Hej!

Vi bor i ett hus från 1972, klassiskt mexitegel som var modernt då (och som även vi gillar). Tyvärr är ju huset också byggt med direktverkande el i tanke. Vi har bott i knappt två år och har sedan en tid tillbaka säkrat ner huset till 25 A från 35 A som det var när vi tog över.

Dock blir ju nätavgifterna dyrare och dyrare, vi leker med tanken att säkra ner till 20 A. Men är osäkra på om det är rimligt. Behöver därför lite tips på hur vi ska tänka/räkna. Eller är det kört redan nu? :)

Vi har två stycken luft/luftvärmepumpar. Elementen går väldigt sällan. Golvvärme finns i badrum och toalett. Värmer inte rummen men golvet är väl bästa sättet att beskriva användningen.

Vi har också ett spabad utomhus, nytt med 3 kw-värmare. Och när vi är inne på ämnet vatten har vi en ny varmvattenberedare (den gamla gav upp på långfredagsmorgon och sprang läck) på 300 L.

Vi bor två personer i huset.

Huset har en totalyta på 300 kvadratmeter, källare och övervåning.

Spisen är gasdriven, men ugn finns ju och en kombinerad kyl/frys. Enda stället som saknar utrymme i huset...

Vilka tankar har ni? Ska vi vara nöjda med 25 A eller går det att pressa ner? Hur ska vi räkna? Behövs något göras för att möjliggöra ändringen?

Vi har en beräknad årsförbrukning på 26 000 kw, vilket i sig är surt. Dock gick det ju lite extra under första månaderna i år...

All hjälp och tankar mottages tacksamt! :)

Just det, vi har också en Sparsnäs(?) energiläsare från Ikea installerad så vet ungefärlig förbrukning under dygnet.
 
Det är ju bara att ni provar med 20 amp. Inga problem att sätta i lägre säkringar i mätarskåpet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Det är bar att prova så länge du betalar för en högre nätsäkring är det inga problem.
Hur säkrades det ner från 35 A ? Det är väl gänga III ? Användes en porslin hylsa eller bytades säkringshållaren till gäng II ?
Det kvittar alla säkringar är lika långa, så det är bara att sätta i 16A och köra igång testet. Känn på säkringarna hur varma dom blir vid normal drift kan du inte hålla om den för att den är för varm så får man öka till 20 A.
Men vid 16 A får man en bra uppfattning om huset är bra balanserat = alla säkringar skall vara lika varma.
Vid normal drift bör inte säkringar vara mer än jummen
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag skulle gissa att ni med den förbrukningen klarar er med 20 A så sätt i 20 A säkringar och prova.
Kom ihåg att vrida åt säkringarna hårt så att det inte blir glappkontakt i säkringshållarna.
Att sätta in en L/L värmepump skulle sänka förbrukningen med kanske en tredjedel och köper man en "bra" så ger dom värme ner till och under minus 30 grader.
 
martinjarstal martinjarstal skrev:
Hej!

Vi bor i ett hus från 1972, klassiskt mexitegel som var modernt då (och som även vi gillar). Tyvärr är ju huset också byggt med direktverkande el i tanke. Vi har bott i knappt två år och har sedan en tid tillbaka säkrat ner huset till 25 A från 35 A som det var när vi tog över.

Dock blir ju nätavgifterna dyrare och dyrare, vi leker med tanken att säkra ner till 20 A. Men är osäkra på om det är rimligt. Behöver därför lite tips på hur vi ska tänka/räkna. Eller är det kört redan nu? :)

Vi har två stycken luft/luftvärmepumpar. Elementen går väldigt sällan. Golvvärme finns i badrum och toalett. Värmer inte rummen men golvet är väl bästa sättet att beskriva användningen.

Vi har också ett spabad utomhus, nytt med 3 kw-värmare. Och när vi är inne på ämnet vatten har vi en ny varmvattenberedare (den gamla gav upp på långfredagsmorgon och sprang läck) på 300 L.

Vi bor två personer i huset.

Huset har en totalyta på 300 kvadratmeter, källare och övervåning.

Spisen är gasdriven, men ugn finns ju och en kombinerad kyl/frys. Enda stället som saknar utrymme i huset...

