1 103 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hur länge får en sjöcontainer vara ansluten med trefashandske?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Hej,
en bekant har långt gångna planer på att köpa en sjöcontainer med två små lägenheter (studios) som han ska ställa upp på sin villatomt. Vatten, avlopp och el kommer att kopplas in och lägenheterna kommer att hyras ut. Bygglov är på gång. https://www.villavagnar.com/villavagn/alltainer-2-lagenheter
Nu till min fråga, vad gäller för inkopplingen av el? Vad jag kan förstå levereras de normalt med en 32A CEE handske, men denna kommer att byggas om till 2x16A CEE (en för varje lägenhet).
Är det tillåtet att på obestämd tid ha den inkopplad med handske, och inte med en fast installation?
När anslutningen är utredd kommer följdfrågan om lasten och fördelningen av den. Boningshuset som är på över 200m2 har idag 3x20A, så det känns lite snålt. Samtidigt är det omöjligt att förstå hur lasten från sjöcontainern kommer att se ut då det är så knapphändiga uppgifter:
Jag ska se om det går att få fram ett elschema.
en bekant har långt gångna planer på att köpa en sjöcontainer med två små lägenheter (studios) som han ska ställa upp på sin villatomt. Vatten, avlopp och el kommer att kopplas in och lägenheterna kommer att hyras ut. Bygglov är på gång. https://www.villavagnar.com/villavagn/alltainer-2-lagenheter
Nu till min fråga, vad gäller för inkopplingen av el? Vad jag kan förstå levereras de normalt med en 32A CEE handske, men denna kommer att byggas om till 2x16A CEE (en för varje lägenhet).
Är det tillåtet att på obestämd tid ha den inkopplad med handske, och inte med en fast installation?
När anslutningen är utredd kommer följdfrågan om lasten och fördelningen av den. Boningshuset som är på över 200m2 har idag 3x20A, så det känns lite snålt. Samtidigt är det omöjligt att förstå hur lasten från sjöcontainern kommer att se ut då det är så knapphändiga uppgifter:
- 4x220 V eluttag, varav ett, eller möjligen två, är placerade i rummet så att de kan användas för mikro, spis och kyl som man själv köper in. Ligger de på samma fas?
- Element
- Varmvattenberedare
- Luftvärmepump på 3,5kW (avgiven effekt eller förbrukad)
Ja du, knepigt med belastningen, troligtvis bör allt säkras upp till 50 amp som mätarsäkring och bara där tillkommer engångsavgifter, troligtvis är det ett gänga 2 ( 25 amp ) i mätarskåpet och då ska det bytas till ett större. Sen det med att ha skarvkablar ett tag är inget fel, men om det är en längre tid som det ska vara, så är den ny jordkabel som matning som gäller och hur är det med centraler, finns det i varje enhet eller.
Ska den stå permanent uppställd "för evigt" vill jag påstå att den ska vara fast inkopplad.
Jag skulle syna elinstallationen noggrant. 🧐
Jag skulle syna elinstallationen noggrant. 🧐
Men allt det här och mer därtill måste väl din "kompis" taget reda på innan han beställde, att beställa från andra sidan jorden bara på vinst och förlust låter mer än lovligt korkat.Jonas Persson skrev:
Hej,
en bekant har långt gångna planer på att köpa en sjöcontainer med två små lägenheter (studios) som han ska ställa upp på sin villatomt. Vatten, avlopp och el kommer att kopplas in och lägenheterna kommer att hyras ut. Bygglov är på gång. [länk]
Containern inreds i Vietnamn och att döma av bilderna är det inte komponenter som vi använder i Sverige, VVS och eluttag med adapterplåtar inger inget förtroende. 220V var det länge sedan vi hade i Sverige.
- 4x220 V eluttag, varav ett, eller möjligen två, är placerade i rummet så att de kan användas för mikro, spis och kyl som man själv köper in. Ligger de på samma fas?
- Element
- Varmvattenberedare
- Luftvärmepump på 3,5kW (avgiven effekt eller förbrukad)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Det ska finnas två centraler, men vad det innebär kan man fundera på. Tittar man på bilderna verkar det finnas ett utrymme på en gaveln där det hänger ut en kabel med CEE don.J jonaserik skrev:Ja du, knepigt med belastningen, troligtvis bör allt säkras upp till 50 amp som mätarsäkring och bara där tillkommer engångsavgifter, troligtvis är det ett gänga 2 ( 25 amp ) i mätarskåpet och då ska det bytas till ett större. Sen det med att ha skarvkablar ett tag är inget fel, men om det är en längre tid som det ska vara, så är den ny jordkabel som matning som gäller och hur är det med centraler, finns det i varje enhet eller.
Tog inte upp det, men hur ser det ut med JFB, nu, och om de bygger om till 2x16A?
Det behövs mer information.
Det ska vara ett fast väggintag och inte något som hänger, samt kanske ett uttag som går till nästa byggnad. Så är det med byggbodar idag. Då finnns det 3-fas in i varje och en central med säkringar och JFB i varje enhet. Sen vad som tas ut från centralen är upp till den som ska koppla in. Bäst är att fördela på 3 faser och inte snurra till det med 2 - fasigt, då är det lätt att det blir snedbelastning.Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Han har inte beställt från långtbortistan. Utan av Morgan Nyman som verkar bygga modulhus och tagit in denna udda produkt. Har inte googlat på Alltainer, "det svenska börsbolaget".E elmont skrev:
"Morgan Nyman AB presenterar stolt denna nya produktserie av boendelösningar genom vårt exklusiva samarbete med Alltainer, ett svenskt börsbolag som specialicerat sig på containerboende."
Men jag håller med dig, skulle inta ta i detta med en tång. Köp en egen container och inred den själv. Blir bättre och långt under 500 000:-
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Ska vi gissa på att de som byggt dem normalt använder enfas och en stor säkring. Lastfördelning över tre faser är en efterkonstruktion.J jonaserik skrev:Det ska vara ett fast väggintag och inte något som hänger, samt kanske ett uttag som går till nästa byggnad. Så är det med byggbodar idag. Då finnns det 3-fas in i varje och en central med säkringar och JFB i varje enhet. Sen vad som tas ut från centralen är upp till den som ska koppla in. Bäst är att fördela på 3 faser och inte snurra till det med 2 - fasigt, då är det lätt att det blir snedbelastning.
Klicka här för att svara