Garagetaket har väldigt liten lutning så jag antar att det är ytpapp 3 grader som gäller.
Lägger man det direkt på råsponten?
Det bör läggas horisontellt. Hur mycket överlappning?
Gissar på att den har en klisterremsa som avgör överlappningens bredd.
Alla rullar jag sett är 7 meter och mitt tak är ca 3,6 meter brett vilket innebär ett svinn på halva rullen och jag behöver 8 rullar till ca 6,2 meter långt tak och det blir sjukt svinn. Kan man skarva på platt tak?
Isf skär man skarven snett för bättre avrinning men det har nog liten betydelse på platt tak.
Har sett att ändan inte skall spikas utan skruvas med bricka för att motverka att taket hasar ned och veckar sig. När jag kollar på dessa skruvar står det att ett paket 30 st räcker åt en rulle på 7 meter vilket innebär att hela längden skall skruvas eller är det ett alternativ. Det kanske räcker att bara skruva ändorna?
Lägger man det direkt på råsponten?
Det bör läggas horisontellt. Hur mycket överlappning?
Gissar på att den har en klisterremsa som avgör överlappningens bredd.
Alla rullar jag sett är 7 meter och mitt tak är ca 3,6 meter brett vilket innebär ett svinn på halva rullen och jag behöver 8 rullar till ca 6,2 meter långt tak och det blir sjukt svinn. Kan man skarva på platt tak?
Isf skär man skarven snett för bättre avrinning men det har nog liten betydelse på platt tak.
Har sett att ändan inte skall spikas utan skruvas med bricka för att motverka att taket hasar ned och veckar sig. När jag kollar på dessa skruvar står det att ett paket 30 st räcker åt en rulle på 7 meter vilket innebär att hela längden skall skruvas eller är det ett alternativ. Det kanske räcker att bara skruva ändorna?
Redigerat av moderator:
Tack, då ska pappen spikas och skruv med bricka måste vara ett alternativ dock såg jag att det bör skruvas med bricka i ändarna som går upp på väggen för bättre hållfasthet.
Jag skulle kunna klippa pappen på hälften vilka då blir 3,5 meter vilket täcker nästan precis takets yta utan att det går upp mot väggarna. Därefter lägger man en remsa minst 15 cm upp på väggen och 15 cm ut på taket.
Jag skulle kunna klippa pappen på hälften vilka då blir 3,5 meter vilket täcker nästan precis takets yta utan att det går upp mot väggarna. Därefter lägger man en remsa minst 15 cm upp på väggen och 15 cm ut på taket.
Ok, det känns som det inte är lika säkert men jag uppfattade att det stod så i ovan länk mot vägg. Garaget ligger mellan två hus och jag har i stort sett husvägg på båda sidor nästan hela längden. Övrig längd på garagets sidor har en träkant/list/vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittade video hos märket Tribolit. De lägger fram till väggen och skruvar fast, därefter en remsa som går ut 15 cm på taket och 30 cm upp på väggen. Har svårt att se varför man inte skulle kunna göra på samma sätt vid en lägre kant/gavel som garage ofta har fast Tribolit visar att pappen då gå över gavelns kant och spikar på utsidan.
Enligt tidigare länk ska man ha underlagspapp vid nytäckning dvs har man bara råspont krävs underlagspapp innan ytpapp. Har även läst att ett platt tak bör ha 3 skikt dvs 3 lager takpapp.
Hela videon:
https://trebolit.se/storage/DFB1450706729373E25D953856CFCC1C8872FEEA405E448A5BB83D5A0D23A780/0503952b76f14c67b4fa21cd6de28ae7/mp4/media/3087d0b288b540c395c0715a1516e81d/Trebolit Uppdragning mot vägg.mp4
Enligt tidigare länk ska man ha underlagspapp vid nytäckning dvs har man bara råspont krävs underlagspapp innan ytpapp. Har även läst att ett platt tak bör ha 3 skikt dvs 3 lager takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela videon:
https://trebolit.se/storage/DFB1450706729373E25D953856CFCC1C8872FEEA405E448A5BB83D5A0D23A780/0503952b76f14c67b4fa21cd6de28ae7/mp4/media/3087d0b288b540c395c0715a1516e81d/Trebolit Uppdragning mot vägg.mp4
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Du kan inte blanda in andra sorters papp i ekvationen utan har du mer än 3⁰ och väljer den pappen får du följa precis dens montageanvisningar, både filmerna och pdfen är bra information men det kan såklart inte täcka precis allt.
Jag tycker just papptak är en sån sak man i alla fall alltid ska ta in offerter på från en pappläggare och först efter det fundera och jänföra om man vill lägga själv. Pappen som pappläggare svetsar är på alla sätt och vis överlägsen den klistrade varianten du kan köpa och egentligen inte dyrare exklusive arbetet.
Jag tycker just papptak är en sån sak man i alla fall alltid ska ta in offerter på från en pappläggare och först efter det fundera och jänföra om man vill lägga själv. Pappen som pappläggare svetsar är på alla sätt och vis överlägsen den klistrade varianten du kan köpa och egentligen inte dyrare exklusive arbetet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Ah okej, det finns ingen rimlighet med 3 lager sån där papp så därför antog jag att det blandas in svetspapp där det ibland kan bli tre lager inkl underlagspapp även fast det egentligen inte behövs men det blir OT.
Underlagspapp eller duk bör du absolut montera och läs igenom montageanvisningarna för ytpappen så blir underlagspappningen rätt, följer du blint underlaget egna montageanvisning kommer du göra ett klassiskt fel vid fotplåten 😉
Underlagspapp eller duk bör du absolut montera och läs igenom montageanvisningarna för ytpappen så blir underlagspappningen rätt, följer du blint underlaget egna montageanvisning kommer du göra ett klassiskt fel vid fotplåten 😉
Klicka här för att svara