Har fastnat på ett steg i mitt källarprojekt som jag inte hade räknat med. Hur jag lägger ner skivorna bäst omlott.
Det bästa jag kommer fram till är nedan, men är det verkligen så man bör göra?

Rutnät av överlappande skivor i ett mönster, med fokus på optimal placering i ett källarprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karrock
Det borde duga att du tar kapet från ena sidan och fortsätter på nästa lager, förutsatt att inga överlapp blir mindre än 1-2*tjocklek.

Karrock Karrock skrev:
Det borde duga att du tar kapet från ena sidan och fortsätter på nästa lager, förutsatt att inga överlapp blir mindre än 1-2*tjocklek.
Det låter vettigt. Jag provar med det!

Är det inte viktigare att du får golvet ordentligt isolerat med två lager än att du lägger skivorna på absolut bästa sätt omlott?

Jag tänker att du kan lägga det första lagret isolering med långsidan mot husets långsida och andra lagret med långsidan mot husets kortsida.

F fribygg skrev:
Är det inte viktigare att du får golvet ordentligt isolerat med två lager än att du lägger skivorna på absolut bästa sätt omlott?

Jag tänker att du kan lägga det första lagret isolering med långsidan mot husets långsida och andra lagret med långsidan mot husets kortsida.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra eller vad syftar du på? ;)

P Psan skrev:
Hur jag lägger ner skivorna bäst omlott.
Du behöver sannolikt inte ta reda på vilket som är det "bästa" sättet utan isolera bara så att du kan armera och gjuta och kommer vidare i bygget.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
J
P Psan skrev:
Har fastnat på ett steg i mitt källarprojekt som jag inte hade räknat med. Hur jag lägger ner skivorna bäst omlott.
Det bästa jag kommer fram till är nedan, men är det verkligen så man bör göra?

[bild]
Så länge du har förskjutning på skarvarna är det good enough, om du lägger första lagret först och sedan börjar med spillbitarna i lager två..

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Haha, jag måste vara riktigt trött. Nu har jag mina spillbitar. Men börjar jag med mina spillbitar så får jag en lång skarv utmed ena sidan.

Jag har släppt "bästa utläggning". Men förklara för en idiot hur jag undviker nu. Dvs steg 2.

• Golvläggning med bruna plattor och en ljus trälist vid en vägg med gul tapet och slitet hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg långsidan på lager 2 mot väggen där du tidigare hade kortsidan så får du automatiskt bra överlapp

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Nästa fråga iom att jag inte har helt raka väggar och inte sågar exakt.

Vad kan jag använda för att fylla i springor?

Sedan en annan fråga. Räcker det en en hulling per skiva? Märker att vissa sticker upp lite pga inte exakt plana. Men det bör armering och betong trycka på plats sen väl?

P Psan skrev:
Nästa fråga iom att jag inte har helt raka väggar och inte sågar exakt.

Vad kan jag använda för att fylla i springor?
Fogskum

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.