Ska välja mellan HTH och Ikea till vårt kök och sitter och räknar på total-summan…
HTHs kök kommer färdigmonterat medan Ikeas måste snickarna sätta ihop.
För att jämföra priser mellan de båda leverantörerna, vad är era erfarenheter vad gäller tid det tar för snickare att montera Ikea-köket själv?
ChatGPT säger max 3 dagar för ett kök av vår storlek 11-12 kvm.
Vad är er erfarenhet?
För att jämföra priser mellan de båda leverantörerna, vad är era erfarenheter vad gäller tid det tar för snickare att montera Ikea-köket själv?
Vad är er erfarenhet?
Ska du välja Ikea så montera stommarna självD DIMS skrev:Ska välja mellan HTH och Ikea till vårt kök och sitter och räknar på total-summan…
Vad är er erfarenhet?
Är dyrt att betala hantverkare för jobb som är gjort så att alla kan göra det själv.
Monteringen äter upp prisskillnaden på ett dyrare kök annars.
Angelägen om att det blir rakt bara. Blir galen när Ikea-möbler jag skruvar ihop inte sitter bra utan luckorna blir snea! 😏A Argastesnickaren skrev:
Det går fort men är ju som redan nämnts onödigt att låta en snickare göra.
Du behöver bara montera stommarna för att snickaren ska kunna göra sitt. Bor man inte stort kan man vänta med inredning, luckor och fronter tills allt är på plats. Visserligen lite snabbare att montera lådskenor innan stommen sitter ihop. Men det är mycket lättare att göra fel. Går ju bra att göra i efter han med. Köp en mindre skruvdragare så går det fort.
Du behöver bara montera stommarna för att snickaren ska kunna göra sitt. Bor man inte stort kan man vänta med inredning, luckor och fronter tills allt är på plats. Visserligen lite snabbare att montera lådskenor innan stommen sitter ihop. Men det är mycket lättare att göra fel. Går ju bra att göra i efter han med. Köp en mindre skruvdragare så går det fort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Det viktiga är nog antalet stommar och inte hur många kvm köket är.D DIMS skrev:
För övrigt håller jag med Argastesnickaren om att det blir normalt dyrare att låta en hantverkare sätta ihop en massa stommar än att köpa färdiga stommar. Det går fortare i en fabrik än att göra det manuellt.
Jag, utan någon kunskap, monterade IKEA-köket själv då mitt hus byggdes. Men jag anlitade byggaren med att fästa hängskåpen på plats och proffs med de tekniska anslutningarna.
Funkar fortfarande och är mycket snygga efter 19 år (köpte deras dyraste serie exkl maskiner). Ett tips är att sätta på mycket eleganta handtag så att det inte skriker IKEA ...
Största problemet var transporten hem - det var tungt!
Funkar fortfarande och är mycket snygga efter 19 år (köpte deras dyraste serie exkl maskiner). Ett tips är att sätta på mycket eleganta handtag så att det inte skriker IKEA ...
Redigerat:
Jag och frugan monterade hela IKEA-köket i vår förra lägenhet på en dag. Vi renoverade hela köket (rev, nytt golv, målade väggar och tak, kakel, monterade maskiner mm på en vecka, inklusive en dag på sjukhus efter att jag fått en skruvmejsel i ögonvrån när jag halkat på en kakelplatta). Det var sex moduler per sida inkluderat spis och kyl/frys.
Vilka förkunskaper hade ni?🤔pacman42 skrev:
Jag och frugan monterade hela IKEA-köket i vår förra lägenhet på en dag. Vi renoverade hela köket (rev, nytt golv, målade väggar och tak, kakel, monterade maskiner mm på en vecka, inklusive en dag på sjukhus efter att jag fått en skruvmejsel i ögonvrån när jag halkat på en kakelplatta). Det var sex moduler per sida inkluderat spis och kyl/frys.
Ca 4 stommar i timmen. Hur lång tid totalt med inredning hänger på vad som ska in i dem. Det kan bli ett jävla plock ibland med lådor, lådor i lådorna, lådbelysning och lådsidor i glas.D DIMS skrev:Ska välja mellan HTH och Ikea till vårt kök och sitter och räknar på total-summan…
Vad är er erfarenhet?
Fördelen med IKEA är som redan nämnts att det är platsbesparande under byggtiden och billigt att få levererat med inbärning.
Färdigmonterade kök kommer oftast med alla lådor och luckor på plats och väger därför apa och måste bäras på två man.
Lådor som vi hela tiden får plocka i och ur för att hantera och justera stommarna -den tiden får man inte glömma i jämförelsen, och även risken för skador på fronter då.
Vedumköket jag monterade i veckan kunde man inte nysa emot utan att riskera färgsläpp.
ACME skrev:Ca 4 stommar i timmen. Hur lång tid totalt med inredning hänger på vad som ska in i dem. Det kan bli ett jävla plock ibland med lådor, lådor i lådorna, lådbelysning och lådsidor i glas.
Fördelen med IKEA är som redan nämnts att det är platsbesparande under byggtiden och billigt att få levererat med inbärning.
Färdigmonterade kök kommer oftast med alla lådor och luckor på plats och väger därför apa och måste bäras på två man.
Lådor som vi hela tiden får plocka i och ur för att hantera och justera stommarna -den tiden får man inte glömma i jämförelsen, och även risken för skador på fronter då.
Vedumköket jag monterade i veckan kunde man inte nysa emot utan att riskera
Just det. Att bära in färdigmonterade är bra att tänka på!ACME skrev:Ca 4 stommar i timmen. Hur lång tid totalt med inredning hänger på vad som ska in i dem. Det kan bli ett jävla plock ibland med lådor, lådor i lådorna, lådbelysning och lådsidor i glas.
Vedumköket jag monterade i veckan kunde man inte nysa emot utan att riskera färgsläpp.
Du menar också att man måste plocka i och ut lådor för att justera stommarna om man bygger själv? Ja det lär ju ta sin tid..
Tack för tips!yonna skrev:
Jag, utan någon kunskap, monterade IKEA-köket själv då mitt hus byggdes. Men jag anlitade byggaren med att fästa hängskåpen på plats och proffs med de tekniska anslutningarna.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
3-4 stommar i timman skulle jat säga. En medelväg är ju att snickarn monterar stommarna och får de raka och du monterar lådor och inredningen. Hyllor och sånt kan vara bra att sätta in själv för man vill ju han olika höjd beroende på vad man ska ha i.
Jag har byggt två IKEA-kök och skulle välja IKEA igen alla dagar i veckan. Ett lifehack gällande IKEA är dock att beställa grejerna på nätet och inte åka dit och plocka allt. Det är en tidsbesparare om något!
Jag har byggt två IKEA-kök och skulle välja IKEA igen alla dagar i veckan. Ett lifehack gällande IKEA är dock att beställa grejerna på nätet och inte åka dit och plocka allt. Det är en tidsbesparare om något!
..och helst rita och göra plockordern själv. IKEA verkar ha börjat med något nytt system som kräver tre tidsbokade besök med köksplanerare och sedan ska ordern gås igenom av deras controller. Där har man tappat tre-fyra veckor.Ossian K Olsson skrev:
3-4 stommar i timman skulle jat säga. En medelväg är ju att snickarn monterar stommarna och får de raka och du monterar lådor och inredningen. Hyllor och sånt kan vara bra att sätta in själv för man vill ju han olika höjd beroende på vad man ska ha i.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Två normalhändiga personer skruvar ihop och monterar ett IKEA-kök av den storleken på en helg skulle jag påstå.D DIMS skrev:Ska välja mellan HTH och Ikea till vårt kök och sitter och räknar på total-summan…
Vad är er erfarenhet?