Tänkte lägga ny plastmatta på golvet i gästtoan.
Tidigare ägaren hade även en dusch i detta utrymme. De var fler barn i familjen än oss, vi har inte använt den duschen på de 20 år vi nu bott i huset. Var tredje månad får jag dock fylla på lite vatten då det dunstar ur golvbrunnens vattenlås.
Tänkte lägga ett lock över golvbrunnen och flytspackla bort fallet i som finns.
Vad för lock kan vara lämpligt, och behövs någon förstärkning?
Golvbrunnen ligger så långt in i rummet att det knappast blir någon som går över den.
Tidigare ägaren hade även en dusch i detta utrymme. De var fler barn i familjen än oss, vi har inte använt den duschen på de 20 år vi nu bott i huset. Var tredje månad får jag dock fylla på lite vatten då det dunstar ur golvbrunnens vattenlås.
Tänkte lägga ett lock över golvbrunnen och flytspackla bort fallet i som finns.
Vad för lock kan vara lämpligt, och behövs någon förstärkning?
Golvbrunnen ligger så långt in i rummet att det knappast blir någon som går över den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slå inte igen brunnen , töm i så mycket parafinolja så det stänger av mot utröret , kanske du får fylla på 1 ggr per år , prova får de se vad som blir
Vem vet , brunnen kanske fyller ett behov i framtiden , samt att det finns vattenrör i rummet som kan börja läcka , vart ska det ta vägen , ut i huset inget bra
Vem vet , brunnen kanske fyller ett behov i framtiden , samt att det finns vattenrör i rummet som kan börja läcka , vart ska det ta vägen , ut i huset inget bra
Ett annat alternativ är att ta bort vattenlåset och sätta ner en (tjock) plastpåse i röret. Packa sedan plastpåsen med trasor eller liknande så att det blir tätt. Det kommer hålla lukten borta men kan enkelt tas bort om du behöver ta brunnen i bruk igen. Jag håller med liteavvarje, det är dumt att ta bort den. Om inte annat så är det ju mer lättstädat med golvbrunn, bara att spola av och raka ner vattnet i den.
Paraffinolja är annars ett mycket bra trick om man åker bort en månad eller så, för att slippa dålig lukt.
Paraffinolja är annars ett mycket bra trick om man åker bort en månad eller så, för att slippa dålig lukt.
Kan denna produkt funka att hälla i brunnen?
http://prols.eline.nu/Prols/Prols_Produkter/Tips_pa_produkter/Badrum/P407_ANTIDUNST?id=407
Det kan nog vara ett bra råd att behålla golvbrunnen, kan ju förstås bli vattenläckor. Känns lite fånigt bara när vi aldrig använt den ännu på 20 år.
Hade också tänk mig att inte vika upp kanterna på den nya golvmattan, utan istället sätta golvsockel runt hela WC rummet. Men det kanske räcker med en silikonfog mellan golvmatta och golvsockel för att ha lite skydd vid framtida eventuell vattenläcka?
Enklast är kanske att ta in en golvläggare som gör uppvik, ansluter i golvbrunnen och svetsar hörnen trots allt. WC-rummet är cirka 2 kvm, i våningen rakt ovanför ligger vårt badrum med dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://prols.eline.nu/Prols/Prols_Produkter/Tips_pa_produkter/Badrum/P407_ANTIDUNST?id=407
Det kan nog vara ett bra råd att behålla golvbrunnen, kan ju förstås bli vattenläckor. Känns lite fånigt bara när vi aldrig använt den ännu på 20 år.
Hade också tänk mig att inte vika upp kanterna på den nya golvmattan, utan istället sätta golvsockel runt hela WC rummet. Men det kanske räcker med en silikonfog mellan golvmatta och golvsockel för att ha lite skydd vid framtida eventuell vattenläcka?
Enklast är kanske att ta in en golvläggare som gör uppvik, ansluter i golvbrunnen och svetsar hörnen trots allt. WC-rummet är cirka 2 kvm, i våningen rakt ovanför ligger vårt badrum med dusch.
Ta dit en mattis , han vet vad som gäller , dra upp mattan på vägg , hen fixar anslutningen till brunnen , och du kan ha antidusten eller som tommib säger en plastpåse med trasa i ,
nackdelen är väl om det läcker , det rinner inte ut
nackdelen är väl om det läcker , det rinner inte ut
Jag har en fjäderbelastad golvbrunn i tvättstugan. Använder aldrig brunnen men vill ha den där. Funkar kanon då vattenlåset fjädrar upp och stänger ute lukt när/om den torkar. Men det är en modernare variant så det kanske inte finns till alla typer av älite brunnar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Antidunsten är troligen just paraffinolja, eller någon annan olja. Du kan till och med hälla i lite rapsolja eller liknade. Vitsen är att det lägger sig som en hinna på vattnet och saktar ner avdunstningen markant.
Jag skulle gjort uppvik på väggarna, tveklöst. Du har ju skarvar där inne som kan läcka. När det ändå finns en golvbrunn så är det dumt att inte ha uppvik på mattan.
Jag skulle gjort uppvik på väggarna, tveklöst. Du har ju skarvar där inne som kan läcka. När det ändå finns en golvbrunn så är det dumt att inte ha uppvik på mattan.
Sorry ifall jag väcker tråden igen. Gäller man bara så att man fyller vattenlåset eller häller ni vatten först och därefter oljan som ett lager ovanpå?
Skulle det fungera att bara hälla parrafinolja för en golvbrunn som inte används som t.ex i garage.
Skulle det fungera att bara hälla parrafinolja för en golvbrunn som inte används som t.ex i garage.
Klicka här för att svara