Har själv ingen Facebook och hoppas jag aldrig behöver skaffa men....
Läste lite om hur vissa företag tänker jobba i framtiden och hur de ska ge support osv.
Support bla via Facebook. Dröjer det 2år till så vill nästa alla företag att jag ska kontakta de genom Facebook endast?
Några fler som har vägra Facebook tankar?
Jag har sålt en liten del av min själ gratis till Google genom bla Gmail
men idag så är det bara Google som ser detta lätt.
Hur tänker de som ger bort allt på Facebook, inkl bilder och info om sina barn helt gratis för hela världen att komma åt?
Läste lite om hur vissa företag tänker jobba i framtiden och hur de ska ge support osv.
Support bla via Facebook. Dröjer det 2år till så vill nästa alla företag att jag ska kontakta de genom Facebook endast?
Några fler som har vägra Facebook tankar?
Jag har sålt en liten del av min själ gratis till Google genom bla Gmail
men idag så är det bara Google som ser detta lätt.
Hur tänker de som ger bort allt på Facebook, inkl bilder och info om sina barn helt gratis för hela världen att komma åt?
Jag är helt inne på din linje - Jag ser hur mina döttrar håller på (dom är i 20-årsåldern), där dom ska berätta för hela världen att dom har lagat spaghetti och köttfärssås, och ska precis sätta sej och äta - vem f-n i hela övriga världen är intresserad av sån information???
Jag är inte så insatt i alla såna saker som finns på internet, men jag tror inte det finns någon i ex.vis kina, som är intresserad av att se mitt familjealbum - eller vad jag gör för stunden - eller om jag finns överhuvudtaget.
Tycker mest att den sortens information mest går ut på att ge information, som ingen är intresserad av att få. Den sortens information är då helt bortkastad.
Byggahusforumet är okej, för här är det åtminstone någon som ber om information.
Jag är inte så insatt i alla såna saker som finns på internet, men jag tror inte det finns någon i ex.vis kina, som är intresserad av att se mitt familjealbum - eller vad jag gör för stunden - eller om jag finns överhuvudtaget.
Tycker mest att den sortens information mest går ut på att ge information, som ingen är intresserad av att få. Den sortens information är då helt bortkastad.
Byggahusforumet är okej, för här är det åtminstone någon som ber om information.
Har samma inställning, men tyvärr blev det ett konto förra veckan då jag var tvungen att komma åt en del information. Och japp, vissa människor lägger verkligen ut hela sitt liv.
Men jag funderar verkligen på det här med itegritet, men faktum är att det är en fantastisk lösning som öppnar öpp en hel del möjligheter om man tänker lite längre, jag är inte förvånad över att de har så många reggade.
Ibörjan kändes det som att komma med i en sekt, men som sagt jag håller på att smälta det hela.
Men jag funderar verkligen på det här med itegritet, men faktum är att det är en fantastisk lösning som öppnar öpp en hel del möjligheter om man tänker lite längre, jag är inte förvånad över att de har så många reggade.
Ibörjan kändes det som att komma med i en sekt, men som sagt jag håller på att smälta det hela.
Kan även tillägga att jag misstänker att den här tråden är som gjord för att urarta - och gör den inte det, då blir den troligtvis som tråden: "Dubbat vs odubbat".
Men det är ett riktigt bra ämne - den här tråden ska jag definitivt följa.
Men det är ett riktigt bra ämne - den här tråden ska jag definitivt följa.
Det är väl egentligen inte så intressant att det är Facebook det handlar om, utan hela fenomenet att kontakterna flyttas ut från kontoret och telefonen mer och mer.
Jag är egentligen för det, så länge det inte kräver att man registrerar sig för ngn tjänst som ngn tjänar pengar på. Jag har tidigare smutskastat Tele2 i detta forum, men en sak gör de helt rätt tycker jag; på deras hemsida kan jag chatta online med support. Visst, de klipper och klistrar bland massa standardsvar, men att snabbt få kontakt, utan att sitta i jobbig telefonkö, slippa vara personlig och bara avlägga sitt ärenden passar mig bra.
Drömscenariot vore att alla myndigheter hade samma möjligheter att bli kontaktade. Idag måste man pricka in den timmen de har öppet per dag och då är alla handläggare upptagna, "var god ring ett annat liv". Söker man en mejladress är det idag hos många företag helt omöjligt att få kontakt utan att först ringa en fjortis som frågar om sladden är i.
Kanske är relevant att berätta att jag är i 30-årsåldern.
Jag är egentligen för det, så länge det inte kräver att man registrerar sig för ngn tjänst som ngn tjänar pengar på. Jag har tidigare smutskastat Tele2 i detta forum, men en sak gör de helt rätt tycker jag; på deras hemsida kan jag chatta online med support. Visst, de klipper och klistrar bland massa standardsvar, men att snabbt få kontakt, utan att sitta i jobbig telefonkö, slippa vara personlig och bara avlägga sitt ärenden passar mig bra.
Drömscenariot vore att alla myndigheter hade samma möjligheter att bli kontaktade. Idag måste man pricka in den timmen de har öppet per dag och då är alla handläggare upptagna, "var god ring ett annat liv". Söker man en mejladress är det idag hos många företag helt omöjligt att få kontakt utan att först ringa en fjortis som frågar om sladden är i.
