18 152 läst ·
73 svar
18k läst
73 svar
Hur lång tid efter beviljat bygglov kan en kommun begära in handlingar?
Det är korrekt men då det diskuteras följderna av en renovering med bygglov och byggande av takkupor så är det givetvis den typen av renovering som jag avser, att tapetsera om, måla lite och lägga ett nytt klickgolv räknar jag inte som renovering.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Hade jag lagt in bilder från den gjorda renoveringen eller den som påbörjas nu på ett annat hus så skulle du förstå vad jag avser med renovering.
Stort tack!M mojjen skrev:Eurokoderna är rörande hållfastheten i konstruktionen. Inte helt oviktigt om man öppnat och därmed påverakt en takstolskonstruktion. Om ni lämande in en konstruktionsritning i samband med bygglovet och bygget följt den, så borde det heller inte vara något problem. Vi behövde bifoga konstruktionsritninagrna, där räckte ingen egen försäkran att vi uppfyllt krav.
Detta var väl det jag undrade mest över!👍
Vad är ett elintyg och vart kan man läsa om kraven på ett sådant?M mojjen skrev:En vän fick ett par år efter avslutat taklyft samtal att de sakande elintyget, betydligt kämpigare då han gjort fulel. Han hade några svettiga veckor att hitta en elektriker som i efterhand ville gå igenom hans el och godkänna. Han hade varit ordentligt nöjd, om han fick ett formulär där han själv bara garantearde att det var gjort enligt gällande regler![]()
Brevet kanske skickades för 8 år sedan, med Postnord……maxmsm skrev:Jag fick för en vecka sedan papper som skulle fyllas i när vi renoverade och byggde om huset för 8 år sedan!
Dessa handlingar borde enligt mitt tänk ha skickats ut tillsammans med bygglovshandlingarna för drygt 8 år sedan, att komma med dessa nu när jag inte ens vet om byggföretaget vi anlitade finns kvar.
Jag har inte kunskapen att fylla i dessa och kommer inte att göra detta.
Förbockat i formuläret är:
Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens....
Utöver detta så ska det väljas mellan:
Åtgärden ej påbörjar och Åtgärden är klar - vilket ska vara klar.
Samt:
Byggnadsarbetena slutförts - vilket de har.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag fick också lämna in ett sådant vid min utbyggnad (ingick i kontrollplanen).useless skrev:
et vara i mitt fall bara att maila min elektriker så skickade dom ett intyg på att elen var installerad korrekt och uppmätt av auktoriserad elektriker.
Att jobb skall vara utförda av behörig elektriker är ju självklart. Vid bygglovsansökan angav vi vilken auktoriserad elektriker soms kulle nyttjas i kontrollplanen. Vilket min handlägagre kontrollerade att den fanns. Sen krävdes det att ett elsäkerhetsintyg bifoagdes inför slutsamrådet.useless skrev:
I min pappas fall tror jag ingen uppgift innan krävdes, men det var krav på elsäkerhetsintyget inför slutsamråd. Olika kommuner och handläggare har nog lite olika rutiner. Men både hans tillbyggand, och mina två, en 2011 och en klar 2023 har haft samma krav. Nedan är ett exempel på hur intyget såg ut. Samt punkter som jag fått krav skulle vara med till slutsamråd. (Punkt 3, el). Det är ju givetvis bara aktuellt i det fall elen är påverkad i bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en anledning varför den var gulmarkerad, jag hade ett lite frågetecken själv. Var dock inget kosntigt när jag bad isoleringsfirman skaick intyg. Det var visst satndard vid lösull, men de hade msisat skicka det.useless skrev:
Mycket papper blir det
Jag har färdigställt mitt nybygge och fått slutbesked utan att skicka in ett enda av nämnda intyg. Det enda som skickades i var en signerad kontrollplan där KA (Jag själv) intygade att kontrollpunkterna var utförda.
Det fanns några punkter på kontrollplansmallen som jag tyckte var irrelevanta, så dom strök jag helt enkelt innan jag lämnade in bygglovet och tillhörande plan. Kommunen verkar inte ha haft några synpunkter på det.
Det fanns några punkter på kontrollplansmallen som jag tyckte var irrelevanta, så dom strök jag helt enkelt innan jag lämnade in bygglovet och tillhörande plan. Kommunen verkar inte ha haft några synpunkter på det.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
När jag byggde garaget så behövde jag ingen kontrollansvarig för bygget utan jag fick vara det själv.
Jag gjorde en snabb kontrollplan efter en mall via Google som passade för mig.
Fyllde ut samt bifogade ritning på takstolar och kantbalk.
Inget om el eller liknande.
Skickade in till kommunen och så fick jag svar 10 minuter senare med slutbesked.
Så det är inga avancerade saker bara att de vill ha ett papper på att det är byggt enligt lovet.
När jag sökte bygglov så fick jag ta i bruk byggnaden innan slutbesked var gett stod det i lovet.
Men lika bra att skicka in pappret än att dra på det.
Ser ut som din Kommun verkar tillmötesgående när de skickar ut påminnelse då detta är ditt ansvar.
Jag skulle skyndsamt få in papprena och få slutbesked utan att göra mycket av det.
Och hoppas på att slippa straffavgift.
Skickade in till kommunen och så fick jag svar 10 minuter senare med slutbesked.
Så det är inga avancerade saker bara att de vill ha ett papper på att det är byggt enligt lovet.
När jag sökte bygglov så fick jag ta i bruk byggnaden innan slutbesked var gett stod det i lovet.
Ser ut som din Kommun verkar tillmötesgående när de skickar ut påminnelse då detta är ditt ansvar.
Jag skulle skyndsamt få in papprena och få slutbesked utan att göra mycket av det.
Om du nu har lyckats att missa det så har jag redan skrivit att jag ska signera och lämna in det...H Hallerudsbo skrev:När jag byggde garaget så behövde jag ingen kontrollansvarig för bygget utan jag fick vara det själv.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Nej har sett det.maxmsm skrev:
Förstår också att du har de problemen med alla när du är så dryg med, och bara ser att alla andra gör fel men inte du.
Förklara bara vad enkelt det är att få till ett slutbesked, och att din kommun verkar vara tillmötesgående när inte du har lyckats göra din del under utsatt tid.
Kanske skulle ta till dig lite julstämning och inte leva med piggarna ut hela tiden.
Får man mer ro i kroppen.