det självklart är från den dag det faktiska arbetet utfördes. Det kan ex. vara från när avtalet om VA skrevs på, eller från inflyttning eller liknande.

Jag minns ett fall som det stod om i lokaltidningen för några år sedan. Det gällde någon Blekingekommun, troligen Karlskrona. De hade plötsligt krävt en äldre kvinna på en anslutningsavgift, där anslutningen skett för över trettio år sedan. Kvinnan var naturligtvis förtvivlad, hon visste ingenting, det var hennes salig make som skött alla papper, men hon trodde naturligtvis att allt var i sin ordning. Kommunen var benhård, de menade att de kollat sina arkiv och upptäckt att avgiften inte var betald och nu skulle hon min själ betala. Punkt.

Tyvärr har jag ingen aning om hur det hela avlöpte.

largab skrev:
"kolla med banken" !!
Kvitton o räkningar på ett husbygge måste väl ändå du själv ha järnkoll på :-/ det är ju viktigt vid en framtida försäljning mm

sänt from my fån
Självklart har vi alla papper kvar, men vi är bortresta en längre tid och har bara vänner som tar in posten.

Kommer hålla er up to date vad som händer och sker. OM det skulle visa sig vi redan betalt känns det nästan som man vunnit 120 papp =)

henkebus skrev:
I samband med husbygget hade ju denna summa inneburet några extra hundralappar på sin höjd när man varje månad hade amorterat lånen, men nu, det blir ju lite småtight
Hur menar du? Det är väl bättre att betala nu än då? Du har ju fått ett räntefritt lån.

...i vår kommun krävdes villaägarna i ett område på gatuavgiften (25-50 kkr) tio år efter att vägen byggdes.

Nyfniken skrev:
Hur menar du? Det är väl bättre att betala nu än då? Du har ju fått ett räntefritt lån.

...i vår kommun krävdes villaägarna i ett område på gatuavgiften (25-50 kkr) tio år efter att vägen byggdes.
Hur jag menar!? I samband med husbygget har man ett lånelöfte och ett byggnadskreditiv, dit man skickar räkningarna löpande under byggets gång. När man ett par månader efter bygget avslutar kreditivet och räknar med att alla seriösa aktörer har skickat ut sina fakturor så tar man ett banklån på den summa man tror sig behöva.

Vi hade tyvärr inte en lista med vilka avgifter vi fått in och vad vi betalat utan räknade med att en aktör som kommunen skulle vara seriös, ha koll och skicka ut fakturan på detta i rimlig tid i samband med inflyttning.

Då, när bygget skedde, hade vi givetvis denna kostnad inräknad i vårt lönelöfte och hade inte haft minsta problem att betala den såklart, men nr vi "stängde" kreditivet och gjorde ett normalt banklån av det så hade vi inte en tanke på att det 3 år senare skulle komma en faktura på 120.000 kr.

Nu vet jag inte alls din ekonomiska situation, men vi, och säkerligen de flesta andra hushåll, har nog rätt stora problem att få en faktura de ej räknat med på 120.000 kr som ska betalas på ett bräde inom 30 dagar!

Givetvis, som du säger, om vi varit medvetna om denna kostnad, haft den under lupp, sparat 120.000 kr och bara inväntat att de skulle höra av sig, ja då hade det varit klockrent att få denna kostnad sparad i 3 år och istället kanske låta pengarna växa i någon räntefond eller liknande.

Mycket man lär sig som 1:a gångs husbyggare!

Jag hade krävt att få räkna av alla kostnader för att utöka ert huslån.. ni ska inte behöva betala bankens avgifter för att kommunen klantat sig..

Själv sitter jag och väntar på en faktura från den firma som dränerade vårat hus. Är väl typ 5år sedan... Jag ringde och tjatade friskt 1:a året, men nu står de pengarna och "gottar till sig" på ett konto.. Jag har hört att tiden är just 5år, sen "brinner" fakturan inne... Kolla med en jusrist eller liknande..

Missionären skrev:
Själv sitter jag och väntar på en faktura från den firma som dränerade vårat hus. Är väl typ 5år sedan... Jag ringde och tjatade friskt 1:a året, men nu står de pengarna och "gottar till sig" på ett konto.. Jag har hört att tiden är just 5år, sen "brinner" fakturan inne... Kolla med en jusrist eller liknande..
I ditt fall är det nog tom. 3 år. Mellan firma och konsument? Varje gång du själv påmint dem förnyas preskriptionstiden.

henkebus skrev:
Då, när bygget skedde, hade vi givetvis denna kostnad inräknad i vårt lönelöfte och hade inte haft minsta problem att betala den såklart, men nr vi "stängde" kreditivet och gjorde ett normalt banklån av det så hade vi inte en tanke på att det 3 år senare skulle komma en faktura på 120.000 kr.
Jag förstår fortfarande inte varför det är svårare att ta ett banklån idag än det var då.

Det enda som drabbar dig är väl den fasta avgiften för pantbrev (375 kr) och bankens eventuella avgifter.

Det blir ju (nästan) samma sak som om du tagit ett 120 kkr större lån för tre år sedan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.