Hej
Är det någon som har länk till produkt som man kan använda så att när elen går kunna använda solceller/batteri för el källa? Idag har vi solceller och batteri men när elen går så kan vi inte utnyttja det,
min andra fråga är : hur gör man för att ladda batteriet med en elaggregat(diesel generator)?
Tacksam för svar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Har du en hybridväxelriktare?
De brukar gå att köra i ödrift.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du en hybridväxelriktare?
De brukar gå att köra i ödrift.
Ja växelriktaren är en sungrow hybrd, har du idé på frånkopplare?

K
Jag tror den kan ha backup-uttag. Det vill säga att man installerar ett par uttag som bara är aktiva när strömmen går. Där får man då lite nödström.

Ingång för generator är inte så vanligt på standardprodukterna.

G Grape skrev:
Jag har en Growatt hybrid som jag tänkt köra i ö-drift. De har en extralåda man kan köpa till, med ett par kontaktorer i som styrs via modbus helt automatiskt. Men om du kan tänka dig att aktivera själv så är det i princip bara 2 kontaktorer (eller ev bara en mot nätet) som du behöver manövrera manuellt.

K karlmb skrev:
Jag har en Growatt hybrid som jag tänkt köra i ö-drift. De har en extralåda man kan köpa till, med ett par kontaktorer i som styrs via modbus helt automatiskt. Men om du kan tänka dig att aktivera själv så är det i princip bara 2 kontaktorer (eller ev bara en mot nätet) som du behöver manövrera manuellt.
Skulle du kunna förklara vad kontaktorer är. mellan vanliga elskåpet och nätet är det tre säkringar av den gamla typen är det en av dessa som man behöver bryta?

G Grape skrev:
Skulle du kunna förklara vad kontaktorer är. mellan vanliga elskåpet och nätet är det tre säkringar av den gamla typen är det en av dessa som man behöver bryta?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontaktor
Man behöver en växlande kontaktor för att säkerställa att matningen inte tas från egna elproduktionen och matas ut på nätet ifall det är strömavbrott.
På din fråga ser det ut som att du bör prata med en elektriker.

Redigerat:
K karlmb skrev:
[länk]
Man behöver en växlande kontaktor för att säkerställa att matningen inte tas från egna elproduktionen och matas ut på nätet ifall det är strömavbrott.
På din fråga ser det ut som att du bör prata med en elektriker.
ok tack så mycket

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Ja steg ett är att invertern kan köras i ödrift, dvs själv kan skicka ut en växelspänning och hålla rätt frekvens, utan hjälp av elnätet.

Sen nästa steg är att fundera hur man vill använda detta.
Det enklaste och mest basic är att inverten i denna ödrift i princip fungerar som ett elverk, en generator, med ett eller några uttag.
Då kan man koppla in saker man vill ska få ström där, men denna får absolut inte anslutas till hela husets elsystem, utan istället måste saker som man vill ska ha ström kopplas ur och flyttas över till denna reservkraft.
Men det är i alla fall det enklaste alternativet.
Detta alternativ kan behöva ett jordtag, inte säkert, men det måste beaktas och övervägas behovet av det. Man kan lite förenklat säga att det är mindre behov om det är en enda sak inkopplad, och blir ett större behov om många saker ska drivas av denna reservkraft, men som jag skrev, det är inte riktigt enda parametern.

Nästa steg är att bygga det som riktig reservkraft, och då behövs det reservkraftomkopplade, som kan vara automatisk eller manuell, samt nu behövs det eget jordtag.
Reservkraftsomkopplaren ska vara anordnad så det finns absolut ingen risk att reservkraften kopplas ut till nätägarens elnät.
Och denna lösning kräver nog att man blandar in nätägaren också, om allt ska gå rätt till - ja det tror jag i alla fall. Jag har fått rita upp ritningar ett par gånger över sådant här, ritningar som nätägaren begärt.

Här har du ett exempel på en manuell reservkraftsomkopplare
https://www.elbutik.se/product.html/hager-reservkraftsomkopplare-3-pol/4-pol

Här har du lite att läsa om installation av reservkraft.
https://www.elinstallatoren.se/2024/11/8-steg-for-att-installera-reservkraftsomkopplare/

Jag läste inte så noga själv, så jag kan inte gå i god över att precis allt stämmer, men det verkade vara en bra början för att få en överblick över vad som måste göras.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag har en ziehl ufr1001e (nätövervakning med automatisk bortkoppling) om du vill bygga något.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja steg ett är att invertern kan köras i ödrift, dvs själv kan skicka ut en växelspänning och hålla rätt frekvens, utan hjälp av elnätet.