Vilka tankar har ni? Ska vi vara nöjda med 25 A eller går det att pressa ner? Hur ska vi räkna? Behövs något göras för att möjliggöra ändringen?

Vi har en beräknad årsförbrukning på 26 000 kw, vilket i sig är surt. Dock gick det ju lite extra under första månaderna i år...

All hjälp och tankar mottages tacksamt! :)

Just det, vi har också en Sparsnäs(?)

Hej!

I erat fall så gör inte sänkning av huvudsäkring speciellt mycket, lite beroende på var ni bor och vilket bolag ni har.
Om ni tänker att på sin höjd så sparar ni in en dryg tusenlapp, per år, i sänkt fast avgift.

Räknar ni över hur mycket ni tar ut i effekt om allt är igång samtidigt, är jag tveksam till att 20 ampere räcker till.

Det man kan spara mycket på är förbrukningen, inte på vilken huvudsäkring som man har.

Utespa drar många kronor i driftkostnad, speciellt om värmen står på hela tiden.

Vi är 5 i familjen, har lite över 200 kvm boyta, direktverkande el, gammalt hus och har en förbrukning på under 14 000 kWh.
Vi eldar i en Contura, vid köp av den sänkte vi förbrukningen med drygt 10 000kWh/år.
Den har efter 4-5 år betalat sig själv.

Jag hade i erat ställe sökt andra vägar att sänka månadsutgifterna.

- Mobilabonnemang.
- Internetanvändning/ tv- abonnemang.
- Färdigmat.
- Kläder.
- Resor.
- Dryckesvanor.
- Matvanor.
- Dush/bad (minska ner tiden)

Det finns mycket att hämta på olika andra poster förutom elen, den kan man med fördel sänka 1-2 grader, det visar sig snabbare på räkningen än ett byte av huvudsäkring.

Mvh P-A
 
  • Gilla
PiaHelena
  • Laddar…
Med den årsförbrukningen bör det finnas utrymme att gå ned till 20 A. Men 300 m² är stort... Då ni har en energimätare kan ni väl se där vad den högsta förbrukningen ligger på, som kommer från värme, vvb exklusive spis, tm och sådant som används kortvarigt.
 
Hej!

Tack för alla svar! :)

För att sammanfatta någorlunda:

Tack för tipsen om att minska övriga kostnader. Tanken med det här är egentligen att minska en onödig kostnad. Även om det är ungefär 1400 kr per år det rör sig om. Men det resonemanget bygger ju på att nedsäkringen inte ”märks”. Alltså att propparna inte går.

Därav är det nog värt att prova med inofficiell nedsäkring över vintern och dra lärdom av det. :)

Vad gäller vilken typ av säkring det är så har jag inte en aning. Det var en elektriker som gjorde det i april. Så långt sträcker sig min kunskap. ;)

Att ta in en tredje luft/luftvärmepump tror jag inte är aktuellt. Om inte för att ha i sovrummet som AC under sommaren. ;) Iofs. Jag har haft funderingar på något sådant istället för de gamla infravärmarna vi har i uterummet men ska nog inte öppna den boxen nu. ;)

Tack alla!
 
Kanske titta över isoleringen tex på vinden där det brukar vara lätt att åtgärda och hus från 70talet brukar vara "sparsamt" isolerade. . Det är en engångskostnad som har en livslängd lika lång som huset.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
C
P Pagno skrev:
Hej!

I erat fall så gör inte sänkning av huvudsäkring speciellt mycket, lite beroende på var ni bor och vilket bolag ni har.
Om ni tänker att på sin höjd så sparar ni in en dryg tusenlapp, per år, i sänkt fast avgift.

Räknar ni över hur mycket ni tar ut i effekt om allt är igång samtidigt, är jag tveksam till att 20 ampere räcker till.

Det man kan spara mycket på är förbrukningen, inte på vilken huvudsäkring som man har.

Utespa drar många kronor i driftkostnad, speciellt om värmen står på hela tiden.

Vi är 5 i familjen, har lite över 200 kvm boyta, direktverkande el, gammalt hus och har en förbrukning på under 14 000 kWh.
Vi eldar i en Contura, vid köp av den sänkte vi förbrukningen med drygt 10 000kWh/år.
Den har efter 4-5 år betalat sig själv.

