jon_h: Det är inte bara fysikaliskt möjligt utan det är även praktiskt möjligt. Fråga någon som vet... :-)

Hur det kan gå till rent praktiskt kan du läsa på följande länk

http://www.isover.se/sw23091.asp

Rekommenderar dock fortfarande att det gamla spånet tas bort och du investerar i ny lösull utlagd med lösullsentreprenör.

Oavsett vad du gör glöm inte att fixa med nedgången från vinden samt även pappen mot gavlarna, och förståss vindavledare.

Lycka till! :-) :-) :-)

En liten synpunkt...
Ett av problemen här är troligen att den gamla murstocken idag inte används som den gjorde förr, det är inte ovanligt att hus med murstock får problem då man slutar att elda.

/Kent

Familjen bygg: Ja där ser man. Jag hade missat att man faktiskt gjorde så, men det gör man tydligen.

jon_h: Skall man göra enligt konstens alla regler skall tätningsbandet vara åldersbeständigt eftersom det skall sitta många år. Sådant tätningsband kan dock vara svårt att få tag på. Frågan blir då om man kan använda sig av vanligt tätningsband? De flesta har bara en livslängd på 10 år så ett annat vettigt förslag är att man "knölar ner" lite mer plast genom att lägga till en extra dm som man rullar så man täcker läktens bredd 38 mm. Lägger du till c:a 3 x 38 mm = 11,4 mm har du för 3 extra varv. Någon som har en annan lösning???

Lycka till! :-) :-) :-)

Hej,
Jag har ett liknande problem som Trevoor och jag tror mig ha förstått följande. Har man en kallvind över ett uppvärmt bostadsutrymme så är en fungerande ångspärr det allra viktigaste både om man har fukt på vinden eller om man tänker tilläggsisolera. Att bara ventilera mera är ingen lösning i alla fall inte vintertid.
Frågan är hur lägger man en ångspärr på bästa sätt i ett äldre hus. Jag är ingen expert men min tanke är att lägga åldersbeständig plast längst ner mot innertaket och vika upp plasten någon cm mot bjälkarna och täta med någon tätningsmassa mellan plasten och bjälkarna. Kan någon säga vilken tätningsmassa som skulle kunna fungera åldersbeständigt ihop med plasten?
J-EJ

ett litet tips. istället för att slänga ut all det fina kutterspånet med allt vad den innebär,
tag istället och lägg allt spånet på en halvan av taket, och nytt lös ull på andra. (ev 1/3 -- 2/3)
då slipper man även problemet med att blanda organiskt och oorganiskt material..

jag ligger också i startgropeb för ett likande projekt. det jag funderar över nu är hur man ska
täta motmurstocken.!?

Mycket intressant tråd.

Jag har en kallvind som från början har 5-10 cm träspån, för att sedan för ca 5 år sedan av förre husägaren fått tillåggsisolering med lösull/ekofiber på ca 25 cm. Så det är totalt drygt 30 cm nu.

Även jag har en sådan svart papp som är beskriven tidigare i denna tråden. Den är på ovansidan av innertaket mot träspånet. Den känns gammal, är delvis sönderriven. Jag har dock inga som helst fuktproblem på vinden.
Min tanke var dock att sätta plast och dessutom lägga på ytterligare 10-15 cm tilläggsisolering lösull.

Jag vet att ekofiber och träspånet inte orsaker problem ihop som dte är nu (skiktat). Men hur fungerar det om det blandas helt? Risken för detta är ju stor då jag får kratta bort fack för fack mellan takstolarna, för att lägga ut åldersbeständig plast, för att sedan ta tillbaka isoleringen igen.

Läste i senaste Vii villa om att sätta åldersplast mellan takstolarna, dock ej över. Men vissa av er i tråden verkar mena att det inte förbättrar något egentligen. Har jag förstått er rätt?

Det blev flera frågor. All info och tips emottages mycket tacksamt!

Hej,
Jag står i berepp att tilläggsisolera kallvinden på mitt fritidshus som är byggt på 70-talet. Ångspärren är slarvigt utförd och saknas på vissa ställen. Jag avser att ta bort allt och lägga ny plast och 400 mm lösull. Min fråga är hur lägger man en ångspärr på bästa sätt och jag ser fram emot kommentarer till de ide´er och frågor jag har nedan. Skissen nedan visar principen för hur jag tänkt.
Åldersbeständig plast längst ner mot innertaket och uppvikt någon cm mot bjälkarna och tätad med någon tätningsmassa mellan plasten och bjälkarna. Kan någon säga vilken tätningsmassa som kan fungera åldersbeständigt ihop med plasten? Där man kommer åt tänkte jag fixera plasten med läkt som jag skjuter fast med spikpistol.

mvh
J-E J

• Ångspärrprincip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jan-Erik i Göteborg: Ser väldigt proffsigt ut med både tätningsmassa och läkt; fråga är om påfrestningarna blir så stora att det behövs tätningsmassa i kanten mellan bjälken och undertaket.

