Föreningen beställer ett litet skärmtak över en dörr. En snickare kommer och bygger en (jätteful, men det är ju beställarens fel) pjäs i råspånt. Sedan lämnar han, på klassiskt snickarmanér, denna halvfärdiga pjäs tillsammans med en hög material ett antal veckor (säkert 4 om inte fler).

Idag när jag kom hem noterade jag att det lagts papp på taket. Undersidan har dock hunnit börja mögla. Tycker även att blecken borde suttit lite längre ut, som det är nu ser det ju inte klokt ut och kommer ju pajja med blött ändträ. Oklart om han tänkt måla, tänkte mest kolla om det över huvud taget kan vara ett rimligt sätt att bygga.
Råspontat skärmtak under konstruktion med synlig mögel på undersidan och oöverlappande bleckkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av ett skärmtak i råspånt som visar tecken på mögel och en ojämn sammanfogning av brädorna.
Skapa konto
Undersidan av råsponttak med början till mögel och synliga ändträ.
Skapa konto

L
jonmo jonmo skrev:
Föreningen beställer ett litet skärmtak över en dörr. En snickare kommer och bygger en (jätteful, men det är ju beställarens fel) pjäs i råspånt. Sedan lämnar han, på klassiskt snickarmanér, denna halvfärdiga pjäs tillsammans med en hög material ett antal veckor (säkert 4 om inte fler).

Idag när jag kom hem noterade jag att det lagts papp på taket. Undersidan har dock hunnit börja mögla. Tycker även att blecken borde suttit lite längre ut, som det är nu ser det ju inte klokt ut och kommer ju pajja med blött ändträ. Oklart om han tänkt måla, tänkte mest kolla om det över huvud taget kan vara ett rimligt sätt att bygga.
[bild] [bild] [bild]
Fy - var nästan det fulaste jag sett. Borde väl åtminstone varit tryckimpregnerat trä med den (bristande) tekniken ... Fast fördelen med detta är kanske åtmintone att det snart ruttnat bort igen :)

1. Man grundoljar allt trä innan. Speciellt ändträt!
2. I detta lilla jobb grundmålar och färdigmålar man också. Mycket lättare att göra innan montering.
3. Ja, plåtarbetet är amatörmässigt. Det skall sticka ut någon cm minst.

• Gilla
BDP
  • Laddar…
Vad ligger det ovanpå?

Blir spännande att se hur den kommer se ut då den är klar för nu ser det....hemskt ut..

Det ligger någon icopal-papp på. Det kan vara så att han tror att han är färdig. Undrar hur han har tänkt att nederkanten ska skyddas...

Redigerat:
Fusk gjort som fasen den pappen han lagt kommer inte hålla tätt!

Var inte alls snyggt det där, måste ju målas och på med en plåt i framkant under pappen om det bara ska vara papp?

tror dock inte att det svarta på undersidan är mögel utan ett antimögelmedel som råspånten är behandlad med.

Väldigt likt taket på byggbeskrivningar.se
För att rädda upp det utan allt för stora ingrepp,
Ta en fein och kapa på 2"x"2 sedan sätt en takfotsbräda ?
Lyft pappen i nederkant och sätt takfotsplåt som täcker råspont ?

bb-tak-over-uterum-ill-05.jpg

Eller ta dit en proffsig plåtis som plåtklär vindskivor och framkant?
entretak-designtak-classic.jpg

Tja, konstruktionen som sådan är det ju inget större fel på men utförandet är ju under all kritik. Som redan dryftats; trät måste behandlas, pappen borde åkt på med en gång, plåten måste sticka utanför vindskivan, pappen ska utanför trät i framkant och helst kanske förses med dropplåt eller vad det heter. Till snickarens försvar får ju sägas att denne faktiskt dragit upp pappen på insidan vindskivan! Nä just ja, trekantsregeln saknas... skit också...

Utöver allt det uppenbara så blir jag lite nyfiken på två saker. Lutningen på taket? Hur har det tätats mot betong(?)väggen på ovansidan?

Är det din entré? Jag hade klagat hos styrelsen och begärt att den görs om. Är det någon gemensam dörr, typ cykelförråd eller något så hade jag nog delgivit styrelsen mina synpunkter och avvaktat utvecklingen. Kanske startat en vadslagning bland medlemmarna om hur länge det dröjer innan den ruttnar och trillar ner... :rofl:

Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Väldigt likt taket på byggbeskrivningar.se
För att rädda upp det utan allt för stora ingrepp,
Ta en fein och kapa på 2"x"2 sedan sätt en takfotsbräda ?
Lyft pappen i nederkant och sätt takfotsplåt som täcker råspont ?

[bild]
Det ser inte ut som att dörren kommer att gå att stänga med en fotbräda, eller ens fotplåt. Då får man ta ned det och höja, och det ändå nere så kan man hiva eländet på tippen istället.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det ser inte ut som att dörren kommer att gå att stänga med en fotbräda, eller ens fotplåt. Då får man ta ned det och höja, och det ändå nere så kan man hiva eländet på tippen istället.
Sant bara 1-2cm imellan där.
Det får bli en liten plåt :crysmile:

Hur blev resultatet?

Man kom dit och gjorde om vissa delar. Ser ok ut nu enl mig, och som vanligt när det är en BRF orkar man inte bry sig lika mycket som annars...

Svaren här hjälpte mig iaf att känna att jag inte var helt ute och cyklade!

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.