4 225 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
hur lång jordkabel kan man ha?
tänkte bygga maskinhall och sågverk, och skulle gärna vilja dra dit el.
jag har 16A huvudsäkring .
avståndet till maskinhallen blir ca 130 meter kabelvägen.. och ytterligare 50 meter till sågverket.
är det rimligt att ens fundera på att dra dit 3 fas?
jag har 16A huvudsäkring .
avståndet till maskinhallen blir ca 130 meter kabelvägen.. och ytterligare 50 meter till sågverket.
är det rimligt att ens fundera på att dra dit 3 fas?
Rimligt och rimligt.... Hur mycket kan du tänka dig att betala?
Du kommer vara tvungen att säkra upp om du ska kunna driva allt samtidigt. Du kommer få använda en rejält grov kabel. Vilka effektuttag tänker du dig?
Ligger allt på samma fastighet? Om det inte gör det är det troligen inte ens tillåtet att dra el (för dig).
Du kommer vara tvungen att säkra upp om du ska kunna driva allt samtidigt. Du kommer få använda en rejält grov kabel. Vilka effektuttag tänker du dig?
Ligger allt på samma fastighet? Om det inte gör det är det troligen inte ens tillåtet att dra el (för dig).
sågverket kommer drivas av traktor, däremot finns en slipmaskin till sågklingan som är 3 fas.
samt en del belysning
troligen inga stora effektuttag
det är inte samma fastighet så även det har jag funderat på.
det är ett skogsskifte jag köpt till utan anslutning av el.
alternativet jag funderat på är att dra till gränsen och montera nåt uttag där, typ byggcentral eller något väderskyddat och sedan köra med lös skarvsladd.
samt en del belysning
troligen inga stora effektuttag
det är inte samma fastighet så även det har jag funderat på.
det är ett skogsskifte jag köpt till utan anslutning av el.
alternativet jag funderat på är att dra till gränsen och montera nåt uttag där, typ byggcentral eller något väderskyddat och sedan köra med lös skarvsladd.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
så länge det inte handlar om nån separat verksamhet så lär väl ingen säga nåt ? Med dom avstånden så lär man ju dock gå upp dimensionsmässigt så kabeln lär väl dra iväg i pengar. Om du hade tänkt dra nåt klenare alltså?
vad kan man tänkas behöva för kabel, jag gissar att 5g2,5 inte räcker...
Orkar inte starta eldim men skulle gissa på att du ska upp till 5G10 åtminstone, kanske grövre. Det kan vara läge att kolla på aluminiumkabel när du pratar de sträckorna.
Det är inte tillåtet att dra el mellan fastigheter. Ditt nätbolag ska blandas in. Om du väljer att göra något annat så får du vara medveten om problematiken.
Det är inte tillåtet att dra el mellan fastigheter. Ditt nätbolag ska blandas in. Om du väljer att göra något annat så får du vara medveten om problematiken.
oj jag trodde nog 5g6 räckte, det har jag idag till huset från huvudcentralen, men det är ju bara några meter...
5g6 kostar ca 50:- metern och 5g10 kostar 75:-
känns som det tar emot om det blir mer än 10.000:-
5g6 kostar ca 50:- metern och 5g10 kostar 75:-
känns som det tar emot om det blir mer än 10.000:-
Som tidigare skrivit är det ej tillåtet att dra kabel mellan fastigheter.
Men om du vet ditt ungefärliga effektuttag så är det lättare att räkna på vilken kabel som behövs för sträckan. En anledning till att du kan behöva gå upp i area är även för att minska spänningsfallet som blir när man kommer upp i längre sträckor.
Men om du vet ditt ungefärliga effektuttag så är det lättare att räkna på vilken kabel som behövs för sträckan. En anledning till att du kan behöva gå upp i area är även för att minska spänningsfallet som blir när man kommer upp i längre sträckor.
jag har ingen aning vad effektuttaget kan tänkas bli.
säg 2 kw, det borde man klara det mesta på, om än inte samtidigt.
tänker mig motorvärmare till traktorn, belysning, åsså då slipmaskinen till sågverket den kan väl inte kräva mer än 2 kw men jag har ingen aning...en elmotor med en slipskiva på..
säg 2 kw, det borde man klara det mesta på, om än inte samtidigt.
tänker mig motorvärmare till traktorn, belysning, åsså då slipmaskinen till sågverket den kan väl inte kräva mer än 2 kw men jag har ingen aning...en elmotor med en slipskiva på..
här var det ungefär samma diskussion, och 6mm kunde räcka..
https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-area-pa-lang-markkabel.312311/
https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-area-pa-lang-markkabel.312311/
Klicka här för att svara