Vi ska bygga ett fjällhus där vi lägger ett enstavs parkettgolv. Det blir ett L-kök från Marbodal med en köksö med en ganska tung stenskiva. På ena sidan sitter diskmaskin, hoar, induktion mm och i den andra vinkeln står högskåpen med ugn, micro, kyl och frys. Dessutom kommer en hyggligt stor köksö att monteras. På denna kommer det att läggas en ganska tung stenskiva. Frågor:
* går det att lägga parkett under hela "L-delen" och
* går det att lägga parkett även under köksön men att man sågar ur med en Feinsåg för varje ben så att dessa vilar mot betongplattan?

När vi fick vårt hus byggt år 2010 lade byggarna ut vårt bokgolv från Kährs över hela ytan (utom i våtrummen förstås).
Sedan byggde vi L-köket med tillhörande kökshalvö ovanpå.
Det funkade utmärkt under de 10 år vi bodde där.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vi fick vårt hus byggt år 2010 lade byggarna ut vårt bokgolv från Kährs över hela ytan (utom i våtrummen förstås).
Tack!
Leif

BirgitS
L Leffegeorg skrev:
Vi ska bygga ett fjällhus där vi lägger ett enstavs parkettgolv. Det blir ett L-kök från Marbodal med en köksö med en ganska tung stenskiva. På ena sidan sitter diskmaskin, hoar, induktion mm och i den andra vinkeln står högskåpen med ugn, micro, kyl och frys. Dessutom kommer en hyggligt stor köksö att monteras. På denna kommer det att läggas en ganska tung stenskiva. Frågor:
* går det att lägga parkett under hela "L-delen" och
* går det att lägga parkett även under köksön men att man sågar ur med en Feinsåg för varje ben så att dessa vilar mot betongplattan?
Tycker du ska höra med vad golvtillverkarna säger om just ditt golv. Men de brukar tycka att det går bra att lägga parkettgolv in under skåp som i huvudsak hänger på väggen och endast har stödben (vet inte om Marbodal hör dit). Däremot brukar de inte tycka att det är bra att lägga golvet under tunga skåp som har sin tyngd på golvet (som köksöar med stenskivor) . Notera att det normalt behövs ordentligt med tomrum kring varje ben, mått beror på golvets storlek men det brukar vara minst 10 cm runt om benet. Annars är det vanligt att man bara lägger golvet fram till benen, det döljs ju av sockeln.

Hade du en tung stenskiva?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tack för svar! Ja det är stenkompositskiva på 3 cm tjocklek och är ca 2x1 meter

Ja, du kan såga ut för benen med fein-såg så benen står på betongen. Gäller bara att hålen är lite större än benen så att golvet har rörelsemån. men enklast är att stanna med golvet vid skåpsbenen så döljer sockeln alltihop.

M mugatu skrev:
Ja, du kan såga ut för benen med fein-såg så benen står på betongen. Gäller bara att hålen är lite större än benen så att golvet har rörelsemån. men enklast är att stanna med golvet vid skåpsbenen så döljer sockeln alltihop.
Tack för svar. Det bästa är nog det sista du föreslår. Sannolikt behöver bänkskåpet även en ram att stå på så då blir det nog bäst att göra som du skriver. Då har man ju rejält med ”rörelsemån”

L Leffegeorg skrev:
Tack för svar. Det bästa är nog det sista du föreslår. Sannolikt behöver bänkskåpet även en ram att stå på så då blir det nog bäst att göra som du skriver. Då har man ju rejält med ”rörelsemån”
Om du lägger flytande golv så är det nästan enklast att lägga golvet när köket står på plats.

M mugatu skrev:
Om du lägger flytande golv så är det nästan enklast att lägga golvet när köket står på plats.
Ok det är ju ett alternativ. Dock måste väl golvet läggas under kyl/frys och diskmaskin antar jag

BirgitS
Ja, golvet läggs under vitvaror som står på golvet.

• Gilla
Leffegeorg
  • Laddar…
Lägg golv över hela ytan, om inte golvtillverkaren säger något annat.

Hur du än väljer att göra så lägg golv där diskmaskinen ska vara, underlättar enormt om du vill följa säkervattens rekommendationer.

• Gilla
Leffegeorg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hade du en tung stenskiva?
Nej, men jag tror inte en två kvadratmeters skiva av kvartskomposit gör så stor skillnad i ett kök med alla skåp, kyl, frys, ugn, spishäll, diskmaskin och allt som står i skåpen och ligger i lådorna.

För övrigt tror jag inte att moderna parkettgolv, som oftast består av ett antal trälager limmade i kors som plywood ungefär, rör sig så mycket när årstiderna växlar.
Inget som jag märkte i vårt hus med 12 meter lång, obruten parkett i alla fall.

• Gilla
Leffegeorg
  • Laddar…
BirgitS
Nej, men jag tror inte en två kvadratmeters skiva av kvartskomposit gör så stor skillnad i ett kök med alla skåp, kyl, frys, ugn, spishäll, diskmaskin och allt som står i skåpen och ligger i lådorna.

För övrigt tror jag inte att moderna parkettgolv, som oftast består av ett antal trälager limmade i kors som plywood ungefär, rör sig så mycket när årstiderna växlar.
Inget som jag märkte i vårt hus med 12 meter lång, obruten parkett i alla fall.
Nu är det väl snarast vikten per kvm som spelar roll och det finns skivor som väger typ 100 kg per kvm vilket är mer än vad man lastar in ett skåp.

Så du tror att golvtillverkarna bara hittar på att man inte ska tynga ner golvet med tunga möbler som förhindrar rörelse och att man ska ha 1 cm tomrum längs alla väggar och allt annat som kan förhindra rörelser bara för att det är kul fast det leder till att de tappar kunder?

BirgitS BirgitS skrev:
Så du tror att golvtillverkarna bara hittar på att man inte ska tynga ner golvet med tunga möbler som förhindrar rörelse och att man ska ha 1 cm tomrum längs alla väggar
Ja, jag tror att det är ganska överdrivet.
Detta grundat på egen erfarenhet.
Vad har du själv för direkt erfarenhet av detta "problem"?

BirgitS
Ja, jag tror att det är ganska överdrivet.
Detta grundat på egen erfarenhet.
Vad har du själv för direkt erfarenhet av detta "problem"?
Vi märker tydligt att det stora ekparkettgolvet, kring 60 kvm, rör sig med årstiderna och i ett sovrum (12 kvm) har det ekparkettgolvet gått isär och då troligen därför att det är tungt belastat på ung. 2 kvm längs ena väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.