Vi har sågat (vinkelslip) igenom isoleringen till vad vi tror är ett rör till radiatorn.
1. Hur lagar vi detta så att det blir så korrekt som möjligt? Vill ju gärna undvika kondens i väggen när vi sätter igen.
2. Behöver vi oroa oss/göra något åt att vi också har råkat såga lite i själva röret?

Tack för svar 🙏

• En vägg med utsågad isolering som blottar ett snitt i ett rör, omgiven av ståltråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ooof. Denna var illa, jag beklagar.

Den goda nyheten: ni kan sätta igen det på samma sätt det var innan, var det t.ex betong eller liknande stenmaterial kan ni fylla på med lämplig puts t.ex; är det ett rör till radiatorkretsen blir det antingen varmt (när värmen är på), annars inte kallare än sin omgivning, alltså ingen risk för kondens.

Däremot hade jag INTE vågat lämna det sådär, så svaret blir att ta upp hela röret och byta eller i värsta fall skarva (men då måste alla kopplingar vara åtkomliga för inspektion).

Oavsett så är det första ni ska göra att ta reda på vad det är för rör och om det alls används. Om det är något gammalt som inte är inkopplat eller i bruk längre kan ni ju bara snygga till hålet och glömma det sedan.

Edit: lite svårt att se på bilden så inzoomat, nu försöker jag inte vara dryg men är ni säkra på att det är ett rör? Ser nästan ut som att det skulle kunna vara ett ingjutet armeringsjärn.

Är det inte bättre att diskutera i den tråd som redan finns istället för att starta en till?

useless useless skrev:
Är det inte bättre att diskutera i den tråd som redan finns istället för att starta en till?
Vi är ganska säkra på att det är ett radiatorrör nu, så grundfrågeställningen är inte längre så aktuell. Jag försökte ändra i den andra tråden men lyckades inte, därav frågan om hur jag tar bort tråden (dessutom när ingen ännu hade svarat i den tråden) så att endast denna skulle få vara kvar med det problem vi har.

Ok. Är det ett radiatorrör så blir det ingen kondens. Eventuell värmeförlust värmer rummet, så det är inte heller något problem.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Ooof. Denna var illa, jag beklagar.

Den goda nyheten: ni kan sätta igen det på samma sätt det var innan, var det t.ex betong eller liknande stenmaterial kan ni fylla på med lämplig puts t.ex; är det ett rör till radiatorkretsen blir det antingen varmt (när värmen är på), annars inte kallare än sin omgivning, alltså ingen risk för kondens.

Däremot hade jag INTE vågat lämna det sådär, så svaret blir att ta upp hela röret och byta eller i värsta fall skarva (men då måste alla kopplingar vara åtkomliga för inspektion).

Oavsett så är det första ni ska göra att ta reda på vad det är för rör och om det alls används. Om det är något gammalt som inte är inkopplat eller i bruk längre kan ni ju bara snygga till hålet och glömma det sedan.

Edit: lite svårt att se på bilden så inzoomat, nu försöker jag inte vara dryg men är ni säkra på att det är ett rör? Ser nästan ut som att det skulle kunna vara ett ingjutet armeringsjärn.
Och vi var lyckliga över att inte ha sågat igenom röret 😅

Vi är nu ganska säkra på att det är ett rör till radiatorn och att det således används varje vinter. Jag lägger till en bild till. Innerst är ett grönt rör med en skåra i blottad metall (originalbilden), utanför den en isolering invirad i typ hönsnät.

Men du tror alltså att vi måste byta helt? 🤔 skulle man kunna löda på lite bara vid skåran annars?

• Exponerat grönt rör med skåra, inneslutet i isolering omsluten av hönsnät, inuti en betongvägg; diskuteras om lödning behövs.
    Skapa konto
  • Närbild av ett grönt rör med skåra mot blottad metall, omgiven av isolering invirad i hönsnät, monterat på vägg.
    Skapa konto
Nej man kan inte löda på järnrör. Dom svetsar man med gassvets.
Men ser då inte ut att vara så djup skåra. Dom har en godstjocklek på drygt 2,5mm så är nog ingen större fara.
Frilägg röret och linda runt några varv med vulktejp. T.ex denna https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...s-tatning/sjalvvulkaniserande-tejp-2000035785
Så har ni extra säkerhet. Är inget högt vattentryck i värmesystemet så det lär hålla

• Gilla
Johanna Ht
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej man kan inte löda på järnrör. Dom svetsar man med gassvets.
Men ser då inte ut att vara så djup skåra. Dom har en godstjocklek på drygt 2,5mm så är nog ingen större fara.
Frilägg röret och linda runt några varv med vulktejp. T.ex denna [länk]
Så har ni extra säkerhet. Är inget högt vattentryck i värmesystemet så det lär hålla
Tack, det låter som en bra lösning! Antar att vi då först tar bort isoleringen? Vad bör man lägga för ny isolering? Eller kanske går lika bra att återanvända den gamla i och för sig och bara tejpa runt?

J Johanna Ht skrev:
Tack, det låter som en bra lösning! Antar att vi då först tar bort isoleringen? Vad bör man lägga för ny isolering? Eller kanske går lika bra att återanvända den gamla i och för sig och bara tejpa runt?
Du kan gott återanvända den gamla isoleringen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.