Ja, "handklippa" 2ggr i veckan a´1-2h inkl. rengöring mm. så skiten inte rostar sönder är inget man ser fram emot och värdesätts olika beroende på vad man värdesätter.

Robotköp "is a no brainer" om du frågar mig, och jag har alla gräsklipparmodeller från röj/sly/grästrimmer till Åkgräsklippare
 
A
Worx Landroid WG794E. 5e säsongen. Bytt batteri (i år), knivar och lagat en kabel till sensorn fram (vanligt fel på worx). Går precis som den skall annars.
 
Men skulle det inte funka att ha laddstationen vid gränsen mellan tomterna och sektionerar i mjukvara så att den klipper båda sidorna? (grannen ena dagen och Annas andra dagen)
Jag har för mig att en säljare som föreslog det för vår tomt hävdade att det fanns stöd i dom dyrare/större för det.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ja, "handklippa" 2ggr i veckan a´1-2h inkl. rengöring mm. så skiten inte rostar sönder är inget man ser fram emot och värdesätts olika beroende på vad man värdesätter.

Robotköp "is a no brainer" om du frågar mig, och jag har alla gräsklipparmodeller från röj/sly/grästrimmer till Åkgräsklippare
2 ggr per vecka lät mycket. Hur ofta klipper folk egentligen??

3 ggr per år brukar det bli för mig. Och jag ser inte riktigt problemet med den lilla motionen. 2-4 ggr/år är kanske bättre formulerat. Beror ju på vädret.

Har jag väldigt långsamväxande gräs kanske?
 
L
Det är två stora fördelar med robot. Den klipper själv och gräset är alltid snyggt och bra.
Förr var gräset aldrig riktigt bra. Ofta var det långt, sen var det högar med gräs efter klipparen osv.

För att svara på frågan, så räkna med att batteri håller runt 1000 laddningar. Kan nog hålla mer. Själv kräver jag att min robot ska hålla 3 år utan större kostnad och håller den 5 år blir jag glad. Så årskostnaden blir för mig som har en billig maskin, blir runt 1700 kr per år, det tycker jag är en bra siffra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Alla delar går ju att byta så den håller väl i princip så länge om man fixar den? Vår har kört i 9 år och bara bytt ett batteri i slitage, sedan rök en laddstation i åskan.
Stämmer så tillvida att fabrikatet finns kvar när den pajar.
 
D daVinci skrev:
2 ggr per vecka lät mycket. Hur ofta klipper folk egentligen??

3 ggr per år brukar det bli för mig. Och jag ser inte riktigt problemet med den lilla motionen. 2-4 ggr/år är kanske bättre formulerat. Beror ju på vädret.

Har jag väldigt långsamväxande gräs kanske?
En frisk och välmående gräsmatta behöver definitivt klippas 2ggr i veckan när det växer som värst.
Klipper du bara 2-4 gånger om året kan man nästan undra om du har gräs överhuvudtaget och hur du hittade till detta forum;)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Om ni ska dela på roboten, dvs ringa in båda tomterna till en stor avgränsningsyta, se till att ni gräver ner en extra kabel längs tomtgränsen med en switch så att ni kan dela upp ytan i två separata zoner. Det är inte roligt att behöva pausa grannens klippning bara för att ni själva vill ligga och sola/ställa fram byggsågen/spela krocket/osv..osv... Tro mig...
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Hej, Har en Husqvarna AM 220AC från 2010, 11400 drifttimmar, batteri bytt 2013, 11000 laddningar hur många på sista batteriet är okänt, men det börjar bli dags att byta, men än så länge hinner den hålla ordning på gräset. Lager till hjul och knivdisk är det som brukar behöva bytas :)
 
Min hq320 är inget bytt på, förutom nya knivar ibland.
Den går 6h om dygnet 7 dagar i veckan som mest.
Jag har rengjort den en gång när den var fyra år, ingen service är gjord.
Den startade sin 6:e säsong idag och går felfritt även om den fastnade på nya studsmattans ben idag.
Det lät i hela områden och den tappade någon rund disk som sitter underst. Jag skruvade dit den igen och satte några brädor vid studsmattan så gräsklipparen har något att studsa på också ;)
 
D daVinci skrev:
2 ggr per vecka lät mycket. Hur ofta klipper folk egentligen??
Har redan behövt klippa, startar året med åklipparen så jag kan ta upp grenar mm som blåst in på tomten under vintern och ställer sedan ut roboten. (Stockholmsområdet)

Du kan bara ha mossa va!!?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ja, "handklippa" 2ggr i veckan a´1-2h inkl. rengöring mm. så skiten inte rostar sönder är inget man ser fram emot och värdesätts olika beroende på vad man värdesätter.