Sen nästa steg är att fundera hur man vill använda detta.
Det enklaste och mest basic är att inverten i denna ödrift i princip fungerar som ett elverk, en generator, med ett eller några uttag.
Då kan man koppla in saker man vill ska få ström där, men denna får absolut inte anslutas till hela husets elsystem, utan istället måste saker som man vill ska ha ström kopplas ur och flyttas över till denna reservkraft.
Men det är i alla fall det enklaste alternativet.
Detta alternativ kan behöva ett jordtag, inte säkert, men det måste beaktas och övervägas behovet av det. Man kan lite förenklat säga att det är mindre behov om det är en enda sak inkopplad, och blir ett större behov om många saker ska drivas av denna reservkraft, men som jag skrev, det är inte riktigt enda parametern.

Nästa steg är att bygga det som riktig reservkraft, och då behövs det reservkraftomkopplade, som kan vara automatisk eller manuell, samt nu behövs det eget jordtag.
Reservkraftsomkopplaren ska vara anordnad så det finns absolut ingen risk att reservkraften kopplas ut till nätägarens elnät.
Och denna lösning kräver nog att man blandar in nätägaren också, om allt ska gå rätt till - ja det tror jag i alla fall. Jag har fått rita upp ritningar ett par gånger över sådant här, ritningar som nätägaren begärt.

Här har du ett exempel på en manuell reservkraftsomkopplare
[länk]

Här har du lite att läsa om installation av reservkraft.
[länk]

Jag läste inte så noga själv, så jag kan inte gå i god över att precis allt stämmer, men det verkade vara en bra början för att få en överblick över vad som måste göras.
Tack för utförligt förklaring Karlmb.
Det är preciss det en omkopplare som sitter innan elskåpet så att jag kan helt enkelt stänga ner när elen går så att jag får elen från solcellerna eller batteriet utan att skicka ut el till externa nätet. Det borde inte vara såkomplicerad känner jag. Skulle en vanlig elektriker kunna ordna det utan att kostar skjortan?

X xLnT skrev:
Jag har en ziehl ufr1001e (nätövervakning med automatisk bortkoppling) om du vill bygga något.
Är det en sådant omkopplare som möjlig gör frånkoppling av nätet? Vad kan en sådant gå på?

G Grape skrev:
Är det en sådant omkopplare som möjlig gör frånkoppling av nätet? Vad kan en sådant gå på?
Nä, jag missförstod din fråga. Du vil nog bara ha en vanlig reservkraftsomkopplare. Dessa går att köpa färdiga.
Din elektriker kan lösa det åt dig utan svårigheter.

• Gilla
Grape
  • Laddar…
G Grape skrev:
Om du har en sungrow hybrid så har den nog redan en backuputgång och du kan då flytta de delar av huset du vill ska vara skyddade vid strömavbrott till en backupcentral matad av backuputgången.
Det rekommenderas dock att sätta en omkopplare för att koppla ihop backuputgången med nätet om din växlare skulle gå sönder eller vid uppdateringar. jag har gjort så själv med min SH-10RT där omkopplaren är en Hager HIM404.
Diagram över elsystem med en Sungrow hybridväxlare, batteri, backup, och kopplingsdetaljer inklusive omkopplare och Hager HIM404.

T twinor skrev:
Om du har en sungrow hybrid så har den nog redan en backuputgång och du kan då flytta de delar av huset du vill ska vara skyddade vid strömavbrott till en backupcentral matad av backuputgången.
Det rekommenderas dock att sätta en omkopplare för att koppla ihop backuputgången med nätet om din växlare skulle gå sönder eller vid uppdateringar. jag har gjort så själv med min SH-10RT där omkopplaren är en Hager HIM404.
[bild]
Ok, tack!=:) jag skulle dock vilja ha hela huset kopplad och inte bara delar går det? görs inställningen i appen eller eller är det fysisk förändring (förutom omkopplaren)? Sitter omkopplaren närmast nätet innan elskåpet? Sorry min novisitet, försöker bara förstå hur det skall gå till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.