Koppla parallellt. Skiktning är det viktigaste. Skiktning störs av flöde. Flödet blir minst med parallellkoppling.
Jag har en Laddomat 21, ansluten med 35 mm Cu-rör. Pannan är en Atmos med 35 kW märkeffekt, men med riktigt "pyrigt" bränsle ger den pannan såpass hög effekt, att Laddomaten inte hinner med att transportera bort värmen från pannan. Detta speciellt om det inte är kallt ute. Är det svinkallt hjälper den nedkylda returen från elementen till ge Laddomaten kallt vatten att blanda med.
Styrningen av pumpen tycker jag fungerar klart bäst med en rökgastermostat. Jag startar pumpen när jag börjar elda. Sen stannar den själv när brasan brunnit ut, då rökgastemperaturen kommer ner till 110°C eller så. Resterande värme i pannan cirkulerar till tankarna med självcirkulation, så länge det finns någon meningsfull värme att utvinna.
Jag har en Laddomat 21, ansluten med 35 mm Cu-rör. Pannan är en Atmos med 35 kW märkeffekt, men med riktigt "pyrigt" bränsle ger den pannan såpass hög effekt, att Laddomaten inte hinner med att transportera bort värmen från pannan. Detta speciellt om det inte är kallt ute. Är det svinkallt hjälper den nedkylda returen från elementen till ge Laddomaten kallt vatten att blanda med.
Styrningen av pumpen tycker jag fungerar klart bäst med en rökgastermostat. Jag startar pumpen när jag börjar elda. Sen stannar den själv när brasan brunnit ut, då rökgastemperaturen kommer ner till 110°C eller så. Resterande värme i pannan cirkulerar till tankarna med självcirkulation, så länge det finns någon meningsfull värme att utvinna.
Ja det funkar bra. Tankarna tömmer sig en och en nerifrån och upp. Den tömmer först slavtanken eftersom retur vattnet från elementen trycks in längst ner i slavtanken och hetvattnet tas från toppen på tank ett.
På sommaren måste man ha dom paralellkopplade.
På detta sätt så utnyttjar man ackarna mer än vid paralellkopplat.
Jag vet att apersson850 och en del andra tycker att man SKALL paralellkoppla. Men koppla både paralellt och seriellt så kan du själv testa vilket som passar dig och din anläggning bäst. Det kostar inte så många kronor extra.
Om du behöver 28mm eller 32mm cu har nog en del betydelse på hur långt du har mellan panna och ackar. Jag har bara 1-1,5m rör mellan panna och ackarna och då går det fint med 28mm, men har man lite längre så kanske det inte är tillräckligt.
Om du behöver 28mm eller 32mm cu har nog en del betydelse på hur långt du har mellan panna och ackar. Jag har bara 1-1,5m rör mellan panna och ackarna och då går det fint med 28mm, men har man lite längre så kanske det inte är tillräckligt.
Håkan skrev:Ja det funkar bra. Tankarna tömmer sig en och en nerifrån och upp. Den tömmer först slavtanken eftersom retur vattnet från elementen trycks in längst ner i slavtanken och hetvattnet tas från toppen på tank ett.
....än vid seriekopplat menar du säkert?
Då ska det blir både och. En meter rör till gör väl inget. Skulle man sätta en kulventil även i diagonalröret så att man kan stänga denna förbindelsen när man kör paralellkopplad? Eller spelar det ingen roll. hm :
jag tror jag sätter dit en och prova ut vad som händer
Gå in på Baxis hemsida och titta på deras principskiss på hur en anläggning med 2 tankar skall se ut. Laddomat (termovar i deras fall) som laddar tankarna och ta ut stigaren precis i mitten mellan tankarna så att båda laddas ut jämt och fint.
mvh
jonas
mvh
jonas