Hej.
Vi ska byta ut vårat gamla trägolv i vardagsrum och hall i vår lägenhet i Köpenhamn.
Vi bor i ett 100 år+ gammalt hus där slipning inte var ett alternativ...

I samband med detta tänkte jag att det vore smart att lägga/dra elkablar undergolvet för att göra det lättare för elektrikern att installera eluttag vid senare tillfälle.

Jag har inte varit i kontakt med en elektriker så hoppas på hjälp här? Trodde att detta skulle vara enkelt...

- Vilken slags elkabel ska jag använda?
- På vilket sätt ska jag lägga elkabeln? Bild A eller Bild B

Hoppas på tips av er experter och andra do´s and dont´s

Tack på förhand

• Handritad planritning med kabeldragning från en central punkt till flera eluttag i vardagsrum och hall, märkta med kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av lägenhet med markeringar för kabeldragning i vardagsrum och hall; kök, bad, och eluttag utmärkta. Text: "Dra kabel mellan varje eluttag".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräs ner vp-rör eller slang.

B dragningen ser vettig ut, om du tänker att alla uttag ska ligga på samma säkring.

• Gilla
fiskebyxan
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fräs ner vp-rör eller slang.

B dragningen ser vettig ut, om du tänker att alla uttag ska ligga på samma säkring.
Ska alla uttag gå på samma säkring så behöver inte första och sista uttaget gå till "el" det räcker med att ett uttag går till el sedan rör mellan de andra.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Prata med elfirman först. I Sverige är det ett elinstallationsarbete att förlägga ledningar.

• Gilla
fiskebyxan
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Prata med elfirman först. I Sverige är det ett elinstallationsarbete att förlägga ledningar.
Detta stämmer!

Jag hör flertalet gånger att det är okej att förlägga kabel själv så länge elektrikern kommer och koppla ihop allt sedan.

Det är inte riktigt sant, det finns en tumregel hos serviceelektriker där man drar 1,5mm2 till 10A säkringar och 2,5mm2 till 16 ampere säkringar. Detta stämmer dock inte fullt ut och fungerar bara när man kommer till en befintlig anläggning och kan tjuvkika lite på den gamla installationen.

Istället för att vara allmänt dryg och bara säga "du får inte göra det själv" så kan jag berätta vad vi faktiskt gör.

För att en kabel ska vara korrekt avsäkrad med rätt längd så måste två kriterier uppfyllas för smältsäkringar och tre kriterier för dvärgbrytare.

Kabeln ska vara beskyddad från överlast, här tittar man på bland annat vilken omgivningstemperatur som kabeln installeras i och på vilket sätt den installeras och om den ligger nära andra kablar. Detta resulterar i ett antal korrektions faktorer som genom en uträkning resulterar i minsta tillåtna area. Det kommer att behövas en berkäning för varje installations typ (alltså en för när kabeln klammras och en för när den läggs i rör) och sedan väljer man den värsta. För denna beräkning så har inte kabel längd någon betydelse.

finns det planer för golvvärme kan det vara ide att ta med det och då finns en sannolikhet att kabelns area blir större

Det andra villkoret är att kabeln ska skyddas från jordslutning (läs kortslutning), här kommer matarkabeln från transformatorn till ditt hus ha betydelse och ju längre den är... ju kortare kommer kablarna inne i husen kunna vara maximalt för en viss area. Detta för att det finns ett krav för frånslagstid och ju längre kabel ju längre blir frånslagstiden. Kabeln ifrån transformatorn till ditt hus räknas alltså in i den totala kabel längden, man räknar inte riktigt i meter här utan man använder vad man kalla förimpedans i den punkt där man ska ansluta en ny kabel och räknar sedan ut längden för en speficik area därifrån (finns även tabeller)

För dvärgbrytare kan det vara på sin plats att titta på vad man kallar energigenomsläpp, speciellt om man bör väldigt nära en transformator. Dvärgbrytare dras med en problematik som inte finns hos smältsäkringar eftersom dom fungerar på olika principer. För dvärgbyrtare är det fördelaktigt att man bor långt ifrån transfomatorn eftersom energi genomsläpped då bli mindre eftersom kabeln mellan hus och transfomrator fungerar dom en dämpare av kortslutningsströmmar. Det kan hända om man installerar en automatsäkring med dåliga förutsättningar är att vid en kortlutning så kommer mycket höga strömmar passera igenom automatsärkingen, och kopplingklämmor och ledarisolering blir helt enkelt för varma i kortslutningsögonblicket.

Så tipset här är att du faktiskt tar kontakt med en elektriker innan du börjar fräsa ut hål i golvet och lägga ner rör, det finns mycket erfarenhet som man går miste om när man väntar till senare i renoveringsarbetet att kontakta en elektriker. Det behöver inte bli dyrare heller eftersom elektrikern kan ge tips och tricks på vad som funkar bäst, vill man slippa framkörning så går det säkert bra att mejla bilder och fråga, jag hade dock sett till att det är samma elektriker som får framföra sina tips som den också kommer att koppla ihop det. Det är inte alltid så enkelt att sätta sig in i hur en annan elektriker tänkt.

TS säger att det är en lägenhet och om man får tro proportionerna på skissen så är den inte speciellt stor. Sannolikheten att de vanliga tumreglerna om 10 A / 1.5 mm² inte skulle fungera ser jag som mycket nära noll. Det man möjligen kan snudda vid är genomsläppt energi ifall man är ansluten till en kraftig gemensam stigare.

Hur behörighetsreglerna ser ut i Danmark vet jag inte.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men oavsett om det är behörighetskrävande i Danmark eller inte så vill troligen den elektriker som senare skall koppla ihop det hela att TS diskuterar dragningen INNAN.

OM detta vore i Sverige så skulle man oftast valt att dra 16 mm felxslang mellan uttagen, och i den drar man 1,5 kvmm FK (trådar). Brun för fas, blå för nolla (neutral) och gulgrön för jord.

Det är viktigt att slangen klamras så den sitter ordentligt fast. Annars kan det vara väldigt svårt att få igenom trådarna. Inga snäva böjar.

Men exakt hur man brukar göra i Danmark har jag ingen aning om.

En viktig aspekt är om det är lämpligt att ha dessa uttag på en säkring. Vad skall de användas till? Är det bara "allmän uttag" i ex vardagsrum, sovrum osv. så är det inget problem, dör brukar man inte ha något strömslukande. Men är det ett kök så får man tänka lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.