Ser fint ut! Det är väldigt tidskrävande med fönsterrenovering. Jag har tagit in offerter på fönsterrenovering och timkostnaden brukar ligga på 650 kr. Företagen jag varit i kontakt med har dessutom slutat med linoljefärg för att det är för tidskrävande.

Angående vinkelbeslagen så kan man ju sätta dem på insidan av bågen istället om man tycker det ser bättre ut.

Kul läsning då jag och min sambo håller på med samma sak, dock har vi låtit beslagen suttit kvar. Gäller tiden för ett kopplat fönster (2 bågar)?

Ja, det två kopplade bågar jag tar tid på.

Då var det lätt slipat och grundmålat också:
Slipat och grundmålat fönster ståendes i en verkstad, ytterkant i kromoxidgrönt och hinkar med linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsidan målas med kromoxidgrönt, och insidan med 2% umbra. Allt linoljefärg.

Det tog 15min att slipa, och målningen tog ganska precis en timme.

Nu är jag uppe i totalt 12 tim och 45 min.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Två strykningar till är avklarade, och förhoppningsvis räcker det så.

Strykning 2: 1 tim 22 min
Strykning 3: 1 tim 6 min

Det är högst oklart för mig varför andra strykningen tog så mycket längre tid än de övriga. Kanske hade jag något spännande i öronen att lyssna på.

Totalt 15 tim 13 min

Nu återstår bara att skrapa bort färg som kommit för långt in på glaset, sedan är det dags att putsa och hänga på plats.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Då var det klart!

Det tog förvånansvärt lång tid att skrapa bort färg som kommit för långt in på glaset. Det tog 1 timme och 43 minuter! Nästa fönster ska jag maskera istället. Jag trodde förut att det skulle ta längre tid att maskera, men jag är inte längre säker.

Totala tiden blev alltså avrundat 17 timmar för en fönsterhalva. Så 34 timmar för ett helt fönster. Om jag räknar bort ett fönster som är halvfärdigt, så har jag 7,5 fönster kvar, vilket ger totalt 255 timmar kvar. Ca 6,5 veckors heltidsarbete. Som ska fördelas på kvällar, helger, och semester. Urk. Nåja, jag är inte orolig för att inte gå i mål med det.

Renoverat grönt fönster på vit husfasad, med skuggor från träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nedurnahoj och 9 till
  • Laddar…
Microkatten
Bra jobbat!

B bakterie skrev:
Det tog förvånansvärt lång tid att skrapa bort färg som kommit för långt in på glaset. Det tog 1 timme och 43 minuter! Nästa fönster ska jag maskera istället. Jag trodde förut att det skulle ta längre tid att maskera, men jag är inte längre säker.
Själv sa jag tvärtom efter att ha maskerat rutorna inför målning och sa att nästa gång skall jag minsann måla på frihand då maskeringen var så dryg! ;)

B bakterie skrev:
Om jag räknar bort ett fönster som är halvfärdigt, så har jag 7,5 fönster kvar, vilket ger totalt 255 timmar kvar. Ca 6,5 veckors heltidsarbete.
Ofta brukar det ta betydligt kortare tid när man väl kommit igenom en sak första gången och skall upprepa samma moment. För mig brukar det också ta tid att komma igång igen om man varit borta ett tag. Om du kan renovera flera fönster på samma gång så kan du göra ett moment för alla fönster samtidigt och vinna väldigt mycket tid.

• Gilla
Gdsseli85 och 1 till
  • Laddar…
Nå, slutresultatet ser bra ut!
Dessutom måste det bara kännas bra när man hjälpt till att bevara vårt byggnadskulturarv, samt hållit kvalitetens och estetikens fana högt!
Och gjort en utmärkt pedagogisk kunskapsspridande insats i konsten att renovera riktiga fönster!

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Då var det klart!

Totala tiden blev alltså avrundat 17 timmar för en fönsterhalva. Så 34 timmar för ett helt fönster. Om jag räknar bort ett fönster som är halvfärdigt, så har jag 7,5 fönster kvar, vilket ger totalt 255 timmar kvar. Ca 6,5 veckors heltidsarbete. Som ska fördelas på kvällar, helger, och semester. Urk. Nåja, jag är inte orolig för att inte gå i mål med det.

[bild]
Optimist som man är tror man att det kommer att gå snabbare med mina fönster.. Men tiderna är nog realistiska.
Angående skrapning så beror det mycket på när man skrapar. Nu har jag bara använt alkydfärg tidigare men skrapar man för tidigt blir det bara klet. Skrapar man när färgen hårdnat sitter den fast och kan spricka. Dagen efter brukar vara lagom.

Har köpt ett hundrapack blad och en skrapa med handtag från Leif Arvidsson. https://www.leifarvidsson.se/

T
Tack så mycket för pedagogiskt inlägg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.