Hej allesammans!

Ovannämnd diskmaskin visar felkod ,20. Vilket är att den inte tömmer vatten.

Jag har skruvat av i slangen och blåst i den. Det kom en del vatten först, sen började det bli mer och mer luft som kom ut ur diskmaskinen. Men såg inget stort skräp som kom ut. Detta hjälpte alltså inte.

Hjälp mig snälla!!!

Är det att den inte tömmer vatten alls, eller att den tömmer för lite vatten?

Antingen har pumpen tröttnat på livet och gått sönder, eller så fungerar inte dess brytare om den t.ex startar/stoppar av en flottör eller liknande.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Är det att den inte tömmer vatten alls, eller att den tömmer för lite vatten?

Antingen har pumpen tröttnat på livet och gått sönder, eller så fungerar inte dess brytare om den t.ex startar/stoppar av en flottör eller liknande.
Tack för svar!!!

Den tömmer ingenting alls. Jag provade att lägga slangen i en hink men kom inget vatten alls.

Jag får själv ta bort vatten som ligger i ”koppen” i diskmaskinen. När jag startar den så hör jag vatten komma in. Men när koppen är full så slutar den fylla på. Så vet inte om ett problem är att den inte fyller på heller?
När jag startar den när koppen är full, tar den inte in något vatten alls.

T Tärnen skrev:
Tack för svar!!!

Den tömmer ingenting alls. Jag provade att lägga slangen i en hink men kom inget vatten alls.

Jag får själv ta bort vatten som ligger i ”koppen” i diskmaskinen. När jag startar den så hör jag vatten komma in. Men när koppen är full så slutar den fylla på. Så vet inte om ett problem är att den inte fyller på heller?
När jag startar den när koppen är full, tar den inte in något vatten alls.
du har fått in något skräp i pumpen
ta isär och se vad som kommer ut

Om du har den igång, hör du att pumpen går igång och försöker pumpa ut vatten? Om inte är pumpen sannolikt död.

Om pumpen går men inget vatten kommer ut är det bara att kavla upp ärmarna och tänka systematiskt. Plocka en bit i taget från inloppet till pumpen till utloppet, någonstans sitter det något skit. Kanske inuti själva pumpen.

Dubbelkolla också så att silen är riktigt ren och fin. Även om den inte är full med matrester kan det ibland lägga sig så mycket fett i nätet att det inte släpper igenom som det ska.

Hej igen!

Efter extra polering i diskmaskinen så fungerade den att köra två gånger. I slutet på andra vändan började den pipa och då kom felkoden 30…. Så den stod bara och jobbade även fast den var avstängd. Fick dra ut elkontakten… Vad göra nu….???

T Tärnen skrev:
Hej igen!
i30 är överfyllnad
Efter extra polering i diskmaskinen så fungerade den att köra två gånger. I slutet på andra vändan började den pipa och då kom felkoden 30…. Så den stod bara och jobbade även fast den var avstängd. Fick dra ut elkontakten… Vad göra nu….???
i30 är överfyllnad
någonting läcker inuti
kanske något som är otätt efter dina försök?

i detta läget hade jag med tanke på maskintypen bytt till en ny med 5års garanti

returen returen skrev:
i30 är överfyllnad
någonting läcker inuti
kanske något som är otätt efter dina försök?

i detta läget hade jag med tanke på maskintypen bytt till en ny med 5års garanti
Hej! Tack för svar!

Vad skulle kunna vara otätt? Jag har ju inte dragit fram och öppnat upp diskmaskinen direkt.

T Tärnen skrev:
Hej! Tack för svar!

Vad skulle kunna vara otätt? Jag har ju inte dragit fram och öppnat upp diskmaskinen direkt.
allt är en felkälla i en diskmaskin
bara öppna och titta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.