För drygt tre år sedan gick skilsmässan igenom och bodelning utfördes.
Vad gäller villan och lösöret löstes det ganska omgående, men den summan pengar som blev kvar för exfrun att betala till mig kvarstår.
Jag reducerade beloppet ganska rejält för att vara snäll - men det hade jag inget för...
Det är ingen stor summa, men ändå. Rätt ska vara rätt.
I omgångar har jag frågat henne om hur det ska lösas och bara fått dåliga svar tillbaka. Nu har hon ny sambo och även ett nytt bättre betalt arbete.

Hur ska jag göra för att "kräva" det sista i bodelningen?
 
Lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om du har på fötterna. Men se till att hålla dig under gränsen för småmål. Pengarna lär komma som en avlöning.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Pengarna lär komma som en avlöning.
Alltså alldeles för lite och bara en gång i månaden? ;)
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
G Gri11en skrev:
För drygt tre år sedan gick skilsmässan igenom och bodelning utfördes.
Vad gäller villan och lösöret löstes det ganska omgående, men den summan pengar som blev kvar för exfrun att betala till mig kvarstår.
Jag reducerade beloppet ganska rejält för att vara snäll - men det hade jag inget för...
Det är ingen stor summa, men ändå. Rätt ska vara rätt.
I omgångar har jag frågat henne om hur det ska lösas och bara fått dåliga svar tillbaka. Nu har hon ny sambo och även ett nytt bättre betalt arbete.

Hur ska jag göra för att "kräva" det sista i bodelningen?
Är det inte bara som med vilken annan skuld dom helst, att lämna det till Kronofogden?
Om det nu finns ett avtal på att hon skulle ge dig ett visst belopp.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
L
Du ska skriva ett brev först där du hänvisar till eder överenskommelse ( hoppas att det finns papper på det ) till henne och säga , betala alltihop nu , eller X antal kronor i månaden , händer det inget , ska du skriva ett inkassokrav med sista datum för hel betalning , hjälper inte det inte kan du lämna till kronofogden , kostar 600 , om hon bestrider beloppet till fogden , så finns bara tingsrätten kvar , kostar kanske 1500:- om det är småbelopp ( tror det är 3 basbelopp )
så står var och för sina egna kostnader i samband med målet . i övrigt kan du yrka på att hon betalar dina kostnader
Du måste gå den rätta vägen :: formalia gäller och spara alla papper som går mellan er
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
L Liteavvarje skrev:
( tror det är 3 basbelopp )
Nej. Det är ett halvt basbelopp, så det ska vara väldigt lite pengar (22400 kr i år). I övrigt håller jag med om allt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Nej. Det är ett halvt basbelopp, så det ska vara väldigt lite pengar (22400 kr i år). I övrigt håller jag med om allt.
Bra att du rättade , ibland blir det hack i hårddisken
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.