362 läst ·
2 svar
362 läst
2 svar
Hur köra fläkt/element mot fukt i källare
Jag har ett sommarhus som är byggt på 50-talet, och det ansågs nog inte ens då vara fackmannamässigt byggt. Huset ligger i en slänt och blir nästan som ett suterränghus. Källarplanet har en betongplatta med murade väggar. I två riktningar ligger källaren mer eller mindre under mark, och i de andra riktningarna på marknivå. Huset är ganska litet, cirka 7×7 meter. Källaren består av ett garage samt en tvättstuga. Båda utrymmena är endast tillgängliga genom varsin dörr på marknivå.
Tvättstugedelen är uppdelad i två rum, och i det innersta rummet (ca 12 m²) har jag problem med fukt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Temperaturen är konstant sval i tvättstugan, särskilt i det inre rummet. Jag har nu installerat ett litet element, och det finns en badrumsfläkt som kan blåsa ut luft från det inre rummet.
Jag undrar hur jag ska köra fläkten och elementet för att motverka fukten. Jag vill ju inte dra in varm, fuktig sommarluft som kondenseras där inne, men samtidigt vill jag ventilera ut fukten på något sätt. Just nu kör jag elementet så att det är 22 grader i rummet, och jag har programmerat fläkten att gå en kvart varje timme. Är det klokt, eller gör jag något fel som förvärrar problemet?
Tvättstugedelen är uppdelad i två rum, och i det innersta rummet (ca 12 m²) har jag problem med fukt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Temperaturen är konstant sval i tvättstugan, särskilt i det inre rummet. Jag har nu installerat ett litet element, och det finns en badrumsfläkt som kan blåsa ut luft från det inre rummet.
Jag undrar hur jag ska köra fläkten och elementet för att motverka fukten. Jag vill ju inte dra in varm, fuktig sommarluft som kondenseras där inne, men samtidigt vill jag ventilera ut fukten på något sätt. Just nu kör jag elementet så att det är 22 grader i rummet, och jag har programmerat fläkten att gå en kvart varje timme. Är det klokt, eller gör jag något fel som förvärrar problemet?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Avfuktare heter lösningen på ditt problem.
Förmodligen är det bättre att satsa på en avfuktare i stället för ett element. Kostar en slant men betydligt effektivare och ger betydligt mer värme än vad du matar in i el. Torkar upp bättre och med sensor för luftfuktigheten går den bara då det behövs.A amatörintresserad skrev:Jag har ett sommarhus som är byggt på 50-talet, och det ansågs nog inte ens då vara fackmannamässigt byggt. Huset ligger i en slänt och blir nästan som ett suterränghus. Källarplanet har en betongplatta med murade väggar. I två riktningar ligger källaren mer eller mindre under mark, och i de andra riktningarna på marknivå. Huset är ganska litet, cirka 7×7 meter. Källaren består av ett garage samt en tvättstuga. Båda utrymmena är endast tillgängliga genom varsin dörr på marknivå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köra fläktkonvektor på golvvärmeslinga?
Värme allmänt -
Fläkt eller element för underhållsvärme i liten oisolerad stuga
Fritidshus -
Värmeförflyttare - Elementfläkten - någon som testat?
Ventilation -
Rörkoppling vad göra? Vilken spisfläkt ska man köra?
Kök -
Elementfläkt som matar från sidorna
Värme allmänt