Skulle det vara tekniskt möjligt att ansluta en kamin i garaget och dra rökkanalen till skorstenen "två rum bort", i praktiken är det 3-4 m. Bara att glömma?

H hovapettson skrev:
Skulle det vara tekniskt möjligt att ansluta en kamin i garaget och dra rökkanalen till skorstenen "två rum bort", i praktiken är det 3-4 m. Bara att glömma?
Ligger andra rummet i ett bostadshus så kommer man att nog att få problem med brandskyddet dvs garaget är en brandcell och huset en andra brandcell

Men skorstensfejare i kommun borde veta. Och 2 kanaler till samma är nog ej heller lämpligt

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Klart det är möjligt, förr drog man långa förbindelsekanaler mellan rummen till en gemensam kanal där det kunde vara uppåt 3-4m dragningar.
Sen spelar ju höjd på skorsten och area på kanalen också roll för funktionen.
Jag hade ringt ut kommunens skorstensfejare för råd.
Men i praktiken funkar det

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Tack för svar. Det är pannrummet (med bergvärmepump), som en gång hyste vedpannan och således har en nu oanvänd men fungerande skorsten, som tyvärr ligger så att det är ett redskapsskjul emellan. Självklart ska jag rådgöra med sotarn, men undrade mest om ärade forumister tänkte sig att draget skulle bli dåligt eller att det brandskyddsmässigt är fullständigt otänkbart.

H hovapettson skrev:
Tack för svar. Det är pannrummet (med bergvärmepump), som en gång hyste vedpannan och således har en nu oanvänd men fungerande skorsten, som tyvärr ligger så att det är ett redskapsskjul emellan. Självklart ska jag rådgöra med sotarn, men undrade mest om ärade forumister tänkte sig att draget skulle bli dåligt eller att det brandskyddsmässigt är fullständigt otänkbart.
Hade du haft en vedpanna på över 60kw så skulle pannrummet varit en egen brandcell.
Men gissar på att kaminen inte överskrider 60kw 😅.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Hade du haft en vedpanna på över 60kw så skulle pannrummet varit en egen brandcell.
Men gissar på att kaminen inte överskrider 60kw 😅.
Jag såg framför mig en liten gjutjärnsgrunka för lite stödvärme i garaget när det är som ruggigast. En sådan ligger på 2-4 kW? Eller fotogen! Den ska också ha ett avgasrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.