Hej,
Ja som rubriken säger, hur länge håller dem?
Jag hade en ny klinga i kapsågen och använde den för att kapa laminatgolv (som tydligen var stenhårt) och när jag lagt golvet i 26kvm rum så försökte jag såga lister... Gick inte, klingan var helt slut.
Har en makita 18v cirkelsåg, här håller heller inte klingen speciellt länge.
Vad är er erfarenhet?
/N
Jag hade en ny klinga i kapsågen och använde den för att kapa laminatgolv (som tydligen var stenhårt) och när jag lagt golvet i 26kvm rum så försökte jag såga lister... Gick inte, klingan var helt slut.
Vad är er erfarenhet?
/N
vad för laminat den med "stål" kant?niblom skrev:Hej,
Vad är er erfarenhet?
/N
ett par år brukar dom hålla. dock kling skifte för olika matrial
Jag har kapat laminat för runt 70m2 golv med en biltemaklinga och den duger än för grovkap. Låter som du har helt fel klinga, sågar i spik eller grym otur med något.
Just med lister så måste man ta det väldigt lugnt och titta lite på rotationsriktningen i förhållande till hur listen ligger i sågen tycker jag. Brukar dra ut sågen på gejdern och långsamt skjuta in den.
Just med lister så måste man ta det väldigt lugnt och titta lite på rotationsriktningen i förhållande till hur listen ligger i sågen tycker jag. Brukar dra ut sågen på gejdern och långsamt skjuta in den.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Laminatgolv är bättre att köra med sticksågen. Det äter klingor, och sågblad också för den delen, men det är både enklare och billigare att byta på sticksågen.
Golvaffären sa att den skulle sågas med cirkelsåg, vilket jag ifrågasatte eftersom men de hävdade envist att det var bäst så.
Jag har köpt en ny klinga med 60T till lister och 48T till kapning.
Använder ni något speciellt märke eller får ni samma resultat med budgetklingor?
Jag har märkt att till den batteridrivna funkar det bättre med märkesklingor gjorda för battericirkelsågar.
/N
Jag har köpt en ny klinga med 60T till lister och 48T till kapning.
Använder ni något speciellt märke eller får ni samma resultat med budgetklingor?
Jag har märkt att till den batteridrivna funkar det bättre med märkesklingor gjorda för battericirkelsågar.
/N
En klinga av känt märke håller i ca 15-20 slipningar. Det är ganska ointressant hur den slits för det gör den fortare eller saktare beroende på vad man sågar i. Jag brukar i bland såga mdf med bitumen matta och det krävs inte många lpm för att klingan skall bli slö.
Klicka här för att svara