Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Vad ska du ha strömbrytaren till? I mina ögon fyller den strömbrytare du har på bild inget syfte.
Har du tänkt ansluta sladden från TT direkt i denna strömbrytare?
Det du förmodligen vill ha är en anslutningsdosa.
Har du tänkt ansluta sladden från TT direkt i denna strömbrytare?
Det du förmodligen vill ha är en anslutningsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man skall ha en strömbrytare på denna typ av utrustning så är det i så fall bättre att ha en modell som tydligt visar på/av. Gärna en vridbrytare med 0/1. Inte nödvändigt, men den typ av brytare som visas är inte riktigt gjord för att bryta höga strömmar många gånger. Men det går...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Då duger den så långt. Men om du tänkt ansluta sladden från TT direkt i denna strömbrytare så måste du ordna en dragavlastning. Vet inte om det finns som tillbehör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Och dessutom har du en utmaning i att skarva skyddsledaren på den plint som finns uppe i hörnet. Du ska inte ens försöka ansluta EK/FK 1.5 mot en RK 0.75-1 där utan använda en Wago 221 eller dylikt.
Brytaren jag har har 1 och 0 på knappenpacman42 skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Själva brytaren är nog Schneiders Aqua Stark, till den finns dragavlastningsnippel för den som undrar.
Gällande den blåa lampan som blinkar vill jag säga att du har min djupaste sympati TS. Blinkenlights är ett otyg, på samma sätt som extremt starka blåa dioder.
Har du hittat Gaaaaahhhh-tråden än?
I sakfrågan kan man kanske prova att ta isär maskinen och få dit en lite svart tejp på själva dioder?
Gällande den blåa lampan som blinkar vill jag säga att du har min djupaste sympati TS. Blinkenlights är ett otyg, på samma sätt som extremt starka blåa dioder.
I sakfrågan kan man kanske prova att ta isär maskinen och få dit en lite svart tejp på själva dioder?
Ja jag stör mig nåt otroligt på dessa blå dioder på precis varenda elpryl.tommib skrev:
Själva brytaren är nog Schneiders Aqua Stark, till den finns dragavlastningsnippel för den som undrar.
Har en luftrenare som har ett tyst nattläge men givetvis är den försedd med en knallblå skarp lampa. Grrr.
Ska kolla in tråden du föreslog ☺️
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Du kan välja en s.k. tvättmaskinsbrytare. De har den viktiga egenskapen att kunna ansluta en flexibel apparatsladd. T ex https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-tvattmaskinsbrytare-utp-16a-3-pol
Men de är fortfarande inte godkända som frånskiljare så om man ska reparera eller byta maskinen så behöver säkringen användas för att bryta strömmen.
Men de är fortfarande inte godkända som frånskiljare så om man ska reparera eller byta maskinen så behöver säkringen användas för att bryta strömmen.
Jag hade trott att den var godkänd som brytare… De skriver ju att den passar som huvudströmbrytare. Skall de skriva ”säkerhetsströmbrytare” för att den skall vara godkänd som frånskiljare eller hur vet man detta?Bo.Siltberg skrev: