Har köpt 6st 12v spotlights och en transformator.
Spelar det någon roll hur man kopplar de två kablarna från spotlighten? eller kan man blanda? Kablarna som gåt ut från spotlighten har samma färg och ingen märkning. Eller är det + och - som gäller?

MVH Anders
 
med risk att låta nedlåtande.....LÅT NÅGON KUNNIG GÖRA INSTALLATIONEN !!!
PS inget illa menat, men säkerheten främst ;)
 
Hej,

det kvittar vilken kabel du kopplar med såvida lamporna är av vanlig halogentyp och inte diodlampor (lysdioder) för då kan det vara väsentligt vilken kabel som går till "plus" och vilken som går till "minus".

mvh,
Martin
 
Tackar martin för ditt svar. Hade för mig att det inte hade någon betydelse. Kopplade in några i ett badrum för nått är sen.
Och ampere, hade jag tänkt låta någon behörig göra jobbet så hade jag ju inte frågat om hjälp här.

MVH Anders
 
var försiktig bara så du inte eldar upp huset...

12v köret är betydligt känsligare än man tror, körde själv med 240v koppling för att skarva sladden... slutade med att den brann upp ;D (man får absolut inte köra finestranded wire... lärde jag mig där...)
 
Trodde att det var mindre känsligt med 12v ström...
vad menar du med 240v koppling?
och vad är finestranded wire?
Blev nyfiken nu.....

MVH Anders
 
Enkelt uttryckt:

Man måste ha tillräckligt grova grejor (sladd och kopplingar) om man har många lampor.

Jag brukar grovt säga att har man en 20W halogenlampa skall man ha 1 mm tråd.
6 lampor på samma tråd - ungefär 3 mm tråd.
Om du däremot drar en tråd för varje lampa räcker 1 mm.


MEN om du skall dra en längre sträcka av 12 V tråden måste du öka trådens diameter.




 
Ännu enklare uttryck:

12 V spänning ger vid likvärdig effekt (ex. 20 W)högre ström än vad 230 V Spänning ger. Strömmen är det som ger "värme" i ledningarna eftersom värmeeffekten är direkt proportionell mot ledningsarean. Dvs om du kör 12 V system kan det vara läge att fundera på ledningsarean då strömmarna kan bli ganska höga Ett 12 V system med t.ex 6 parallellkopplade 20 W halogenlampor kommer att kräva 10A medan ett 230 V system med lika många lampor på samma effekt endast kommer att "dra" 0,5 A

mvh,
Martin
 
Tack för alla tips.
Jag har använd sån här kabel, Art nr 49-191-50 på clas ohlsson. "Anslutningskabel SKX, H03VVH2-F. Oval plastisolerad starkströmsledning (300/230V). Area 2x0,75 mm². Trådantal 24 st. Tråddiameter 0,19 mm"
Jag frågade där när jag köpte grejerna och där sa dom att jag skulle ha denna kabel. Har dragit separat kabel till varje spot, men har kopplat ihop dem två och två ca 10cm från transformatorn pga av att det inte gick att få in alla kablar i transformatorn.
Hur verkar detta...? kabeln är ju bara 0.75mm

MVH Anders
 
RilleRock
abel48 skrev:
Tack för alla tips.
Jag har använd sån här kabel, Art nr 49-191-50 på clas ohlsson. "Anslutningskabel SKX, H03VVH2-F. Oval plastisolerad starkströmsledning (300/230V). Area 2x0,75 mm². Trådantal 24 st. Tråddiameter 0,19 mm"
Jag frågade där när jag köpte grejerna och där sa dom att jag skulle ha denna kabel. Har dragit separat kabel till varje spot, men har kopplat ihop dem två och två ca 10cm från transformatorn pga av att det inte gick att få in alla kablar i transformatorn.
Hur verkar detta...? kabeln är ju bara 0.75mm

MVH Anders
Det beror på avståndet mellan trafo och spot.
 
avståndet är som längst 2m på 2 av spotlightsen.

MVH Anders
 
hur är det med värmetåligheten på den kabeln?

vad har du för effekt på lamporna?
 
vet inte vad det är för värmetålighet på kabeln.
Men lamporna är 20W

MVH Anders
 
+5 till +70 grader för den anslutnings-kabeln !
Är det infällda "puckar" du skall sätta ?
 
ja det är nog "puckar" man kunde använda dom utanpåliggande åxå. Men jag har monterat dem infällt.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.