Ni som har haft era robotar ett tag: hur länge kan man räkna med att de håller innan de faktiskt "tar slut" och behöver bytas ut? En granne hade hört någon påstå att de håller max fem år, en annan att de funkar i tre år, ytterligare någon sade "säkert tio". Pappa har haft sin i två och brorsan i tre.
Det är nog nästan omöjligt att svara på, dels beror det på gångtiderna. En del del klippare måste ju slita hund och gå i princip dygnet runt medan andra installationer är lite överdimensionerade så den kan vila delar av tiden. Dels finns det avsevärda konstruktionsmässiga skillnader mellan olika klippare som påverkar livslängden och därutöver den rena turen/oturen med det egna exemplaret. Dessutom påverkar säkerligen miljön, dvs om klipparen har en jämn eller ojämn matta att klippa och om den vårdas väl eller inte. Och så vidare.
Jag har en kompis som har en Husqvarna som borde vara runt 10 år som fungerarade så sent som förra säsongen. Tror han bytt batteri och någon hjulmotor under tiden. Vår egen gick ut på tredje säsongen i år.
Men sammantaget kan man nog säga att det är dyrare än en konventionell klippare.
Jag har en kompis som har en Husqvarna som borde vara runt 10 år som fungerarade så sent som förra säsongen. Tror han bytt batteri och någon hjulmotor under tiden. Vår egen gick ut på tredje säsongen i år.
Men sammantaget kan man nog säga att det är dyrare än en konventionell klippare.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Har en Worx Landroid v.1.0 som köptes 2012 och är nu inne på sin 6:e säsong.
Har bytt knivar, batterier och lagat en kabel som nötts ned.
Har bytt knivar, batterier och lagat en kabel som nötts ned.
Tack för alla bra svar! Låter inte alls så illa som det grannen hört!
Orsaken till att vi funderar på investeringen är att hon inte gillar att klippa gräs och numera är ensamstående, dottern hjälper inte heller gärna till, mina döttrar gör det gärna, men flyttar inom ett par år, och jag är allergisk mot nyklippt gräs. Återstår min make som hon inte gärna vill be klippa hennes gräsmatta. Men tomterna är så små ca 400 kvm gräsmatta var bara, så vi tänkte att om vi köper en tillsammans kan vi köpa en bättre modell. De billigaste klarar nämligen inte slänten på grannens tomt.
Orsaken till att vi funderar på investeringen är att hon inte gillar att klippa gräs och numera är ensamstående, dottern hjälper inte heller gärna till, mina döttrar gör det gärna, men flyttar inom ett par år, och jag är allergisk mot nyklippt gräs. Återstår min make som hon inte gärna vill be klippa hennes gräsmatta. Men tomterna är så små ca 400 kvm gräsmatta var bara, så vi tänkte att om vi köper en tillsammans kan vi köpa en bättre modell. De billigaste klarar nämligen inte slänten på grannens tomt.
Hur ska ni hantera detta tillsammans? Alla vettiga kräver ju en installation med kabel runt gräsmattan. Sitter era tomter ihop så den kan köra mellan tomterna själv, dvs dra kabeln runt båda tomterna och en gemensam laddstation. Annars kan ni nog glömma att dela på det.Anna_H skrev:
Tack för alla bra svar! Låter inte alls så illa som det grannen hört!
Orsaken till att vi funderar på investeringen är att hon inte gillar att klippa gräs och numera är ensamstående, dottern hjälper inte heller gärna till, mina döttrar gör det gärna, men flyttar inom ett par år, och jag är allergisk mot nyklippt gräs. Återstår min make som hon inte gärna vill be klippa hennes gräsmatta. Men tomterna är så små ca 400 kvm gräsmatta var bara, så vi tänkte att om vi köper en tillsammans kan vi köpa en bättre modell. De billigaste klarar nämligen inte slänten på grannens tomt.
En klippare på två tomter är väl inget konstigt, många som har det.K koolla skrev:
man får ju ha 2 laddstationer och flytta maskinen några ggr. i veckan. Inget jag skulle orka hålla på med!K koolla skrev:
Och ang. hur länge de håller är upp till vad man köper för nån. De största trådarna här inne handla om de billigaste klipparna = problem.
Själv valde jag mittenvägen med en Stiga för runt 18.000kr och skulle jag göra om det hade jag valt Husqvarna! Roboten fungerar fortfarande nu våren år 6 med enbart en reservdel inköpt till Roboten + en del till laddstationen + att Stiga uppgradera Roboten för att den skulle fungera utan att fastna överallt...
Är såpass nöjd nu med Stigan att jag inte köper en Husqvarna förrns det blir generalras på Stigan
Exakt det jag menade. Flytta den var och varannan dag är ju inte riktigt tanken. Men så blir det ju eftersom konceptet bygger på att klippa ofta och lite. Sedan är jag osäker på om det funkar led två laddstationer för de flesta märken. De är ju kodade med en en av säkerhetsskäl (stöld tex).Tokslut skrev:
man får ju ha 2 laddstationer och flytta maskinen några ggr. i veckan. Inget jag skulle orka hålla på med!
Och ang. hur länge de håller är upp till vad man köper för nån. De största trådarna här inne handla om de billigaste klipparna = problem.
Själv valde jag mittenvägen med en Stiga för runt 18.000kr och skulle jag göra om det hade jag valt Husqvarna! Roboten fungerar fortfarande nu våren år 6 med enbart en reservdel inköpt till Roboten + en del till laddstationen + att Stiga uppgradera Roboten för att den skulle fungera utan att fastna överallt...
Är såpass nöjd nu med Stigan att jag inte köper en Husqvarna förrns det blir generalras på Stigan
Jag kör själv en Husqvarna 305 och inne på sjätte säsongen tror jag. Bytt bakhjulet för nästan inga pengar alls samt knivdisken pga att jag har mycket gatsten runt rabatterna som går hårt åt knivarna på låg klipphöjd bytte batteriet förra året och den blev som ny. Så ca 1000kr i reparation har jag lagt. Mycket nöjd.
Husqvarna 220AC inköpt 2010.
Batteribyte 2016 och underhållsladdning någon gång under vintern.
Rengöring och knivbyte är viktigt.
Jämförelse med en vanlig klippare är meningslös. En robotklippare är en helt annan grej.
Stickan
Batteribyte 2016 och underhållsladdning någon gång under vintern.
Rengöring och knivbyte är viktigt.
Jämförelse med en vanlig klippare är meningslös. En robotklippare är en helt annan grej.
Stickan