Jag hade i erat ställe sökt andra vägar att sänka månadsutgifterna.

- Mobilabonnemang.
- Internetanvändning/ tv- abonnemang.
- Färdigmat.
- Kläder.
- Resor.
- Dryckesvanor.
- Matvanor.
- Dush/bad (minska ner tiden)

Det finns mycket att hämta på olika andra poster förutom elen, den kan man med fördel sänka 1-2 grader, det visar sig snabbare på räkningen än ett byte av huvudsäkring.

Mvh P-A
Men är du allvarlig sparar 10.000? Låter ju helt fantastiskt...för oss som skall köpa just en Contura...Vad är det för Contura ni har? Berätta
 
C carra skrev:
Men är du allvarlig sparar 10.000? Låter ju helt fantastiskt...för oss som skall köpa just en Contura...Vad är det för Contura ni har? Berätta
Brinnande ved i en Contura-kamin med synliga rör och murstock, i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittar inte vilken modell, men knäppte ett kort nu på morgonen.
Eldar med nedtorkad björk 8% vilket är för torrt, bättre med 15 - 20% fuktighet i veden.

Conturan värmer upp drygt 180kvm, nakna rör till murstocken och glidgjutet i pipan gör att murstocken fungerar som ett jätteelement.

Om vi använt syrafasta rör och liknande premodul, isolerade rör, hade vi tappat den mesta effekten.

Vi sparar in mera än 10 000/ år, vill bara ligga inom rimligt, så, exakt 14 000/år har vi sänkt uppvärmningskostnaden, ved inräknat, sotning ej inräknat.

Mvh P-A
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Säkrade ner från 25->16 till en kund häromveckan, han sa det rörde sig om ca 350kr/månad (enlig vad eon sagt till honom)
 
Jag sparar 500:- per år på att säkra upp från 16 till 20A eftersom den rörliga avgiften blir lägre (8 öre/kWh istället för 18,5). :surprised:
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vilken nätägare är detta?
För Vattenfall Norr är besparingen 2170kr/år att säkra ner från 20A till 16A.
Rörliga nätavgiften samma: 34öre/kWh :surprised::mad:
 
P Pagno skrev:
[bild]

Hittar inte vilken modell, men knäppte ett kort nu på morgonen.
Eldar med nedtorkad björk 8% vilket är för torrt, bättre med 15 - 20% fuktighet i veden.

Conturan värmer upp drygt 180kvm, nakna rör till murstocken och glidgjutet i pipan gör att murstocken fungerar som ett jätteelement.

Om vi använt syrafasta rör och liknande premodul, isolerade rör, hade vi tappat den mesta effekten.

Vi sparar in mera än 10 000/ år, vill bara ligga inom rimligt, så, exakt 14 000/år har vi sänkt uppvärmningskostnaden, ved inräknat, sotning ej inräknat.

Mvh P-A
Härligt att ni sparar så mycket men jag har väldigt svårt att få ihop den ekvationen. Färdig ved att köpa och få levererat hem till tomten brukar inte vara speciellt mycket billigare per kwh än el.

Men om vi för sakens skull säger att veden är helt gratis och ni värmer huset i övrigt med helt direktverkande el så skulle ni behöva elda dygnet runt i 97 dygn per år för att över huvud taget producera så mycket värme som du påstår att ni sparar.

Problemet med att elda dygnet runt är att det blir alldeles för varmt förutom när det är som allra kallast ute.
Jag köper helt enkelt inte ditt påstående.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Härligt att ni sparar så mycket men jag har väldigt svårt att få ihop den ekvationen. Färdig ved att köpa och få levererat hem till tomten brukar inte vara speciellt mycket billigare per kwh än el.

Men om vi för sakens skull säger att veden är helt gratis och ni värmer huset i övrigt med helt direktverkande el så skulle ni behöva elda dygnet runt i 97 dygn per år för att över huvud taget producera så mycket värme som du påstår att ni sparar.

Problemet med att elda dygnet runt är att det blir alldeles för varmt förutom när det är som allra kallast ute.
Jag köper helt enkelt inte ditt påstående.
Jag arbetar med nedtorkad björkved 240 dagar/år... Fundera igen...;)

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.