En liten fråga så här på söndagkvällen... Har ett hus som är helt urblåst ned till stomme och väggreglar. Har hyffsad koll på renovering i allmännhet, men känner att jag inte har riktig koll på var snickarns ansvarsområde tar slut och var elektrikerns tar vid...så:

Efter samtal med elektriken så kom vi fram till att det bästa vore att klippa ned det gamla råttboet till elsystem helt och han får dra nya slangar och dosor. Nu har jag klippt ned alla gamla rör och tagit bort alla dosor. Frågan jag ställer mig är vad bör jag göra nu? Har en vecka på mig innan han dyker tillbaks från semester och då vill jag ju ha "krattat manegen" s a s.

Jag antar att det är mitt jobb att se till att sätta upp reglar och kortlingar och annat där det skall monteras dosor, så det bara är att skruva fast dosorna?

Kommer sätta OSB+Gips på 45-regel och kommer då elektrikern, om OSB-skivorna sitter på plats på ena sidan av innerväggarna, skruva dosor och fästa rören i OSBn, eller vill man ändå ha reglar/kortlingar? Jag antar att elektrikern borrar och sticksågar sig förbi reglar och golvspån och tak där det behövs för eldragningen?

Kort sagt, vad behöver jag förbereda?!?

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Jag är själv elektriker och som jag skulle vilja ha det är att jag kommer till ett hus.

Har du pratat med elektrikern hur du ska göra på alla väggar och tak etc OSB här och inte där etc? Skriv en lapp eller ring hur det ska skötas eller var där den första timmen och titta lite snabbt. Lämna gärna telefonnummer!

Ta du och regla dit alla reglar som ska vara i väggen etc. Lämna gärna ett par längre reglar och ett par småbitar som kortlingar åt elektrikern. Han kommer nyttja de där de behövs. Evt såg att tillhanda är aldrig fel att stöta på även om det bästa är om han har med sig egna verktyg dvs.
Ska du ha några maffiga dörrfoder eller extrema golvlister så säg till! Risk att Dosorna hamnar förnärma listerna så att uttag och brytare inte gå sätta dit på ett snyggt sätt.

Du kan regla upp och ha på OSB och gips på ena väggen. Så länge man kommer åt den från andra sidan är det lungt! Lättare så att om du vet med dig om en vägg där det kommer sitta många dosor så sätt upp osb och gips på den så är det enklare för elektrikern och dig själv då du slipper såga ut massa doshål sedan.

Att isolera taket och dit med plast kan du med göra. Se bara till att evt genomgångar i plasten blir tätad ordentligt innan du bygger igen bara. Regla gärna upp hela taket då mycket slangar/rör kommer gå där och takdosor/spottligthsburkar behöver någonstans att sitta fast i.

Ha det alla tiders!

• Gilla
tjockelamock och 1 till
  • Laddar…
Du skrev nått om 45*45 innanför OSB:en, där är det perfekt att dra elen.
Det ända jag saknar i din post är om ni kommit överens om ett pris ... Har vart så mycket snack om det här på forumet att många känner sig lurade av just elektriker .
Jag är själv elektriker som på senare tid har börjat skolat om mig till snickare.

Det här projektet blev så stort av lite olik anledningar att jag valt att ta ledigt från jobbet för att köra heltid med huset, så tanken är att jag kommer vara på plats mer eller mindre varje dag. Just nu ser huset ut så här (ja, det finns att göra...):

• bottom_floor1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ritningar eller skisser där du/ni har funderat färdigt innan "el- nissen" kommer.

Fruppe skrev:
Du skrev nått om 45*45 innanför OSB:en, där är det perfekt att dra elen.
Det ända jag saknar i din post är om ni kommit överens om ett pris ... Har vart så mycket snack om det här på forumet att många känner sig lurade av just elektriker .
Jag är själv elektriker som på senare tid har börjat skolat om mig till snickare.
Jag är själv egenföretagare som vanligtvis jobbar per timme så jag har rätt bra koll på vad som måste på papper och vad man kan förvänta sig (saker tar ju ibland längre tid än beräknat och ibland går det lite snabbare än beräknat, men inte ofta...:)). Det enda jag förväntar mig är att man ömsesidigt är villig att köra med öppna kort, och jag tror jag hittat en elfirma som gör det...ta i trä ;)

LGG-01 skrev:
Ritningar eller skisser där du/ni har funderat färdigt innan "el- nissen" kommer.
Eldragningen för "220V" kommer vara tämligen rakt på i 80% av rummen -de enda svarta hålen just nu är ett av badrummen, tvättstugan och köket, som får komma senare. Elen får dras och väggar och tak får helt enkelt sättas tillbaks när dammet har lagt sig kring dessa utrymmen...

hevi skrev:
Jag är själv egenföretagare som vanligtvis jobbar per timme så jag har rätt bra koll på vad som måste på papper och vad man kan förvänta sig (saker tar ju ibland längre tid än beräknat och ibland går det lite snabbare än beräknat, men inte ofta...:)). Det enda jag förväntar mig är att man ömsesidigt är villig att köra med öppna kort, och jag tror jag hittat en elfirma som gör det...ta i trä ;)
Härligt ! Då vet du vad du pysslar med!
Försök att få reda på hans material priser

Fruppe skrev:
Härligt ! Då vet du vad du pysslar med!
Hehe, om jag visste vad jag pysslade med så skulle jag väl inte spendera en i det närmaste ohemul tid här för att försöka lista ut vad jag egentligen gett mig in på ;)...

Nä men du vet hur det funkar ett bolag.
Men som sagt försök få en uppfattning på material kostnaden för den kan skena iväg ..

• Gilla
Isak76
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Funderat färdigt, hmm... jag kan garantera att elektrikern kan komma med förslag på smartare lösningar, belysningsförslag m.m. så en ungefärlig skiss som sedan kan förbättras med hjälp av elektrikern är det som är bra att göra. :)

//Patrik

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.