Fasting65 skrev:
Vi rev vår skorsten... eller bror och far kom ner en helg, eller torsdan kom de ner. Jag skulle jobba halva fredagen, och när jag kom hem hade de redan rivit över hälften.

Det gick på en dag att riva den, men rätt många dar att bära ut allt tegel och rensa det.

Vi sålde teglet alldeles nyligen till en nybyggare, 8 kr tegelstenen.
8kr per sten?! Jag är ju miljonär! ;D

Inte fasen kan man väl få så mycket för 58 år gammalt tegel? Fick jag 1 spänn per sten skulle jag vara glad...

Vi köpte vårt tegel från en vindsröjning på söder. Den skorstenen var nog över 100 år gammal. 1 SEK/styck för massivt tegel var vi väldigt nöjda med.

mvh
David

David skrev:
Vi köpte vårt tegel från en vindsröjning på söder. Den skorstenen var nog över 100 år gammal. 1 SEK/styck för massivt tegel var vi väldigt nöjda med.

mvh
David
Skitoxo, ännu mer som man måste hamstra på tills man hittar en köpare.... :)

MathiasS skrev:
8kr per sten?! Jag är ju miljonär!  ;D

Inte fasen kan man väl få så mycket för 58 år gammalt tegel? Fick jag 1 spänn per sten skulle jag vara glad...

Jorå, 8 kr fick vi. Över 500 sten var det. Grejen är att den storlek vi hade på teglet inte finns längre - eller så är det väldigt dyrt. Nåväl, vårt tegel tillverkades 1937 och det var som sagt inte några direkta problem att sälja. Det jobbiga var att rensa det från bruk - orensat lär du inte få många spänn för det.

Fasting65 skrev:
Jorå, 8 kr fick vi. Över 500 sten var det. Grejen är att den storlek vi hade på teglet inte finns längre - eller så är det väldigt dyrt. Nåväl, vårt tegel tillverkades 1937 och det var som sagt inte några direkta problem att sälja. Det jobbiga var att rensa det från bruk - orensat lär du inte få många spänn för det.
Att rensa är inget problem, bruket har trillat av för flera år sedan... ;D

Nacka byggnadsvård köper gammalt tegel.
Hur gammalt det måste vara verkar ju bättre att de svarar på.
Vi har också "bra att ha"-tegel hemma efter en skorstensrivning.
Grymt snyggt som golv, väggbeklädnad, bokstöd, lampetter etc.
Bara jag får tid att göra något med det...

Nix skrev:
Nacka byggnadsvård köper gammalt tegel.
Hur gammalt det måste vara verkar ju bättre att de svarar på.
Vi har också "bra att ha"-tegel hemma efter en skorstensrivning.
Grymt snyggt som golv, väggbeklädnad, bokstöd, lampetter etc.
Bara jag får tid att göra något med det...
Dom köper för 3-4kr men problemet är att jag måste lagra shiiten själv ett bra tag. Det har jag ingen lust med - hinner hitta en köpare själv under den tiden.

Bra tips iaf!

Ok, en uppdatering.

Efter två dagars arbete, lördag och söndag, kom vi såhär långt:

Skorstenen är riven förbi bjälklaget.
pict0123.jpg

...och taket är städat och (temporärt) fixat:

pict0125.jpg

...och efter en kvälls arbete har ytterligare en bit av skorstenen försvunnit. Förvånande nog sitter stenarna löst även "inomhus". Liten slägga och kofot är det enda som behövs (tack och lov).
pict0126.jpg
pict0127.jpg

Vi var också NOGA med att plasta in utrymmet runt skorstenen. Faktiskt är det helt dammfritt i boutrymmet. Fixade också korsdrag från ytterdörr upp och ut igenom ett vindsfönster för att få så mycket damm som möjligt ut ur huset.
pict0132.jpg

Kan det vara kalkbruk? Både kalk- och lerbruk användes förr. Jag skulle kunna tänka mig att det är kalkbruk i din mur. Det är betydligt mjukare och följsammare än KC-bruk, så det är kanske inte så konstigt om det går lätt.

Det måste vara kalkbruk. Eller riktigt skräp-pjuck med för mycket sand i.Min rackare var murad med Gullex och ....nä det här är oerhört orättvist!
För mig tog det tre fyra kvällar att bara komma ner förbi yttertaket.

Ja det är säkert kalkbruk. Kan inte se skillnad på det men det blir ju mest smulor av bruket. Knackar man på en sten lossnar allt bruk ovanpå stenen som en stor macka....:)

Tidsmässigt gissar jag att resterande del som syns på bilderna är borta ikväll, ink öppna spisen. Därefter har jag 2,5 meter kvar i källaren som nog får stå kvar tills jag ger mig på golvet i källaren. Uppskattningsvis är det två dagars jobb totalt för att hantera rivningsmassorna (köra bort eller lagra). Totti, 4 heltidsdagar, 3-4 kvällar.

Sätt ut en annons på www.byggigen.se. Där fick vi vårt tegel sålt.

Fasting65 skrev:
Sätt ut en annons på www.byggigen.se. Där fick vi vårt tegel sålt.
Lysande! Tack för det.

Tro det eller ej, men nu är vi faktiskt klara med Del 1 av detta spektakel. :o

Skorstenen är riven till strax under bjälklagets underkant vilket är allt som krävs just nu. De sista 2,2 metrarna tar vi livet av när källaren fixas till (skall sannolikt bila upp hela golvet så några tegelstenar gör varken till eller från).

Kvar att ta reda på finns nu två ansenliga högar med tegelstenar + två lika respektabla högar med bruk....

Nu fortsätter operation Bygga Badrum och hall. Finns det ett intresse för en följetong på det också?

pict0133.jpg

pict0134.jpg

pict0135.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.