M
MathiasS MathiasS skrev:
Jo just det men din fråga var om det var bättre att spara några deciliter vatten istället för att ha 20 års livslängd. Det låter i mina öron som att den frågeställningen är fel eftersom du inte har kortare livslängd pga minskad vattenförbrukning.
Om jag sätter in ett OCH då?

Min frågeställning var om en ny maskin med allt vad det innebär i form av livslängd, vatten och energiförbrukning är bättre (att föredra) än en äldre med sin förbrukning och längre livslängd. Blir det mera förståeligt??

Om vi ska återgå till frågan. Hur upplever du det positiva att våra tvättmaskiner idag har 1/3-1/4 del av livslängden jämfört med för +20 år sedan? Överväger fördelen med att spara några liter vatten och watt per tvätt OCH den kortare livslängden mot att dom förbrukar mera vatten och energi och håller några 100% längre?

BirgitS
M Markarbetaren skrev:

Min frågeställning var om en ny maskin med allt vad det innebär i form av livslängd, vatten och energiförbrukning är bättre (att föredra) än en äldre med sin förbrukning och längre livslängd. Blir det mera förståeligt??

Om vi ska återgå till frågan. Hur upplever du det positiva att våra tvättmaskiner idag har 1/3-1/4 del av livslängden jämfört med för +20 år sedan? Överväger fördelen med att spara några liter vatten och watt per tvätt OCH den kortare livslängden mot att dom förbrukar mera vatten och energi och håller några 100% längre?
Miljömässigt brukar det nästan jämnt vara bättre att använda maskiner tills de inte går att laga längre. Men när maskinen väl är slut så kan man ju inte välja mellan en 30 år gammal maskin som håller 10 år till och en ny eftersom man inte kan köpa den gamla.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska ju också sägas att det finns en selektionseffekt i detta. När vi hittar äldre tvättmaskiner så indikerar det inte nödvändigtvis att "de var tekniskt bättre förr". Det kan lika gärna vara så att vi har hittat just det där enskilda exemplaret som genom tur, ideal drift och kanske reparationer har råkat klara sig länge.

(Vad jag minns från min uppväxt på 80- ich 90-talet var det regelbundna problem och reparationer av tvättmaskinerna. Inget jag önskar tillbaka till. Och inte finns dessa maskiner kvar i denna värld idag så tydligen höll de inte över tid i alla fall.

Slängde annars ut en Whirlpool från 2005 i våras. Tycker det är helt ok med 17-18 års drifttid på en tvättmaskin. Ingen service och reparation på alla år. Men den var bra sunkig med sprucken plast och grejer.)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju också sägas att det finns en selektionseffekt i detta. När vi hittar äldre tvättmaskiner så indikerar det inte nödvändigtvis att "de var tekniskt bättre förr". Det kan lika gärna vara så att vi har hittat just det där enskilda exemplaret som genom tur, ideal drift och kanske reparationer har råkat klara sig länge.
På 90-talet flyttade jag in i ett hus byggt sen 80-tal och disk- och tvättmaskinen gick väl sönder när de var kring 12 år gamla, några år senare var det dags för kyl och frys medan spisen höll ytterligare några år men fortfarande mindre än 20.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Totte_S Totte_S skrev:
Ganska känt begrepp inom drift och underhåll - MTBF = mean time before failure. Alltså estimerad tid mellan driftsfel. Själklart har kännedom om livslängd funnits så länge man konstruerat saker. Uppenbarligen har kurvorna korsats där det inte längre går att få tillräckligt betalt för att grejerna ska hålla längre. Trist men sant. Jag håller mig till att köpa vitvaror som uppfyller mina lägsta krav på finesser till lägsta möjliga pris. Jag tror att de flesta borde fundera på hur många finesser och program de egentligen använder och inte köpa fler finesser än så. Allvarligt - behöver man wifi i tvättmaskinen? Är det värt 4000kr extra…
Nja, MTBF betyder ”Mean Time Between Failures” och ingenting annat.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Nissens Nissens skrev:
Rätt ska va rätt!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Stämmer och det anger inte hur länge något håller utan är ett statistiskt värde på hur stor andel av en population som går sönder under den beräknade livslängden där man tagit bort de enheter som går sönder tidigt och alla de som går sönder när de är utslitna.

Totte_S Totte_S skrev:
Ganska känt begrepp inom drift och underhåll - MTBF = mean time before failure. Alltså estimerad tid mellan driftsfel. Själklart har kännedom om livslängd funnits så länge man konstruerat saker. Uppenbarligen har kurvorna korsats där det inte längre går att få tillräckligt betalt för att grejerna ska hålla längre. Trist men sant. Jag håller mig till att köpa vitvaror som uppfyller mina lägsta krav på finesser till lägsta möjliga pris. Jag tror att de flesta borde fundera på hur många finesser och program de egentligen använder och inte köpa fler finesser än så. Allvarligt - behöver man wifi i tvättmaskinen? Är det värt 4000kr extra…
I MTBF betyder mean time between failure och är något man försökt hålla högt där jag kommit i kontakt med det. Det är inte ett begrepp konstruerat av folk som vill få saker att gå sönder.

Däremot kan jag tänka mig att man kravställer en viss tid och konstruerar allt så billigt det går men ändå klara målet. Då kommer det att vara tämligen utslitet efter den tiden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I
Vi fick strul med tvättmaskin efter bara par år. Reparatören kom hit och bytade någon del och tipsade om att köra specialrengöring var 6e månad.

Alternativ 1 : En kopp ättika och 90 grader.
Alternativ 2 : 6 st diskmaskin tabletter och 90 grader.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:

Ja då blir det en HELT annan fråga som man kan fundera över.

