2-4 grader är ideal temp fick jag berättat för mig, jag har tillgång till ett utrymme som håller 4-8 grader året om. Det fungerar bra. Utrymmet är en matkällare med kylaggregat i en brf...
Det är skillnad på ideal och vad som "kan funka" precis som du säger.
Jag försöker inte spara morötter (blir det en skörd i år ska jag testa), men däremot lagrar vi potatis.
Det utrymme vi har håller allt mellan 1 och 15 grader under den period som är från skörd tills början av maj ungefär. Det är den tid vi har potatis som är helt ok att äta. Hämtade potatis senast för någon dag sedan som var precis likadan som den var i höstas. Snart börjar den dock vakna till liv och gro, så det blir ett par veckor med köpepotatis innan färskpotatisen. Hade vi kunnat hålla ner temperaturen i maj/juni hade vi säkert haft potatis även då, men det duger så som det är.
Lite off topic, men fick ett tips av en äldre dam hur man förvarar morötter.
Det är i en trälåda med natursand, morötterna ska vara helt täckta av fuktig sand och i en temperatur på 2-4 grader.
Jag har provat det och de håller bättre än i kylskåpet.
Min mormor förvarade alltid de egenodlade morötterna i dåtidens sandningsgrus, som var typ 4mm korn ca, inte dagens stenflis som är vasst och sedan var det torrt i en stålspann som stod i matkällaren. Helt makalöst goda morötter året om.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.