Har precis fått installerat en fjärrvärmeväxlare och slängt ut oljepannan. :-)

Från styrpanelen på växlaren går det en mjuk RK-sladd med 2 ledare i (ingen jordledare alltså). Den skall kopplas in på 220 v. I källaren finns det bara jordade uttag. Ledarna är flertrådig 0,75 kvmm.

Som jag förstår det så finns det inte ojordade 220 volts kontakter som passar att sätta i ett jordat uttag (förutom sådana där platta som är ihopgjutna med sladden). Stämmer det?

Skall jag då koppla in sladden i en befintlig utanpåliggande kopplingsdosa (med dragavlastnings förstås) eller hur skall man göra i ett sånt här fall?

Dessutom ;
är det tillåtet att koppla in kabel i utanpåliggande väggutagg (istället för kopplingsdosa)?
är det tillåtet att koppla in sladd med flertrådig 0,75 kvmm ledare i ett befintligt jordat utanpåliggande vägguttag eller kopplingsdosa?

Vad står i inkopplingsanvisningen?

0,75 mm2 är ingen höjdare att ansluta fast.

Skruva dit en jordad stickpropp,
Är "panelen" dubbelisolerad?

Protte

Sätt på en stickpropp eller anslut den till en brytare, då kan att du göra anläggningen spänningslös på ett enkelt sätt

Mikael_L
elmont skrev:
Sätt på en stickpropp eller anslut den till en brytare, då kan att du göra anläggningen spänningslös på ett enkelt sätt
Menar du en jordad stickpropp då? Är det tillåtet???

Annars är förslaget att sätta en 2-polig säkerhetsbrytare mellan, fast inkopplad både mot värmeväxlarn och huset en god ide, då måste alla krav bli tillgodosedda.

En annan variant är att byta hela anslutningssladden mot ett kabelställ med pågjuten smal stickkontakt, dvs om det går att byta.

Slutligen kan jag tänka mig att produkten möjligtvis är godkänd för fast inkoppling. Om dom har försett den med allpolig brytning och rätt isolering kring det ständigt spänningsatta så tror jag att man kan få produkter godkända så. Konsultera värmeväxlarns installationsanvisning!

Jag skrev fel, det är inte en styrpanel utan en energimätare som egentligen inte hör till värmeväxlaren. Energimätaren hör till kommunens energiverk och de använder den för att mäta min värmeförbrukning.

Växlaren levererades med energimätaren monterad. Till energimätaren följde det med ett litet installationsblad och ang det elekriska så hänvisas det där till landets regelverk. Energimätaren är dansktillverkad av Kamstrup och heter Multical 401.

Bifogar foto från installationsansvisningen.

Kan man inte skarva på en sån där gjuten platt kontakt med sladdstump som ju säljs i affär? Är det tillåtet när det är en torr källarlokal?

• DSCF1525-small2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om energimätaren tillhör kommunen och den är till för att mäta din förbrukning,
varför ligger det då i ditt intresse att koppla in den?

Montera en vanlig jordad stickpropp och anslut till ditt uttag.

Har apparaten en ojordad anslutningssladd monterad anser nog tillverkaren att apparaten inte skall jordas (den kan ju tex. vara Fi-märkt) och då är det ok att sätta på en "jordad" stickpropp, betydligt bättre än att skarva på en gjuten platt stickpropp

P
Om man konsulterar manualen så tycks det som om apparaten uppfyller kraven på dubbelisolering så det är väl bara att klämma på en sladd med europakontakt (den platta 2-poliga) eller som elmont säger, kläm på en jordad kontakt utan jorden ansluten.

Satte på en jordad kontakt men fick bakläxa av energibolagets gubbe idag. Kommunens energibolags el-besiktningsman har godkänt att denna RK kabel med flertrådiga ledare skall och måste anslutas fast i kopplingsdosa. Den skall hänga löst med dragavlastning.
Att de vill ha fast inkoppling kan ev ha att göra jmed att energimätaren stoppar om den inte får ström.

Så då får jag väl göra så.... :-)

Följer detta inkopplingssätt egentligen elsäkerhetsföreskrifterna?

Mikael_L
Men jag håller med peter2400, varför ska du koppla in den (och därmed antingen betala för det eller utföra en olaglig handling såvida du inte har behörighet) om det är kommunens utrustning. Man kan ju tycka att det är deras eget ansvar det där...

Det låter riktigt konstigt. Jordad stickpropp känns mer rätt. Stoppar vid avbrott? Det gör väl en stickpropp med. Men om det är så de vill ha det så får du göra så.

Hmm.. i min kommun så fixar fjärrvärmeleverantören all inkoppling som har med energimätning att göra. Jag fixar bara el till själva växlaren. Men numera så sitter mätaren integrerad i villa-växlarna så de behöver ingen extra inkoppling.
Vi måste också ansluta växlaren fast. Alltså vi klipper av stickproppen och monterar en kopplingsdosa

ohlgren skrev:
Satte på en jordad kontakt men fick bakläxa av energibolagets gubbe idag. Kommunens energibolags el-besiktningsman har godkänt att denna RK kabel med flertrådiga ledare skall och måste anslutas fast i kopplingsdosa. Den skall hänga löst med dragavlastning.
Att de vill ha fast inkoppling kan ev ha att göra jmed att energimätaren stoppar om den inte får ström.

Så då får jag väl göra så.... :-)

Följer detta inkopplingssätt egentligen elsäkerhetsföreskrifterna?

På dom ställen vi har installerat sådana så har el-bolagen valt att driva dom med batteri. Just av den orsaken att den inte ska kunna brytas.

Om det är som du skriver ovan så borde ju även matningen från centralen plomberas.

ohlgren skrev:
Och vad är det som hindrar att du tar ur proppen då? Låter som dubbla hänglås på en pappdörr! :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.