1 281 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Hur lång payofftid för energibesparing?
Hur lång payofftid tycker du är acceptabel för en energibesparande åtgärd!
t.ex. Solvärme, värmepump, pellets eller annan investering som minskar elförbrukningen?
Jag tar inte med val över 40 år pga av att det då överstiger den tekniska livslängden för de allra flesta energibesparande åtgärderna och då faller det in under allt för miljön.
/Patrik
t.ex. Solvärme, värmepump, pellets eller annan investering som minskar elförbrukningen?
Jag tar inte med val över 40 år pga av att det då överstiger den tekniska livslängden för de allra flesta energibesparande åtgärderna och då faller det in under allt för miljön.
/Patrik
Jag har snart kört i tre år, under den tiden har det inte hänt nånting som påverkar valet av system etc. Nästkommande två lär vara lika överaskningslösa. Jag tittar mer på tekniskt livslängd på systemet och andra överblickbara parametrar. Elpriset går tex inte helt åt skogen från nuvarande nivå på bara 5 år.
10 år kör jag på.
10 år kör jag på.
Beror ju helt på vad vi pratar om för åtgärd & vad denna åtgärd kostar!
till lägs isolering vid fasad byte eller utan att fasad byte behövdes är ju stor skilnad !
indragning av vatten buret om det inte finns kan man ju räkna på en himmla massa år, det kommer alltid vara en bra åtgärd, även om det inte rent tekniskt minskar förmbrukningen under den tiden man bor i huset!
till lägs isolering vid fasad byte eller utan att fasad byte behövdes är ju stor skilnad !
indragning av vatten buret om det inte finns kan man ju räkna på en himmla massa år, det kommer alltid vara en bra åtgärd, även om det inte rent tekniskt minskar förmbrukningen under den tiden man bor i huset!
Har du inte fått in det på 10 år så är det inte att rekommendera ur ekonomisk synvinkel men kan vara helt rätt ur ett miljömässigt perspektiv. Min ringa mening.
rogge
rogge
Nu har du låst dina tankar till nåt! Det finns inget exempel i frågan att låsa" tankarna på.rogge_vvs skrev:
om du konverterar till vattenburet så kanske det inte tjänas in på 10 år, men du kanske får igen pengarna 50ggr när du säljer huset!
Kostnad installation av vattenburet system plus värmekälla = 200 000 kr mmmmmmmm gånger 50 = 10 miljoner. Ska genast konvertera mitt hus till vattenburet. Huset är idag bara värt 800 000 kr, att ingen kommit på detta innan. Nobels ekonomipris till Carman nuuuuuuuuuuuuuu. Du har rätt i sak men överdriv inte så fö.........t.
rogge
jag har inte sakt att värmekällan ska vara inräknad!rogge_vvs skrev:Kostnad installation av vattenburet system plus värmekälla = 200 000 kr mmmmmmmm gånger 50 = 10 miljoner. Ska genast konvertera mitt hus till vattenburet. Huset är idag bara värt 800 000 kr, att ingen kommit på detta innan. Nobels ekonomipris till Carman nuuuuuuuuuuuuuu. Du har rätt i sak men överdriv inte så fö.........t.
rogge
vi har inte angivit nån storlek på hur eller vilken form av vatten buret som sak andvändas!
konvartera mitt hus på 230m2 & matrialet kosta 20 000:-
arbetet stod jag för själv!
ävan om man köper nya grejor & jejer bort allt så är en sådan investeriing Mycket prishöjande & behöver inte betala sig på de närmsta 20 åren föra att vara lönsam!
Radiatorer & rör gick på 20 000:- (begagnade)rogge_vvs skrev:
Har somsagt inte räknat in värmesystemet
totalt allt som allt landa det på ca: 130 000:-, men sen fick man ju tilbaka en del på rotavdraget. + att jag sålde den gammla utrystningen.
så jag la bara ca 110 000:- imallan, men då gjorde jag all dragni på radiatorsystmet själv.
Klicka här för att svara