11 595 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Hur lägger man plåttak på spont
Sida 1 av 2
Ja, det är så man lägger bandplåt. Däremot brukar det ju vara papp mellan plåten och råsponten.

Här finns mer att läsa om bandtäckta tak:
http://www.teokonsult.se/plat/
Om du har fuktproblem kan det ju bero på läckande tak eller avsaknad av takfotsventilation.

Här finns mer att läsa om bandtäckta tak:
http://www.teokonsult.se/plat/
Om du har fuktproblem kan det ju bero på läckande tak eller avsaknad av takfotsventilation.
Vi har byggt helt nya skorstenar på vårt tak som är plåtklädda träkonstruktioner. Vi har tänkt att den varma, fuktiga luften stiger så högt som möjligt (dvs nock) och där sitter våra ihåliga skorstenar.
Vi ska sätta ventilationsgaller i sidan på utsidan av skorstenen så kommer luften strömma ut där.
Vi ska sätta ventilationsgaller i sidan på utsidan av skorstenen så kommer luften strömma ut där.
Det kan vara jag som är så inne i mina egna lösningar som gör det lite svårt att förstå.
I ett "vanligt" hus sätter man ventiler på gavlarna på huset som släpper ut luften som cirkulerar på vinden.
Eftersom vi har ett platt tak utan gavlar kan vi inte ha gavelventiler. Vi kom då på att sätta ventil i skorstenen.
Här ser du att takfoten är spikad med glipor. Där kommer luft strömma in på vinden.

Luften strömmar in i dessa glipor, men där blir den ju varm och stiger. Då behövs ett hål någonstans där luften strömmar ut - att ta hål i taket kan ju ses som en ganska tokig idé.
Därför har vi en plåthuv på taket (det är alltså en fyrkantig låda som liknar en skorsten till utseendet).
Vi tog alltså hål i taket och ställde en låda där. Allt har sedan klätts med plåt.
Den plåthuven ska vi i vår sätta ventilationsgaller på sidorna.
Ergo: Luft kommer in i takfoten, blir uppvärmd, stiger mot nocken, där finns en skorsten/plåthuv som har ventilationshål. Luften strömmar ut.
Här finns lite illustrativa bilder och förklaringar. Därmed inte sagt att jag gillar gullfiber:
http://www.isover.se/gor_det_sjalv/me_isolera_vindsbjalklag_med_uni-skiva.shtml
I ett "vanligt" hus sätter man ventiler på gavlarna på huset som släpper ut luften som cirkulerar på vinden.
Eftersom vi har ett platt tak utan gavlar kan vi inte ha gavelventiler. Vi kom då på att sätta ventil i skorstenen.
Här ser du att takfoten är spikad med glipor. Där kommer luft strömma in på vinden.

Luften strömmar in i dessa glipor, men där blir den ju varm och stiger. Då behövs ett hål någonstans där luften strömmar ut - att ta hål i taket kan ju ses som en ganska tokig idé.
Därför har vi en plåthuv på taket (det är alltså en fyrkantig låda som liknar en skorsten till utseendet).
Vi tog alltså hål i taket och ställde en låda där. Allt har sedan klätts med plåt.
Den plåthuven ska vi i vår sätta ventilationsgaller på sidorna.
Ergo: Luft kommer in i takfoten, blir uppvärmd, stiger mot nocken, där finns en skorsten/plåthuv som har ventilationshål. Luften strömmar ut.
Här finns lite illustrativa bilder och förklaringar. Därmed inte sagt att jag gillar gullfiber:
http://www.isover.se/gor_det_sjalv/me_isolera_vindsbjalklag_med_uni-skiva.shtml