Robotköp "is a no brainer" om du frågar mig, och jag har alla gräsklipparmodeller från röj/sly/grästrimmer till Åkgräsklippare
Min Husqvarna 305 är inne på sin åttonde säsong tills nu 3400 timmar har bytt ett batteri. Kan inte bli bättre.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K koolla skrev:
Hur ska ni hantera detta tillsammans? Alla vettiga kräver ju en installation med kabel runt gräsmattan. Sitter era tomter ihop så den kan köra mellan tomterna själv, dvs dra kabeln runt båda tomterna och en gemensam laddstation. Annars kan ni nog glömma att dela på det.
Självklart sitter de ihop. Tror du jag är dum? Eller hur tänker du? Vore intressant att veta vad som föranleder denna kommentar när jag frågar om hur länge de håller?

Pappas gräsmattor sitter för övrigt inte ihop och det funkar utmärkt, trots att han har 2500 kvm gräsmatta fördelat på tre delar, varav de två första bara har en liten passage, och den tredje är på andra sidan infarten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart sitter de ihop. Tror du jag är dum? Eller hur tänker du? Vore intressant att veta vad som föranleder denna kommentar när jag frågar om hur länge de håller?

Pappas gräsmattor sitter för övrigt inte ihop och det funkar utmärkt, trots att han har 2500 kvm gräsmatta fördelat på tre delar, varav de två första bara har en liten passage, och den tredje är på andra sidan infarten.
Oj vad arg du blev. Jo det finns anledningar till denna kommentar. Som du ser har det kommit en kommentar om att man får ha två laddstationer för att lösa problemet. En annan anledning är att jag vet en Stiga-modell som inte använder avgränsningskabel. Den kan därmed enkelt flyttas men den är sannolikt inte lika bra på att hantera kanterna och lär nog köra ner i rabatterna ibland.

Med sitta ihop menar jag självklart inte själva gräset utan tomterna. Jag har också en gräsmatta som är uppdelad med en stenång emellan. Där kör klipparen över stenläggningen. I mitt fall försöker den klippa stenarna eftersom den inte fattar att det inte är gräs men det spela mindre roll. Knivarna är ju högre än stenarna så de slår inte i.

Du säger också att anledningen är att ni ska dela på en klippare. Om du nu bara var ute efter hållbarhet så kanske du inte skulle fylla på mer info i nya inlägg och tro att forummedlemmar inte kommenterar och tipsar kring det. Lite ödmjukhet hade ju inte varit fel när du ber om hjälp.

Hur som, du kan köpa en Gardena till din tomt för ca 8000 kr. Om ni ska köpa en bättre för att ni ska dela på den kanske du kommer undan med ca 7000 kr (eftersom en bättre sannolikt kostar runt 14-15000 kr). Ja det valet hade varit enkelt för mig iallafall. Men så är jag också sån att jag inte delar på något om det inte ger stora vinster.

En annan grej att ta hänsyn till. OM du är duktig på att hålla din tomt upplockad från leksaker, verktyg etc. Men hon inte är det. Då kommer du efter ett ta ha problem med att klipparen stannar/fastnar på saker på hennes tomt ofta. Efter tre dagar i rad med det så är din gräsmatta helt plötsligt oklippt pga hennes försummelse. Eller tvärtom. Om du inte tror det är ett problem så kör på, ni känner ju varandra. Vi på forumet har ingen aning om vilka ni är, mer än att du tydligen har kompetensen nog att inte ställa frågan om era tomter inte suttit ihop. :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
jag är allergisk mot nyklippt gräs
Vi har samma problem. Vi är två som är allergiska mot nyklippt gräs och min yngsta son har/hade kraftiga reaktioner. Efter köpet av vår klippare för 5 år sedan så är det knappt något problem alls. Så bara ur den synpunkten skulle jag säga, köp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.