Någon snäll själ som kan förklara hur jag installerar takuttaget nedan, vilka sladdar ska vart?

Det nya takuttaget har 3 sladdingångar. Den gamla sockerbiten i taket använder bara 2 sladdar, brun och blå, som dessutom är singelkablar, medan det nya uttaget har 2 hål per sladd.

IMG_3612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3613.jpg
Skapa konto

Blå till N.
Brun till P.
Gulgrön till -| (svårt att göra en jordsymbol i text).

Du måste jorda det nya uttaget, jag skymtar en gulgrön i bilden så det borde gå bra.

Det är två "hål" per anslutning för att kunna gå vidare med kabel, dvs använda uttaget som skarvplint.

• Gilla
Noah Sundberg
  • Laddar…
Tack för svaret JOW, då börjar det klarna!

Jo, där finns en gulgrön-jordkabel, den går in i den lilla svarta plastbiten som syns på bilden (det är sladden som har råkat bli vit av målfärg). Då sliter jag ut den gulgröna-kabeln från den svarta plastbilten helt enkelt?

Nej ska nog inte slita ut någon grön/gul. Du ska troligen koppla in en ny stump grön/gul mellan denna "plastbit" (toppklämma) och lamputtaget. Men det jag ser på bild är alltså en vitmålad grön/gul plus tre st blå som går inte i samma toppklämma?? Det är i så fall fel. Kanske bäst att du nystar ut alla ledare i denna dosa och tar ett nytt foto.

Dessutom behöver kontrollera att den grön/gula verkligen är skyddsjord, och att den är korrekt inkopplad.

Jag klippte av den gulgröna (kom inte loss när jag försökte dra ur den) och monterade den direkt i takuttaget (ingen koppling vidare alltså). Lampan lyser. Har jag gjort fel då, när den gulgröna inte är vidarekopplad via toppklämman?

Att lampan lyser betyder ingenting i sammanhanget, om du gjort rätt vet vi inte, lägg upp en bild kanske?

Jo du har gjort fel, potentiellt farligt. Du skulle behöva ta hjälp av någon som kan koppla in skyddsjorden korrekt.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Är det jordade uttag i rummet?? Den gul gröna ledaren kanske bara passerar genom dosan på sin väg till köket eller utomhuslampan.

Förövrigt finns det en vit kabel bland dom blå som är slarvigt monterad eller har nästan lossnat, om jag ser rätt.

Redigerat:
Det finns kompletta lock med fast uttag för dom dosorna hos jula, billtema eller claes olsson.

Svårt att få en bra bild eftersom det är ett nystan av trådar där, nedan är en bild iaf.

Den gulgröna kabeln klippte jag av i toppklämman där den röda ringen finns på bilden. Sedan satte jag kabeln i jord-ingången i takuttaget.

IMG_3616-2.jpg
Skapa konto

• IMG_3616.jpg
    Skapa konto
Woha Noah!!

Det verkar som att det är någon som inte är riktigt elkunnig som kopplat i den där dosan eftersom gul/grön gick till ett gäng blå trådar! Då det du skriver tyder på att du inte heller är elkunnig så bör du verkligen ta dit någon elektriker som får reda ut tåtarna. Jag är inte elektriker men jag vet att felaktiga kopplingar kan vara livsfarliga på riktigt!

"Friskt kopplat hälften brunnit"

• Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
Det verkar finnas en del felkopplingar i den gruppen som kan bli riktigt läskiga. T.ex skyddsjorden som är kopplad till ''driftsatta ledningar''. Sådana kopplingar kan sluta med att expressomaskinen eller utomhuslampan blir strömförande.

Man bör kika i fler kopplingspunkter ( dosor) så att det inte finns mer konstigheter eftersom anläggningen kan vara förändrad av en ''hempulare'' med dåliga elkunskaper.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Noah Sundberg skrev:
Svårt att få en bra bild eftersom det är ett nystan av trådar där, nedan är en bild iaf.

Den gulgröna kabeln klippte jag av i toppklämman där den röda ringen finns på bilden. Sedan satte jag kabeln i jord-ingången i takuttaget.
Det kan vara uttag/lampor som varit fuljordade med den jordtråden, det finns nu risk att saker du tror är jordade inte är det länge efter att du klippt den jordtråden.

Har du jordfelsbrytare i centralen?
Om du har det är det stor risk att den där kopplingen är/var fuljordning.

Går den tråden till en plint med några jordtrådar?

Ta dit en elektriker omedelbart

• Gilla
Noah Sundberg
  • Laddar…
Suck, där har någon riktig klåpare varit i farten, ta dit en elektriker som får reda ut det där innan det händer en olycka.
Uppenbarligen är den gul-gröna inte skyddsjord utan används antingen som fuljord eller nolla till något annat.

• Gilla
Noah Sundberg
  • Laddar…
Tack jättemycket allihop för svaren! Eftersom jag inte är någon elektriker så får jag lov att ringa en :)

• Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.