Hej på er!!
Sitter med 2 st 750L strömsnästankar (90 mm pur-isolering), vid de temperaturer som nu råder här, ca 5-6 grader ute, så räcker tankarna ca 36-40 timmar om dom har varit laddade till ca 95 grader, tycker det verkar vara lite kort tid, känns lite tveksamt om dom klarar 1 dygn när kylan väl knäpper till ordentligt. Har inte hunnit köra någon vinter ännu, satte in grejjerna för 3 månader sen ungefär.

Huset är ett enplanshus, byggt -81, uppvärmd yta ca 135 kvm, alla radiatorer är termostatförsedda, framledningstemp nu är ca 40 grader o retur på ca 35 (tyvärr är det enrörssystem i kåken), med shuntautomatik o nattsänkning 23-07

Hur länge räcker era tankar vid de temperaturer som är ute nu??

MVH Kim Johansson
 
Jag tycker det låter rätt rimligt. Vi har c:a 135 kvm uppvärmd boendeyta, varav 45 kvm välsiolerat nybygge med kopplade tvåglasfönster med energiglas. Resten är gammalt oisolerat timmerhus utan tilläggsisolering (utom 200 mm mineralull på krypvinden) med golvdrag och kopplade fönster.

Vi har bara en 750 l-tank pga kökspanna och dåligt med utrymme. Inte Strömsnäs utan Dalatanken, samma isolering. Med 5 grader och om vi laddar till 90 grader räcker tanken kanske 30 timmar med nattsänkning och sänkning när vi inte är hemma dagtid (inklusive en del tappvarmvatten). När det blir minus 10-15 grader lär vi få stå ut med lite lägre innetemp när vi kommer hem (kökspannan ger dock snabb direktvärme när vi tänt). Vid minus 20 grader lär vi få låta elpatronen gå på för att stödja värmen inan vi komer hem om vi inte vill ha 14-15 grader i huset... Med en modern panna med omvänd förbränning och externt pannrum hade vi nog dimensionerat för åtminstone 2 kubik. Det bästa/enklaste vi kan göra nu är att täta golvdraget och eventuellt byta ut/öka på vindsisoleringen.

Vad har du för temp i tanken när den är "tömd"? Funkar skiktningen? Vi kommer ner i under 25 grader p g a golvvärmen i nybygget.
 
Jag har tre tankar från Strömsnäs (750 liter vardera). Men mitt hus har lite drygt 2 * 100 m², plus några kyffen på vinden plus en uppvärmd (nåja) källare. Byggt 1943, isolerat med trätex och tapeter, så det är väl inte så konstigt att jag inte klarar mig mer än 36 timmar nu, när det är lite plusgrader. På vintern eldar jag varje dag, så länge det inte går under tio-femton minusgrader eller så. Då eldar jag två inlägg på kvällen och ett på morgonen.

Nu eldar jag alltså kväll, inte alls, morgon, kväll, inte alls osv. Två dagar av tre.
 
Vid 35 grader går el-patronen in som säkerhet om det skulle bli kallt, men då är tanken helt urladdad, i o med att det är högtemperatursystem i den här kåken, så är det svårt att få en svalare retur än 35-40 grader... har försökt, men då började det bli isbjörnstemperatur inne efter ett tag...
MVH Kim
 
Jag kör ut 30°C i framledningen nu, ungefär. Det är ett gammalt högtemperaturssystem här också, men radiatorerna är i klass med stridsvagnshinder, så det behövs inte mycket i verkligheten, för att få bra värme inne.
 
okej, du kan vara lyckligt lottad du :-)
Jag har tunna aga-thermopanel radiatorer, o ytan i förhållande till det som skall värmas upp är inte stor, vardagsrummet ex. är på ca 30 kvm, o där är en radiator som är ca 2.50 m lång, o ca 35 cm hög... Det är så man funderar på att byta ut dom, men det är nog frågan om inte det kostar mer än det smakar...
 