Om du inte tänkt det så fundera på att lägga läkt hela vägen längs bjälkarna oavsett om du kommer åt eller inte. Läktkostnaden är förhållandevis liten i sammanhanget men plasten sitter bättre bakom läkt.

Åldersbeständig tätmassa är svårt att få tag på. De flesta lämnar bara 10 års garanti. Ta och titta på tätningsband istället där brukar åldersbeständigheten vara längre. En annan variant är förståss att ta lite mer plast än avståndet mellan läkten (över undertaket) och sedan rulla tillbaka övertaget av plasten för att sedan lägga rullen mellan läkten och bjälken.

Du behöver naturligtvis inte har åldersbeständig tätningsmassa om den bara är till för stöd mot lösullstyngdens påfrestningar på plasten i skarven mellan bjälke och undertak.

Tack Familjen bygg för din kommentar,

Jag tror på idén att klämma fast plasten med läckt. Problemet är att bjälkarna inte är släta i hela sin sträckning. Sparrarna går ner på utsidan och det finns även andra avbrott med skarvlappar.

På bifogad bild syns de utanpåliggande sparrarna och en plywoodförstärkt takstol. Takstolarnas spännvidd är 8 m och de takstolar (5 st) som inte hade bärande väggar under hade taket skjunkit ca 3 cm på mitten. Jag pumpade då upp taket underifrån med domkrafter och tog bort befintliga skarvning och bultade och skruvade fast plywood 20 x 300 x 2200 på båda sidor med en 45x 95 regel i överkant somär fäst mellan sparrarna. Svacket stannade då på 1 till 1,5 cm vilket jag tyckte var acceptabelt.

Jag har aldrig använt tätningsband men jag skall titta på vad som finns och om jag kan använda det vid "avbrottställena".
Jag ser gärna fram emot kommentarer.

MVH
J-EJ

• vind bygga hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lyfter fram mitt inlägg från tidigare i tråden igen:

Jag vet att ekofiber och träspånet inte orsaker problem ihop som dte är nu (skiktat). Men hur fungerar det om det blandas helt? Risken för detta är ju stor då jag får kratta bort fack för fack mellan takstolarna, för att lägga ut åldersbeständig plast, för att sedan ta tillbaka isoleringen igen.

Tyvärr ingen som svarat, hoppas på bättre tur nu. Hur är det? Ok att blanda?

En anan sak:
Jag har förstått att det finns maskiner att hyra för att just spruta lösull. Men finns det maskiner så att man kan suga lösull och sedan spruta igen? Det hade underlättat för mitt arbeta artt kunna suga bort all lösull på vinden, för att sedan spruta tillbaka den igen+tilläggsisoleringsspruta.

Plasten bör väl sättas under bjälkarna o innertaket o sen ny inner beklädnad. Annars går ju fukten in i bjälkarn o ruttna bjälkar vill väl ingen ha. Tänker precis börja med att isolera vind o snedväggar men har inte bestämt mig hur. En del avråder med plast i gamla hus. Nu har ju Vital kommit som andas o enl. dom behövs ingen spärr alls. Men det måste jag kolla upp ordentligt. Snedväggarna är mer komplicerat med liggande åsar, men det fixar sig. MVH

husolle skrev:
Plasten bör väl sättas under bjälkarna o innertaket o sen ny inner beklädnad. Annars går ju fukten in i bjälkarn o ruttna bjälkar vill väl ingen ha. Tänker precis börja med att isolera vind o snedväggar men har inte bestämt mig hur. En del avråder med plast i gamla hus. Nu har ju Vital kommit som andas o enl. dom behövs ingen spärr alls. Men det måste jag kolla upp ordentligt. Snedväggarna är mer komplicerat med liggande åsar, men det fixar sig. MVH
Jag skulle precis skriva som ovanstående. Även jag har samma konstruktion på en gammal sommarstuga ( gäststuga )på min villatomt. Plasten skulle behöva ligga närmast huset som skrivs ovan , men problemet blir väl har att då sticker fukten upp via
otätheter där inneväggarna står. Vital verkar mycket intressant! Följer tråden med intresse.

Plasten ska Alltid sitta på den varma sidan av konstruktionen.

Helt okunnig men jag har just köpt ett hus med mögel på läkten(?) = (innerpanel mot yttertaket?)
Vad jag förstått och hört är att detta berott på nästan obefintlig ventilation av vinden vilket är fallet, bygg ingenjör tipasde mig om att öppna upp springa runt takstolen och sedan lägga skivor från dessa som hindrar isoleringen att täcka springan och ut med kutterspånet och in med lös ull. Han sa inget om ångspärr vilket förvånar mig när jag läser era inlägg. Huset är från 1943, ingen aning om vad som ligger under spånen. :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.