Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur koppla Malmbergs Smart Home

1. Klas.L
    Medlem · 2 inlägg

Klas.L

Medlem
    Hej
    Har gått och köpt mig en dosdimmer från Malmberg, Smart Home 1-kanal.
    Men inser innan jag ens försökt koppla in den att jag inte fattar hur.

Så här ser kopplings schemat ut :

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20210706-214622_Drive.jpg

Jag skall ha den kopplad som alternativ 2, utan strömbrytare.
    Men med mina lekman kundskaper kräver detta en förklaring.

Skall jag gå in med fas och nolla och sen ut bara med nollan? (L-) Jag vet inte vad L- betyder.......
    Vad gör jag med fasen i så fall? Bara dra den ut till lampan känns inte ok, jag vill inte ha konstant fas ut till lampan och tända/släcka med nollan.

Hoppas någon kan hjälpa mig med en förstålig förklaring!

2. E
    Medlem · jämtland · 21 530 inlägg

elmont

Medlem
    L betyder fas L- betyder tändtråd

3. T
    Medlem · 2 inlägg

TimmyT1234

Medlem
    Se bild

Altså, en fast fas och fast nolla in i pucken, tändtråd av valfri lämplig färg ut ifrån L- till din belastning, och sen en nolla från belasningen. :)

4. Klas.L
    Medlem · 2 inlägg

Klas.L

Medlem
    Hej, stort tack för ditt svar!
    Tyvärr hänger jag inte riktigt med...:rolleyes:

Fast fas och fast nolla in i pucken, så långt är jag med :D

L- till belastning och nolla från belastning??:thinking:

Jag går in med fas och nolla i pucken, hur går fas och nolla ut från pucken? Du har säkert förklarat detta med din skiss men som sagt....jag fattar inte ......:sweat:

Min kabel ut till lampan är i dag 3-ledad. Fas, nolla, jord

5. T
    Medlem · 2 inlägg

TimmyT1234

Medlem
    Hej, alltid svårt att ge beskrivningar när man inte har alla förutsättningar framför sig riktigt, är lampan du vill tända ansluten med stickpropp i ett takuttag typ? Isåfall kopplar du tändtråden i takuttaget in på L- i pucken neutral och eventuell skuddsledare kommer ju ifrån en kopplingsdosa ut i lamputtaget så det drar du inte ifrån pucken så att säga. Hoppas du förstår hur jag menar. Ska du verkligen inte ha någon tryckknapp kopplad? Har du en vanlig brytare till lampan idag?

EDIT: Ber om ursäkt för mina paintkunskaper men här har jag utgått ifrån att du inte ska ha någon tryckknapp alls eftersom du vill koppla på det sättet så på min ritning ligger pucken i kopplingsdosan. Finns det en vippbrytare sedan tidigare som ska bort så kanske jag hade satt den i den apparatdosan och satt ett lock över den. Hoppas du förstår skissen. Ska också påminna om att detta är ett behörighetskrävande arbete att utföra :)

Redigerat 7 jul 2021 14:09
    • Laddar…
  6. E
    Medlem · jämtland · 21 530 inlägg

elmont

Medlem
    Nollan till lampan hämtar du lämpligen i någon kopplingspunkt, den ska inte gå genom pucken och till lampan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.