Majgårdarna
Eldade i går kväll och tempen står på 85 grader i toppen på tankarna nu. 2000L
Får nog elda i morgon kväll :)
 
Efter mycket om och men så är jag igång med eldningen :)

Har ett hus på 286m2, byggt 1870, timmer, rustades på 70-talet så det sitter 95mm isolering på insidan (om det tvistade de lärde...), taket har 10-15cm sågspån + 20mm isolerplatta. Fönsterna är bedrövliga kopplade 2glas med stor avsaknad av kittfog. 6 fönster är nu renoverade med energisparglas på insidan och nytt glas + fog.

Eldar en ggr per dygn nu med fullt inlägg = tankarna blir ca: 80-82grader. Tankvolym 3kubik. Shuntautomatiken leder in nu drygt 28grader i kåken vid 9 grader varmt ute.

På 24-28 timmar är tankarna dryga 30grader i botten och 70-60 i toppen.


Bra eller dåligt, ja det är frågan :)
 
Frågan är snarare var skiktet ligger någonstans. 30°C i bottnen blir det ju nästan bums. 70°C i toppen svalnar det till ganska fort, om du bara ligger strax över 80°C när du eldat.

Jag har denna gång fått tag i ved som är betydligt "pyrigare" än den blandved jag haft innan. Det märks med all önskvärd tydlighet, då min Laddomat 21 nu har problem att hinna pumpa bort all effekt från pannan. Det är en Atmos DC 35 SF, men att den bara ger 35 kW med det här bränslet, det tror jag inte ett ögonblick på. Trots att Laddomaten ger en temperaturskillnad på nästan 20°C, vid högsta pumphastighet, och det faktum att jag ändå har 35 mm kopparrör mellan panna och tankar, vill det "klucka" lite i pannan ibland. Då och då kommer det lite vatten från SYR-ventilen också. Jag har sänkt stopptemperaturen för fläkten någon grad. Får väl se om jag ska backa lite till där.
Pannan fungerar också bättre nu när veden är 50 cm, som pannan är avsedd för, än den gamla 30 cm ved, som jag hade kapat till den förra panann. Men när det blir för mycket effekt är det inte alltid en fördel...

Nåväl, det jag skulle komma till är att jag ligger runt 90°C i hela tankvolymen, när jag eldat färdigt, så som den här pannan pumpar ur sig varmvatten.
 
Jo det är sant, kanske skulle prova och stoppa in en halv brasa till och se hur det blir med temperatur på 90 grader i tankarna.

Problemet är att jag nyss fått igång eldningen skapligt (min problemtråd jag startade). Har en "hemmagjord" laddomatik och frågan är hur allt blir om jag eldar på mer. Som det är nu ligger panntemperaturen på drygt 84-86 grader men när tankarna är 82 grader så borde ju panntemperaturen stiga? och därmed kunna leverera in mer värme i dem?

Är lite feg nu att prova för mycket med tanke på tidigare missöde :)
Vill att röris kommer snart och kopplar in laddomat21.

 
Några få +grader och blåsväder gör att mina tanka drar ur opropotioneligt fort.
När det väl är 5 grader kallt och vindstilla räcker tanken nästan längre.
Fukt gör att värmen leds ur huset fortare än nödvändigt.
 
mats757 skrev:
Fukt gör att värmen leds ur huset fortare än nödvändigt.
det är nog vinden som kyler huset effektivast. Fukt och regn kan kyla ner också om husfasaden blir blött på djupet ändå in i isoleringen. Våt material isolerar dåligt ....
gaia
 
gaia skrev:
det är nog vinden som kyler huset effektivast. Fukt och regn kan kyla  ner också om husfasaden blir blött på djupet ändå in i isoleringen. Våt material isolerar dåligt ....
gaia
Det är nog snarare så att det går åt mer energi att värma fuktig luft som finns i rummen än torr.
 
Ett hus i ett utsatt läge kan kräva 30% mer energi än samma sorts hus, som ligger i lä.
 
mats757 skrev:
Det är nog snarare så att det går åt mer energi att värma fuktig luft som finns i rummen än torr.
håller inte med dej att ökade innefukten kan göra så stor skillnad i värmeåtgången. Ökning på några mg vatten per m3 kan inte kräva så många kW att värmas upp. Jag envisas att anklaga vinden ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.