Hej!
Har fått röta i spegeln på min altandörr som jag ignorerat alldeles för länge.
Tänkte ge mig på att fixa det själv, men är helt novis på sådant så söker råd.

En kollega föreslog att såga ut spegeön med en dremel och ersätta med en plywoodskiva. Osäker på hur jag ska fästa den dock, då det är skumgummi under..

Hur hade ni gått till väga?

• Rötangripen spegel i en altandörr med synlig skada och flagnande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  1. Lossa listerna på alla 4 sidor runt skivan
  2. demontera gammal skiva
  3. mintera vattentålig plywood eller en rostfri stålplåt
  4. återmontera listerna eller sätt dit nya
Klart

Bästa svaret

C
Du får skruva bort listerna runt om försiktigt, det är de som håller fast skivan.
Dropplisten i aluminium kan du förmodligen lämna orörd.

Har ingen bra uppfattning om lämpligt materialval annat än att vanlig plywood har usel väderbeständighet, så det är nog ett dåligt val. Tänk även på inbrottsskyddet, är nog ett klassiskt tillvägagångssätt att sparka in en sån där dörrpanel och krypa in där.

Det är nog inte skumgummi där, utan cellplast/"frigolit" som isolering.

C cpalm skrev:
Du får skruva bort listerna runt om försiktigt, det är de som håller fast skivan.
Dropplisten i aluminium kan du förmodligen lämna orörd.

Har ingen bra uppfattning om lämpligt materialval annat än att vanlig plywood har usel väderbeständighet, så det är nog ett dåligt val. Tänk även på inbrottsskyddet, är nog ett klassiskt tillvägagångssätt att sparka in en sån där dörrpanel och krypa in där.

Det är nog inte skumgummi där, utan cellplast/"frigolit" som isolering.
Tack för tipsen!

Fick bort listerna utan att sabba något. Spegeln verkar dock fastlimmad. Vad jag kan se består den av tunn masonit (eller liknande), på 3 cm cellplast, sedan masonit igen. Hela klabbet verkar fastlimmat på insidan, för det går inte att rubba utan förstöra cellplasten.

Lutar åt att leta rätt på en snickare som kan tänka sig att ta sig an små skitjobb..

C
O optimize skrev:
det går inte att rubba utan förstöra cellplasten.
Nä, kan tänka mig att fyllningen med isolering och panel är ihoplimmat som en sandwich så att det skall bli mer robust, så du kanske får byta ut alltsammans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.