Det finns en del företag som kör hela sin markandskommunikation via FB, om de sedan bara går att kontakta denna vägen är det väl ingen seriös som vågat sig på ännu vad jag vet.byggare henke skrev:
Men jag ser inte det som oseriöst att köra bara på FB, det kanske inte är vi skeptiker som är målgruppen. Jag kan också tänka mig många scenarion som ex hantverkare skulle kunna nyttja FB för att effektivare kunna kommunicera med sina kunder.
Idag nej. Om 2år eller så kommer du sitta och mumla samma sak men sedan bli tvungen att skaffa Facebook ändå när du vill ta kontakt med din Internet leverantör t.ex.byggare henke skrev:
Visst är det så men FB är störst just nu.cederbusch skrev:Det är väl egentligen inte så intressant att det är Facebook det handlar om, utan hela fenomenet att kontakterna flyttas ut från kontoret och telefonen mer och mer.
När de är tillräckligt stora så kommer det upp ett meddelande att nu behöver du knappa in ditt kreditkortsnummer. Inte för att du måste betala något utan bara för att det behövs i fall att.
Apple och alla dessa Iphones är också ett exempel. Bara för att få tag på några appar gratis ger folk bort sitt kreditkortsnr även fast de inte ska köpa något.
Tror det skulle vara ett utmärkt sätt för de seriösa att få ännu mer jobb.pbengtsson skrev:Det finns en del företag som kör hela sin markandskommunikation via FB, om de sedan bara går att kontakta denna vägen är det väl ingen seriös som vågat sig på ännu vad jag vet.
Men jag ser inte det som oseriöst att köra bara på FB, det kanske inte är vi skeptiker som är målgruppen. Jag kan också tänka mig många scenarion som ex hantverkare skulle kunna nyttja FB för att effektivare kunna kommunicera med sina kunder.
Både framför datorn och hos folk.
En som är 20år idag och ska ha tag på en hantverkare börjar inte bläddra i telefonkatalogen direkt.
Problemet med Facebook är att det är så enormt TRÅKIGT. Inte ens det som byggahus.se lägger ut är intressant.
.. enda "fördelen" skulle väl vara att man får en liten inblick i sina barns liv, men en del av den informationen skulle man helst vilja vara utan..
.. enda "fördelen" skulle väl vara att man får en liten inblick i sina barns liv, men en del av den informationen skulle man helst vilja vara utan..
Nej, inget företag med självrespekt skulle tillåta att den enda kommunikationsingången gick via ett annat företag vars tjänst enbart bygger på deras eget (d.v.s. facebooks) godtycke.Suhagg skrev:
Jämför med t.ex. telefoni eller e-post där företagen enkelt kan byta service-provider.
Däremot kan det säkert utvecklas en standard för sociala nätvärk och att det inte spelar så stor roll om det är facebook, företag-x eller företag-y som tillhandahåller tjänsten?
Först då är det möjligt att detta scenario blir verklighet.
Men helt ärligt: tror ni inte att det kommer att finnas snabbare och enklare tjänster för detta ändamål än sociala nätverk (typ facebook)?
Att kommunicera med sin Internetleverantör via ett socialt nätverk låter ju ganska omständigt för att uttrycka sig milt.
Jag skulle däremot kunna tänka mig att IM (instant messaging) utvecklas till att bli en defactostandard för sådan kommunikation.
Tänk er ett standardiserat IM med ett golbalt ID (ungefär som dagens telefonnummer) som du enkelt kan migrera (portera) mellan olika tjänster och klienter. Samtidigt som man integrerar klienterna i mobiltelefonerna.
Då kan vi nog säga tack och hej till telefoni och enbart ställa in oss på 100% datatrafik i alla mobilnät. Röstsamtal, videosamtal och meddelanden som datatrafik, istället för "samtalstrafik".
Detta finns ju faktiskt redan, men är inte särskilt utvecklat eller utbrett. q(;^
Det kommer att bli intressant att se hur operatörerna väljer att lösa debiteringsmodellen för detta oundvikliga faktum?
Redigerat:
Jag tycker att det har blivit lite hysteriskt med mycket på internet.
Som jag hörde någon säga "finns du inte på facebook så finns du inte".
Nä jag är inte med på facebook eller något annat liknande, jag har rensat bort mina bilar och tömt min profil på garaget.org.
Det enda jag nu är aktiv medlem på är Byggahus.se.
Jag är 21 år, men känner mig som en gammal gubbe ibland.
Som jag hörde någon säga "finns du inte på facebook så finns du inte".
Nä jag är inte med på facebook eller något annat liknande, jag har rensat bort mina bilar och tömt min profil på garaget.org.
Det enda jag nu är aktiv medlem på är Byggahus.se.
Jag är 21 år, men känner mig som en gammal gubbe ibland.
Som allt annat på Internet är det ju lätt att bli beroende.skalman1 skrev:
Jag har t.ex. sett vissa individer som lägger nästan all fritid på facebook. Dessa sitter bokstavligen och käkar mat framför datorn.
Man undrar ju vem som egentligen finns? En person som inte gör något annat än hänger på facebook eller en person med mer "normala" nätaktiviteter?