Hej,

Som bilderna visar så har denna stolpe/pelare vid entrén fått fuktskador i botten nära marken. Tycker det är felaktigt byggt, man borde satt en betongstolpe i marken och satt träpelaren på den för så fukt från mark inte dras upp. Hur ska jag nu åtgärda detta? Den avlastar en del av takstolarna. Jag kan inte bara skära bort den för att sätta en ny eller? Kommer taket kollapsa då?

• Träpelare med fuktskador och flagande målarfärg vid basen, står på stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpelare med fuktskador i botten och flagande färg, står på stenläggning vid entré.
    Skapa konto
  • Vitmålad träpelare med synliga fuktskador i botten intill en träkonstruktion.
    Skapa konto

Bästa svaret

Du sätter en temporär stolpe bredvid medan du fixar till en ny med plint i botten.
Kom ihåg syllpapp el dyl mellan betong och trä.

Protte

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du sätter en temporär stolpe bredvid medan du fixar till en ny med plint i botten.
Kom ihåg syllpapp el dyl mellan betong och trä.

Protte
Hej,

en fråga till. Hur bärande är denna pelare? Jag undrar om det går att jag kapar pelaren typ i mitten och sätter en betongplint och ersätta bara den delen som blir kvar. Alltså inte byta ut hela pelaren utan bara den delen som är dålig. Kommer taket kollapsa då under tiden jag håller på med detta?

Jag vet att det här är nog inte fackmannamässig OK men tycker det är synd att ersätta hela av en 3 meter pelare bara för att 10 cm i botten är dålig.

Hur bärande pelaren är går inte att avgöra på dina bilder. Ladda upp ritningar eller mer översiktliga bilder så kan du troligen få bättre svar. Att kapa och trycka in en plint kan nog fungera om du gör det på ett säkert sätt.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Sätt den temporär pelare bredvid.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Tack för samtliga svar

Men det är ingen dum idé. Stämpa upp bredvid, skär av pelaren en bit ovanför. Olja in ändträet och måla. Gräv ur, ner med gjutrör, montera stolpsko och gjut. Vänta några dagar och ta sedan bort stämpet. Så har jag gjort ibland när jag byggt, väldigt enkelt, plinten och stolpskon hamnar definitivt rätt.

• Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men det är ingen dum idé. Stämpa upp bredvid, skär av pelaren en bit ovanför. Olja in ändträet och måla. Gräv ur, ner med gjutrör, montera stolpsko och gjut. Vänta några dagar och ta sedan bort stämpet. Så har jag gjort ibland när jag byggt, väldigt enkelt, plinten och stolpskon hamnar definitivt rätt.
Hej!

ska även stolpskon gjutas? Och varför? Sedan undrar jag vad händer med vattnet som hamnar i botten av stolpskon? Kommer den inte fuktskada pelaren igen?

trodde korrekt vara sätta en sylpapp runt pelaren och sedan rakt in i stolpskon, :thinking:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men det låter som en lösning som håller kvar fukten. Stolpskon är dränerad i botten. Ställer man stolpen direkt på betongen är nog en papp mellan bra. Men inget uppvik runt stolpen.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Stolpen är väl under tak, så det kommer inte att bli några stora mängder vatten som hamnar i stolpskon.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Hej!

ska även stolpskon gjutas? Och varför? Sedan undrar jag vad händer med vattnet som hamnar i botten av stolpskon? Kommer den inte fuktskada pelaren igen?

trodde korrekt vara sätta en sylpapp runt pelaren och sedan rakt in i stolpskon, :thinking:
Nej, stolpskon gjuts inte, den sätts fast på stolpen och i betongen. https://www.byggmax.se/stolpsko-p238045
D
u bör ha syllpapp under stolpen.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tackar för svaren, då förstår jag.:)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej, stolpskon gjuts inte, den sätts fast på stolpen och i betongen. [länk]
Du bör ha syllpapp under stolpen.
Hej,

problemet är att stolpen är 145x145 mm. Och det finns inga stolpsko i den storlek. Kanske därför byggdes det som den gjorde?

hur ska man göra?

Endera gör du en special stolpsko eller sågar till stolpen 95x95 en 20-30 cm upp från nedre änden.

Protte

Räcker egentligen att man jackar ur just för stolpskon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.