För egen del har jag inte haft lust att köpa de dyraste maskinerna som haft en förmodat längre livslängd. Har nöjt mig med Bosch/Siemens och lite bättre men inte deras bästa serier. Det har väl fungerat ganska bra:

Jag har fått byta en tvättmaskin som egentligen hade många år kvar, men lagret till trumman gick inte att köpa löst och en helt ny trumma kostade mer än vad jag ursprungligen betalade för maskinen. Istället fick jag skaffa en ny maskin som då hade autodosering av kem, det skulle jag inte vilja vara utan - så att ha samma maskin jag köpte för 20 år sedan vet jag inte om det hade varit rätt för mig, även om jag nu är inne på min tredje maskin sedan 1999.

Torktumlare är jag inne på nr2 under samma period.

Slutsats, jag vill nog inte betala mer än jag redan gör för dessa maskiner men jag skulle gärna ha tillgång till reservdelar. Å andra sidan, kunde jag inte byta reservdelen själv går ekonomin ändå inte ihop så….

M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

(Vad jag minns från min uppväxt på 80- ich 90-talet var det regelbundna problem och reparationer av tvättmaskinerna. Inget jag önskar tillbaka till. Och inte finns dessa maskiner kvar i denna värld idag så tydligen höll de inte över tid i alla fall.

Slängde annars ut en Whirlpool från 2005 i våras. Tycker det är helt ok med 17-18 års drifttid på en tvättmaskin. Ingen service och reparation på alla år. Men den var bra sunkig med sprucken plast och grejer.)
Vilken tur jag och dom flesta jag känner har haft isf., tillhört selektionen🤓
Effektmätte våran kyl & frys i vintras för att se hur mycket dom förbrukar och om det skulle vara lönt att byta, det visade det sig att det inte skulle vara. Dom är från 1996.

Kollegor och bekanta säger, byt inte dom förrän dom går sönder, för när du väl börjar byta så får du snart byta igen. Dagens vitvaror är skit jämfört med för +20 år sedan, så är det bara. Fråga en ärlig försäljare av vitvaror så kommer han säga precis samma sak. Och det är inget konstigt i detta, som nån skrev innan, förr om åren sålde man på kvalitetsrykte, idag säljer man på lägsta pris. Vi har ett slit o slängsamhälle, tyvärr.

Jag tycker det är en tråkig utveckling, mest för att jag själv tror på långsiktighet. Äger mina bilar i minst 5-8 år, bytte mobil förra månaden, hade haft samma sedan 2016. Jag vet vissa som byter 2ggr om året, både bilar och mobiler.

Nissens Nissens skrev:
Det stämmer. Ska vi vara petiga så är det nog MTFF vi diskuterar i tråden, dvs hur länge det dröjer innan första felet inträffar och inte tiden mellan följande fel.

P
M Markarbetaren skrev:
Vilken tur jag och dom flesta jag känner har haft isf., tillhört selektionen🤓
Effektmätte våran kyl & frys i vintras för att se hur mycket dom förbrukar och om det skulle vara lönt att byta, det visade det sig att det inte skulle vara. Dom är från 1996.

Kollegor och bekanta säger, byt inte dom förrän dom går sönder, för när du väl börjar byta så får du snart byta igen. Dagens vitvaror är skit jämfört med för +20 år sedan, så är det bara. Fråga en ärlig försäljare av vitvaror så kommer han säga precis samma sak. Och det är inget konstigt i detta, som nån skrev innan, förr om åren sålde man på kvalitetsrykte, idag säljer man på lägsta pris. Vi har ett slit o slängsamhälle, tyvärr.

Jag tycker det är en tråkig utveckling, mest för att jag själv tror på långsiktighet. Äger mina bilar i minst 5-8 år, bytte mobil förra månaden, hade haft samma sedan 2016. Jag vet vissa som byter 2ggr om året, både bilar och mobiler.
Du har rätt du kommer alltid förlora på att byta en vitvara i förtid. du kan aldrig känna in en minskad förbrukning innan det är dags att byta till en ny igen

BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket mer är du villig att betala för en modell som förbrukar mer vatten än standardmodellen?
Ska jag köpa ny tvättmaskin så betalar jag gärna en femhundring extra om den använder ordentligt med vatten till tvätt och sköljning, att behöva köra extra länge för att maskinen ska tvätta rent kostar ju tid och om man skulle behöva köra en gång till för att sköljningen är otillräcklig kostar det ju både tid och pengar.

H
M Markarbetaren skrev:
Min okvalificerade gissning är att jämföra en vitvara idag mot en som tillverkades för +20 år sedan är som att jämföra en Volvo 740 med en Volvo V90. Visst, den nya har fler funktioner, modernare, drar mindre energi osv. men hållbarhetsmässigt så kommer den modernare brodern inte i närheten av sin äldre upplaga.

Vi hade en begagnad tvättmaskin när vi flyttade in runt 2000, den var nog 10 år redan då. Bytte 2013, så runt 23 år gammal, som dina. Den "nya" byttes 2019, höll alltså 6 år.

Första diskmaskinen höll 10 år, andra 4 år, nuvarande är 6 år, men låter lite märkligt emellanåt så den är väl på gång nu 😃 .

Vill minnas att det var SR som gjorde en granskning av detta med vitvaror för några år sedan. Tillverkarna gör medvetet produkterna sämre för att man ska byta oftare. Ja det kommer väl inte som en chock men inside information gjorde gällande att det inte handlade om billiga upphandlingar av komponenter som resulterade i sämre kvalitet. Utan man gjorde medvetet konstruktioner som skulle fallera i förtid.
Vilket märke höll så kort tid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.