1 985 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur kräva pengar från bodelning?
För drygt tre år sedan gick skilsmässan igenom och bodelning utfördes.
Vad gäller villan och lösöret löstes det ganska omgående, men den summan pengar som blev kvar för exfrun att betala till mig kvarstår.
Jag reducerade beloppet ganska rejält för att vara snäll - men det hade jag inget för...
Det är ingen stor summa, men ändå. Rätt ska vara rätt.
I omgångar har jag frågat henne om hur det ska lösas och bara fått dåliga svar tillbaka. Nu har hon ny sambo och även ett nytt bättre betalt arbete.
Hur ska jag göra för att "kräva" det sista i bodelningen?
Vad gäller villan och lösöret löstes det ganska omgående, men den summan pengar som blev kvar för exfrun att betala till mig kvarstår.
Jag reducerade beloppet ganska rejält för att vara snäll - men det hade jag inget för...
Det är ingen stor summa, men ändå. Rätt ska vara rätt.
I omgångar har jag frågat henne om hur det ska lösas och bara fått dåliga svar tillbaka. Nu har hon ny sambo och även ett nytt bättre betalt arbete.
Hur ska jag göra för att "kräva" det sista i bodelningen?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Är det inte bara som med vilken annan skuld dom helst, att lämna det till Kronofogden?G Gri11en skrev:För drygt tre år sedan gick skilsmässan igenom och bodelning utfördes.
Vad gäller villan och lösöret löstes det ganska omgående, men den summan pengar som blev kvar för exfrun att betala till mig kvarstår.
Jag reducerade beloppet ganska rejält för att vara snäll - men det hade jag inget för...
Det är ingen stor summa, men ändå. Rätt ska vara rätt.
I omgångar har jag frågat henne om hur det ska lösas och bara fått dåliga svar tillbaka. Nu har hon ny sambo och även ett nytt bättre betalt arbete.
Hur ska jag göra för att "kräva" det sista i bodelningen?
Om det nu finns ett avtal på att hon skulle ge dig ett visst belopp.
Du ska skriva ett brev först där du hänvisar till eder överenskommelse ( hoppas att det finns papper på det ) till henne och säga , betala alltihop nu , eller X antal kronor i månaden , händer det inget , ska du skriva ett inkassokrav med sista datum för hel betalning , hjälper inte det inte kan du lämna till kronofogden , kostar 600 , om hon bestrider beloppet till fogden , så finns bara tingsrätten kvar , kostar kanske 1500:- om det är småbelopp ( tror det är 3 basbelopp )
så står var och för sina egna kostnader i samband med målet . i övrigt kan du yrka på att hon betalar dina kostnader
Du måste gå den rätta vägen :: formalia gäller och spara alla papper som går mellan er
så står var och för sina egna kostnader i samband med målet . i övrigt kan du yrka på att hon betalar dina kostnader
Du måste gå den rätta vägen :: formalia gäller och spara alla papper som går mellan er
Nej. Det är ett halvt basbelopp, så det ska vara väldigt lite pengar (22400 kr i år). I övrigt håller jag med om allt.L Liteavvarje skrev:
Klicka här för att svara
