Jag har beställt en ny tvättmaskin (Miele), och i samband med att den levereras ska ombudet ta med sig den gamla för återvinning. De gör dock bara detta om den är frånkopplad från el och vatten/avlopp.

Jag tror att den nya Miele-maskinen kan återanvända nuvarande avloppsslang (den är ganska lång, säkert 3m, så den som kommer med maskinen kommer inte räcka). Jag vill därför försöka koppla från avloppsslangen utan att förstöra den. Jag kan dock ha fel om detta?

Räcker det med att jag lossar på muttern, eller behöver jag komma åt inuti maskinen för att koppla från avloppsslangen?

Min plan B är att bara klippa loss avloppsslangen så nära maskinen som möjligt, så att jag har en lång bit kvar att skarva till den nya maskinen.

• Anslutningar till tvättmaskin med avloppsslang och elsladd monterade på maskinens baksida, synliga skruvar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå avloppsslang ansluten till baksidan av en tvättmaskin, med synliga fästen och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp förlängningsslang. Är inte dyr.

K Kane skrev:
Köp förlängningsslang. Är inte dyr.
Ska jag bara klippa av slangen då?

E ErikBygg skrev:
Ska jag bara klippa av slangen då?
Koppla loss den i andra änden och låt den sitta kvar på maskinen (som elsladden och tilloppsslangen).

K Kane skrev:
Koppla loss den i andra änden och låt den sitta kvar på maskinen (som elsladden och tilloppsslangen).
Tilloppsslangen får väl sitta kvar, den utgår från blandaren med diskmaskinsavstängning. Bara att skruva av och sen skruva på när jag får nya tvättmaskinen.

Håller med om att jag kanske bara ska låta avloppsslangen sitta kvar dock, och sen fixa en ny förlängning (+ skarv?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.