Hej

Jag köpte en 3D-skrivare i förrgår, och upptäckte att en av kablarna saknade anslutningshylsan i plast.
Det är en 4-trådig kabel som ska anslutas mot en 5-pinnig mottagarkontakt.
Finns det någon möjlighet att lista ut hur de lösa trådarna ska anslutas till respektive pin, eller kommer motorn brännas om någon kopplas fel?

Såhär som till vänster ser andra motorns kablage ut, och till höger den som saknar anslutningshylsan.

El-kabel med kontakt och avskalade slutar. Svart omslag.ăr
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reklamera produkten omedelbart.

Demmpa Demmpa skrev:
Reklamera produkten omedelbart.
- Ny kabel är på väg men dröjer 3 veckor, så jag skulle vilja ha igång skrivaren innan dess om möjligt.

Den motorn har två individuella lindningar.
Ohmmät de fyra lösa kablarna så att du vet vilka två som hör ihop, gör sedan det på motorn som har kontaktdon så du vet var lindningarna skall kopplas in.

Sedan får du testa åt vilket håll lindningarna skall kopplas in så att motorn går åt rätt håll och inte hoppar över steg. Det finns ingen risk att något går sönder.

Enklast är att koppla in den och sedan använda 3dskrivarens funktioner att manuellt köra motorn.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Anders243 Anders243 skrev:
Den motorn har två individuella lindningar.
Ohmmät de fyra lösa kablarna så att du vet vilka två som hör ihop, gör sedan det på motorn som har kontaktdon så du vet var lindningarna skall kopplas in.

Sedan får du testa åt vilket håll lindningarna skall kopplas in så att motorn går åt rätt håll och inte hoppar över steg. Det finns ingen risk att något går sönder.

Enklast är att koppla in den och sedan använda 3dskrivarens funktioner att manuellt köra motorn.
- Jag har ingen Ohm-mätare, men din sista rad där..innebär det att det inte är någon fara att prova att koppla på trådarna oavsett om de kommer i fel ordning?

Du kan hålla ihop kablarna två å två och försöka snurra på motoraxeln, kommer gå märkbart tyngre då du hittat rätt par

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Du kan hålla ihop kablarna två å två och försöka snurra på motoraxeln, kommer gå märkbart tyngre då du hittat rätt par
- Tror inte jag förstod det där riktigt.
Det är alltså 4 trådar i kabeln och en 6-pins anslutning på motorn.
Som du ser på bilden ovan ska det vara en tråd i respektive ytterpinne, och två på mitten.

Ser alltså ut såhär:
Närbild av en 3D-skrivarstegmotor med märkningen "Creality 42-34" och anslutna elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vilken skrivare har du?

Jag trodde kabeln satt i motorn, men det är alltså motoränden som är kontaktlös...

Det är inte bra att kortsluta drivlinan, men om du kopplar den till motorn på de stift som den andra kabeln har ska det inte vara några problem

Vilken skrivare har du?
- Ender 3 Max

Enklast är väl att kolla hur den andra kabeln är kopplad från moderkortet ut till motorn

Jag har en ender 3 pro framför mig och där ser det ut som om bandkabeln kopplas i ordning till motorn. Och att stift 2,5 är oanvända. Testa den ordningen eller tvärtom så borde det funka fint.

Jag har en ender 3 pro framför mig och där ser det ut som om bandkabeln kopplas i ordning till motorn. Och att stift 2,5 är oanvända. Testa den ordningen eller tvärtom så borde det funka fint.
- Ja jo, men vad innebär "i ordning"? Det beror på vilken sida av kabeln som är uppåt. Den löper under skrivaren och i böj på några ställen, så det finns ingen synbar rätt sida uppåt på den.
Och uppenbarligen ska de två mittersta trådarna korskopplas, som du kan se av översta bilden i tråden.

Du får testa de två olika alternativen.

Ja, du har rätt med korskopplingen, jag missade den då jag kollade här.

"Friskt kopplat hälften brunnet" ?

Du kan i teorin bränna drivkortet om du kopplar fel, men troligen bör styrningen reagera att motorn inte rör på sig när den får pulser, och då bör inte mer ström matas på och ngn felkod rapporteras.

Men du har ju en del kombinationer att prova, iaf om du inte alls vet vilka stift som är aktiva...

Finns det ingen dokumentation på vilket motorstyrkort/motor det är - så kanske man kan para ihop det mha specarna ?

Du får testa de två olika alternativen.

Ja, du har rätt med korskopplingen, jag missade den då jag kollade här.
- Ja men testa..bränner man inte motorn om man kopplar trådarna fel i anslutningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.