Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en villa för 2mkr i Skåne, vi har 85%belåning på huset. Vi får tillträde den 29e september.

Vi har haft första mötet med banken, där vi fått förslag på ränta (Länsförsäkringar), då återstår det bara att bestämma sig för hur vi ska lägga upp lånet.

Räntorna vi fick var
3 mån rörligt - 2.4%
1 år - 3.84%
3år - 4.29%
5år - 4.18%

Kunde få ner det lite beroende på hur jag sparar hos banken.

Hur hade ni lagt upp det? Allt i rörligt? Hälften bundet?

Vi har goda marginaler ifall räntan skulle röra sig uppåt, men samtidigt så försämras marginalerna ifall elpriset stiger..

D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en villa för 2mkr i Skåne, vi har 85%belåning på huset. Vi får tillträde den 29e september.

Vi har haft första mötet med banken, där vi fått förslag på ränta (Länsförsäkringar), då återstår det bara att bestämma sig för hur vi ska lägga upp lånet.

Räntorna vi fick var
3 mån rörligt - 2.4%
1 år - 3.84%
3år - 4.29%
5år - 4.18%

Kunde få ner det lite beroende på hur jag sparar hos banken.

Hur hade ni lagt upp det? Allt i rörligt? Hälften bundet?

Vi har goda marginaler ifall räntan skulle röra sig uppåt, men samtidigt så försämras marginalerna ifall elpriset stiger..
vill ni ha trygghet eller möjlighet att spara ?
Hur länge kommer ni bo där ? (Tänk alla scenarion)

1/3 3-mån rörligt, 1/3 3-årigt, 1/3 5-årigt.
Så hade jag valt. Då kommer inte alla höjningar på en gång och man hinner parera. Har haft så i 30 år, men 2- årigt istf 3-årigt.

• Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
Ett sånt upplägg innebär att du bara kan byta bank vart 15 år utan att betala ränteskillnadsersättning. Du är med andra ord i princip fast i banken under den tiden och du har ett riktigt dåligt förhandlingsläge för ränterabatt på alla dina lån.

Det är sannolikt att riksbanken höjer styrräntan kraftigt på tisdag för att följa ECB. Frågan är hur mycket av det som redan är intecknat i nuvarande räntor men sannolikt kommer räntorna gå upp under kommande vecka.

Bankerna är livrädda just nu, precis som vi konsumenter, och har därför tagit med det i sina beräkningar. Har ni marginaler är nog rörligt det bästa just nu. Jag skulle säga att sannolikheten för att det blir billigare är högre än tvärtom. Men säker kan man inte vara.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
100% rörligt/3-mån i 1-2 år sedan kanske de bundna räntorna sjunker. Idag är omöjligt att räkna hem en bunden ränta…

• Gilla
Matte Matik och 4 till
  • Laddar…
Dela lånet i tre eller fyra lån. Lägg alla på rörligt.
Då kan du enkelt binda ett lån, dvs endast en del av hela lånesumman.
Viktigt att inte endast ha ett lån, även om du planerar ha rörligt ett tag.

Kan ju vara bra att kolla hos flera långivare också…

Viktor.J Viktor.J skrev:
vill ni ha trygghet eller möjlighet att spara ?
Hur länge kommer ni bo där ? (Tänk alla scenarion)
Givetvis svårt o säg hur länge, men förhoppningsvis bra många år, schysst tomt, lugnt område med bra transport så är väldigt nöjda med köpet.

Tack för tipsen, de lutar mot att köra de mesta som rörligt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.